Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Coop har et tilbud på en Medion bærbar til 7990,- Jeg kan for lite om data til å se om dette er et godt kjøp.

Mitt behov;

Surfing på nett, gjerne trådløst (laster ikke ned musikk og filmer)

Noe jobbing i Word, Excel, Frontpage

Noe bildebehandling (Photoshop)

Spiller minesveiper og noen kabaler

Beskrivelsen:

15,4 " LCD widescreen, 1280*800 DVD avspilling i 16:9

IntelCOre Duo prosessor 1,6 ghz

NVIDIA geforce Go 7400 PCI express m 64 MB dedikert hukommelse opptil 356 MB TC

1024 MB DDR2 RAM PC533

160 GB harddisk serial ATA

Trådløst nettverkskort 802.11 a/b/g opp til 54 mbit

LAN 10-100 mbit/56 K modem

DVD brenner dual layer DVD +-R/ +- RW/ +-RDL / CDRW/ CD-R/ DVDROM

Multikortleser 4-i-1 SD/MMC/MS/ MS PRO

3 x USB 2.0 highspeed

1 x IEEE Firewire

1 x modem RJ11

1 x LAN RJ45

1 x TV out med komponent for HDTV

1 x VGA

1 x Expresscard/54

1 x mikrofoninngang

1 x line in

1 x line out

Analog lydutgang/optisk digital SPDIF lydutgang

Program: Windows vista home premium, Microsoft Works 8.5, Nero 7, Nero recode DIVX Symantec Powerquest reetableringsfunksjon

2 års gratis brukerstøtte

Hjelp???? Bør jeg kjøpe?

Endret av Trillrund
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, den PC-en blir egentlig litt overkill til ditt bruk. Det er sikkert et ok kjøp til prisen, men du har ikke bruk for så kraftig PC. Tipper du klarer å finne en som passer deg til rundt 5000 kroner.

Ut fra det du skriver har du feks ikke bruk for DVD-brenner, 160 GB harddisk (det holder med halvparten) og modem.

Skrevet

Takk for hjelpen!

Da sparte jeg noen kroner...

Gjest Maxagaze
Skrevet

Vista og kraftig skjermkort/stor skjerm får ihvertfall meg til å steile.. Skjermløsningen får sannsynligvis batteriet til å lade seg fort ut. En helt vanlig slitasjefeil på mange bærbare er at man brekker av tilkoblingen til ladekabelen som sitter i pcen. En typisk reparasjon av denne tar typisk 2-3 timer..

Er en bærbar slik konfigurert at den har kort batteritid, velger mange å nærmest ha denne ladekabelen ikoblet permanent, dette gjør tilkoblingen veldig utsatt for brudd..

Kjøp deg en bærbar med anstendig batteritid (2,5t eller mer), og la den ihvertfall stå på bordet hvis du må bruke den under ladingen..

Gjest Blondie65
Skrevet

Det beste tipset jeg kan gi til en "novise" når det gjelder datautstyr er å bestemme deg for en ca pris inne i hodet og så ta en runde til diverse butikker eller på nett og få priser. Sammenlign spesifikasjonene du får - og få gjerne to priser fra hvert sted og be dem forklare deg forskjellen i et "folkelig" språk. Dvs at de skal forklare deg forskjellen på en 80 GB harddisk og en dobbelt så stor (160 GB). Det samme gjelder MHZ og chipset ... etc.

En annen ting som jeg vil anbefale - nettopp for å unngå det Maxagaze sa om slitasje på kablene - er dockingstasjon (heretter kalt dock). Dette gjør at når du har PC'en hjemme så klipser du den rett ned på dock'en. Tilkoblet til dock har du ladekabel, evt. skriver, evt. større skjerm, evt. tastatur, evt. mus, etc. Dette gjør maskinen bedre egnet for stasjonær bruk. Dock'en tar ikke så stor plass i seg selv. Dock'en er spesifikk for hver maskin.

Når det gjelder bærbare er jeg litt merkeslave - det er så himla stor kvalitetsforskjell på maskinene at jeg helst vil holde meg til kjente og kjære merker. Den beste jeg har brukt til nå er HP - uten at jeg aner hvilken modell. Den er noen år gammel da.

Gjest Maxagaze
Skrevet
[...]

En annen ting som jeg vil anbefale - nettopp for å unngå det Maxagaze sa om slitasje på kablene - er dockingstasjon (heretter kalt dock). Dette gjør at når du har PC'en hjemme så klipser du den rett ned på dock'en. Tilkoblet til dock har du ladekabel, evt. skriver, evt. større skjerm, evt. tastatur, evt. mus, etc. Dette gjør maskinen bedre egnet for stasjonær bruk. Dock'en tar ikke så stor plass i seg selv. Dock'en er spesifikk for hver maskin.

[...]

Er ikke dokking litt overkill i det prisleiet vi snakker om her.. ?

Skrevet

Jeg tenker primært at jeg skal ha en liten maskin slik at jeg kan være på nett eller jobbe litt, mens samboer og brodern deltar i Deluxe skijump.....

Jeg tenker å bruke opptil 8000,- men da kunne jeg gjerne ønske at ekstern mus og router (?) er inkludert i prisen.

Gjest Blondie65
Skrevet

"Ekstern mus" koster svært lite. Det er snakk om max et par 100-lapper.

Hvis du har opptil 8.000 ville jeg sjekket alternativer i merkevarer.

Her: http://www.komplett.no/k/kc.asp?bn=10011

finner du flere gode altarnativer. Jeg foretrekker som tidligere nevnt kjente merker for litt mer penger enn maskiner som kanskje ikke eksisterer i morgen. På ovennevnte side finnes en HP og en Toshiba. Begge disse er innenfor din prisbenevnelse. Begge har 15.4" skjerm.

Jeg har selv svært god erfaring med å handle fra Komplett.

Skrevet

Hei.

Sjekk denne testen fra din side om coop sin maskin.. http://www.dinside.no/php/art.php?id=377297

Jeg har også lyst på en sliksurfe pc og har kommet frem til at jeg vil ha en 12"..

men de er litt dyre enda :sur:

Samtidig kan jeg også anbefale komplett om du finner noe kjekt der ;)

Lykke til :)

Gjest Maxagaze
Skrevet
Hei.

Sjekk denne testen fra din side om coop sin maskin.. http://www.dinside.no/php/art.php?id=377297

Jeg har også lyst på en sliksurfe pc og har kommet frem til at jeg vil ha en 12"..

men de er litt dyre enda :sur:

Samtidig kan jeg også anbefale komplett om du finner noe kjekt der  ;)

Lykke til :)

Hva med en Fujitsu Siemens ? 12tommer, det som er dritt er at prisene har steget endel siden jeg kjøpte den, nå må du ut med litt over 10.000 for samme konfig jeg har. Ga rett over 8000 for'n.

Siden prisene har økt er denne LGen ett bedre kjøp. Mindre og tregere disk, men større skjerm, og utrolig nok lengre batteritilevetid ! Ville egentlig gått for denne selv, men syns den ble for fin, og dyr..

Gjest Maxagaze
Skrevet
Disse ser også ut som kjekke små surfe maskiner :)

http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=42384

ser jo nå at det er den samme som Maxagaze anbefaler :)  mao et godt kjøp kanjse ;)  :)

http://prisguide.hardware.no/product.php?productId=45130

Eneste forskjellen er at den siste mangler DVI, vil jeg tro.. Dog konfigurasjonene som tilbys på disse nå er jo rett og slett ræva, 60/80GB disker, og 512MB minne ? Dobblet på begge, så kommer det seg, men da koster det også.. (Litt surt å lese om at noen har kjøpt en slik maskin på Siba til kr4995..)

Ser ut til at V3205 versjonen er vanskelig å få tak i nå..

Toshiba har jo en lignende maskin ute, men jeg har ingen erfaring med denne..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...