Gå til innhold

Transfett


Gjest Sim

Anbefalte innlegg

Så vidt jeg har forstått omdannes en del av fettsyrene i sunne oljer som solsikkeolje, olivenolje, osv. til transfett når de varmes opp til høy temperatur. Noen kostholdseksperter anbefaler derfor å bruke smør eller kokosolje når man skal steke på høye temperaturer.

Er det noen her som vet hvor høye temperaturer som skal til? Jeg lurer også på hvor mye transfett som dannes, og hvilke oljer som er "verst" i dette henseendet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Elfrida

Såvidt jeg har skjønt klarer man ikke uten videre å lage transfett selv på kjøkkenbenken, det er andre uheldige stoffer som dannes ved for høy oppvarming av div. fett når man steker og braser i heimen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såvidt jeg har skjønt klarer man ikke uten videre å lage transfett selv på kjøkkenbenken, det er andre uheldige stoffer som dannes ved for høy oppvarming av div. fett når man steker og braser i heimen.

Det har du kanskje rett i. :rodme: Hvilke stoffer er dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Hvilke stoffer er dette?

Jeg har ikke peiling. Det jeg vet er at jeg ikke har funnet noen seriøse kilder som hevder at man kan lage transfett i stekepanna hjemme. Og så har jeg lest at hvis man bruker f.eks. extra virgin til å steke i med høy temperatur så ødelegges antioksidantene i oljen pluss at det dannes uheldige stoffer. Hva disse stoffene er må man kanskje være kjemiker for å vite, og ernæringsekspert for å forstå virkningene av, for jeg har ikke klart å finne ut så mye om det (ikke at jeg har brukt mange timer på det heller da).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talula

Har ihvertfall fått med meg at visse oljer ikke egner seg til å steke i, fordi de danner uheldige stoffer ved høy temperatur, f.eks extra virgin olivenolje. Men jeg tror ikke det var transfett, men noe annet.

Trodde rapsolje skulle være bra å steke i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enkelte kaldpressede oljer inneholder visstnok diverse "grums" (stoffer fra planten) som brytes ned når du bruker dem til steking og blir til "forurensing". Hvor farlig det er vet jeg ikke. Rapsolje er bra fordi den tåler ganske høye steketemperaturer, men man bør kanskje egentlig velge lettraffinert framfor kaldpresset. Raffinerte oljer er jo mer renset - men smaker ofte mindre...

Har forresten også lest at smør ikke tåler så veldig høye temperaturer :forvirret:

Men det som skjer er altså stort sett at fettet/oljen "går i stykker", ikke at det omdannes til transfett (det har vel med cis/transposisjon av kjemiske grupper å gjøre). Dermed blir smaken dårligere og man spiser i verste fall ting som likner på sot..

Endret av dront
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det noen her som vet hvor høye temperaturer som skal til?

Har ikke tallene her nå. Jeg vet jeg la dem ut her på forumet for noen år siden (søk litt). Transfett oppstår normalt ved en kombinasjon av trykk og temperatur. Styrken og verdien til disse to faktorene overskrider det du klarer å få til hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...