Gå til innhold

Kan lærere stigmatisere barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Nå er vårens kontaktmøter avholdt og det har vært noen diskusjoner mellom foreldrene om klassemiljøet. Dette gjelder 5 klasse der de har flere elever med små og store problemer. En av jentene i klassen er bestandig litt for seg selv. Hun leker med de andre i friminuttet, men går sjelden sammen med noen hjem. Hun kan ofte være litt "fjern" sier min datter, og bråke litt. Men ikke sånn at det er plagsomt når de leker.

Det er bare rart i klasserommet. Denne jenta blir satt alene, hun får aldri svare på spørsmål og holdes litt utenfor av læreren. "Mamma, det er nesten sånn at hun skal være alene" sier datteren min til meg.

Antar hun har konsentrasjonsvansker av et eller annet slag, og at det for hennes læring er fint at hun sitter alene. Men da blir hun samtidig veldig isolert. Mulig problemstillingen blåses opp og at denne jenta bare trives i eget selskap, men min datter reagerer hvert fall på det. Er det noen som kjenner igjen situasjonen ? Kan lærere mobbe eller utestenge elever - i beste mening ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Lærere kan være troendes til litt av hvert. De er trossalt bare mennesker, og lider under samme mennesklige feil og mangler som oss andre.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg forhørt meg med læreren f.eks, om hvorfor jenta sitter alene. Du kan jo fortelle at datteren din er bekymret for at hun skal føle seg utelatt.

Jeg tror forøvrig at det skjer ting i klasserom, som ikke er ment beste mening.. voksne mennesker kan drive med utfrysning de også. Det finnes lærere som ikke skulle fått satt sin fot innenfor et klasserom.

Endret av darkness|
Skrevet

Vi hadde en slik gutt i klassen. Fordi han aldri kunne holde fred og konsentrere seg så fikk han aldri være med på gruppearbeid ol. Han hadde nok ADHD men den gangen var ikke det en så velkjent sykdom/syndrom som i dag.

Han måtte sitte for seg selv med oppgaver ol. etter 6. klasse begynte han på spesialskole og jeg kan ikke huske at vi så han noe mer.

Han var nok ensom, husker at han sendte lange blikk til oss som satt å jobbet sammen.

Skrevet

Muligens er det kanskje en grunn til at det er slik. Det håper jeg virkelig. Du kan jo nevne det til klasseforstander at din datter reagerer. Hvis denne jenta har lærervansker og det er derfor hun er isolert, så mener jeg det er noe som bør tas opp slik at de andre barn får en forståelse for det. Men det må selvsagt familen til denne jenta ta initiativ til eller samtykke til. Jeg har ofte hatt positive erfaringer med at man er åpen rundt slike problemstilliger og da bedrer man muligens forholdet til barna og styrker forstålesen for hvorfor noen er annerledes.

Skrevet

Ut fra det jeg leser er det viktig å bry seg, jeg hadde holdt et ganske skarpt øye til denne læreren her. Og gjort alt for å inkludere denne jenten!

Skrevet
Vi hadde en slik gutt i klassen. Fordi han aldri kunne holde fred og konsentrere seg så fikk han aldri være med på gruppearbeid ol. Han hadde nok ADHD men den gangen var ikke det en så velkjent sykdom/syndrom som i dag.

Han måtte sitte for seg selv med oppgaver ol. etter 6. klasse begynte han på spesialskole og jeg kan ikke huske at vi så han noe mer.

Han var nok ensom, husker at han sendte lange blikk til oss som satt å jobbet sammen.

Jeg håper virkelig at denne læreren er pensjonist for lengst;)

Skrevet
Jeg håper virkelig at denne læreren er pensjonist for lengst;)

Han er faktisk død, tror det var i 2004 at han parkerte tøflene for godt.

Skrevet
Ut fra det jeg leser er det viktig å bry seg, jeg hadde holdt et ganske skarpt øye til denne læreren her. Og gjort alt for å inkludere denne jenten!

Det er en god tanke, og det er viktig å ivareta jentas sosiale behov. Men på den annen side: Vi som har stillferdige og hjelpsomme barn, opplever litt for ofte at de brukes som "buffer" for barn med forskjellige problemer, og det kan gjøre skolehverdagen og læringen svært vanskelig for disse elevene. Jeg har opplevd flere ganger at mitt stillferdige "lille" barn blir brukt av lærerne. Det pålegges mye ansvar for å ivareta en medelev som mitt barn kanskje slett ikke ønsker å være sammen med, og kanskje heller ikke liker, og ofte blir behandlet dårlig av. Men gruppesammensetningen gjør hverdagen enklere for læreren, og vi som foreldre får ikke lov til å være så "egoistiske" at vi kan påvirke dette.

Jeg er helt med på at de andre ungene skal oppfordres til å inkludere barn som isoleres, men man skal være obs på hvordan gruppesammensetningen virker for alle barna, ikke bare de som har problemer,

Skrevet
Lærere kan være troendes til litt av hvert. De er trossalt bare mennesker, og lider under samme mennesklige feil og mangler som oss andre.

Hadde jeg vært deg, så hadde jeg forhørt meg med læreren f.eks, om hvorfor jenta sitter alene. Du kan jo fortelle at datteren din er bekymret for at hun skal føle seg utelatt.

Jeg tror forøvrig at det skjer ting i klasserom, som ikke er ment beste mening.. voksne mennesker kan drive med utfrysning de også. Det finnes lærere som ikke skulle fått satt sin fot innenfor et klasserom.

VI er veldig fornøyd med lærerteamet på trinnet, og kjenner de godt etter flere år. Jeg tror ikke de bevisst driver med utfrysing, men at de ikke ser alle konsekvenser. Det har i år ikke vært veldig høyt nivå på foreldreaktiviteten, nettopp fordi alle synes det går så bra. Muligens gjør det ikke det...

Skrevet
Muligens er det kanskje en grunn til at det er slik. Det håper jeg virkelig. Du kan jo nevne det til klasseforstander at din datter reagerer. Hvis denne jenta har lærervansker og det er derfor hun er isolert, så mener jeg det er noe som bør tas opp slik at de andre barn får en forståelse for det. Men det må selvsagt familen til denne jenta ta initiativ til eller samtykke til. Jeg har ofte hatt positive erfaringer med at man er åpen rundt slike problemstilliger og da bedrer man muligens forholdet til barna og styrker forstålesen for hvorfor noen er annerledes.

ja det er selvsagt en måte å angripe det på. Nå er lærerne veldig veldig forsiktig med å snakke om eller uttale seg til foreldrene om andres barn. Vi har kun hatt et tilfelle hvor et foreldrepar selv tok opp sitt barns situasjon på skolen, og prøvde å foklare til oss andre hva som lå bak. Dette var et barn som ble utestengt. Egentlig samme situasjonen som nå, men med ulike bakenforliggende årsaker.

Vanligvis får vi høre hva som har skjedd på skolen om dagen, og hva lærerne har formidlet av kunnskap og holdninger. Når jeg tenker tilbake har det faktisk aldri vært noe positivt om dette barnet, bare andre veien - dette barnet var et uromoment.

Som Twigi skriver - lærere velger gruppesammensetninger som fungerer, og det er jo vel og bra. Alle vil jo at ungene skal lære noe på skolen, og vet at en "urokråke" kan ødelegge for alle. Det er en balansegang, og ikke klart for meg om lærere velger en fellesskapsløsning som er til det beste for de fleste i klasserommet, eller den løsningen som de selv finner best.

Uansett virker det som de forsterker det "svake" i enkelte unger ved å ikke være inkluderende nok. Det kan ikke være riktig !

Skrevet (endret)

Dette er både en vanskelig og kompleks situasjon. Jeg har selv vært et av disse 'stille barna', samtidig som jeg nå er lærerstudent. Det er for meg vanskelig å avgjøre, da denne saken har to sider. Men her er det viktig at læreren klarer å balansere, noe som er svært vanskelig, da alle elever er ulike og alle har ulike behov. Selv ville jeg nok passet på å følge denne eleven litt ekstra opp. Prøve å inkludere eleven, selv om eleven da kanskje 'sliter' og bråker litt i timene. Selv om en elev kan ha godt av å sitte litt for seg selv, betyr ikke det at da er saken løst. Det håper jeg inderlig ikke at denne læreren tror heller. Og læreren burde nok også ta litt tak i seg selv, eventuelt samarbeide med de andre lærerene på trinnet, prøve å komme med en løsning eller ihvertfall drøfte saken med sine kolleger. Selv føler jeg at jeg alltid kan gjøre mer for mine elever, og jeg er helt sikker på at denne læreren også kan det. Men det blir feil av meg å dømme denne læreren, for jeg vet meget godt hvor stresset og presset mange lærere er, men det er også derfor det er viktig å diskutere dette. Nå føler jeg veldig sterkt for de elevene jeg har hatt, jeg føler veldig omsorg for mine elever - og det tror jeg i slike saker er veldig viktig å ta med seg. Jeg ville ihvertfall ikke følt meg fornøyd hvis en av mine elever hadde det slik. Elevene er jo prisgitt sine lærere og det å få lov til å være lærer er for meg et stort privilegie.

Så nei, dette er et kinkig spørsmål, men er enig med deg. Jeg personlig, som lærer, ville prøvd ihvertfall, å gjøre mer. Men som sagt, det har jeg egentlig ikke forutsetning for å hevde, da jeg f. eks ikke vet hvordan samarbeidet er mellom hjem-skole, PPT, osv osv. Det er ingen god situasjon, verken for eleven eller klassen. Klassen er jo en helhet og den påvirkes selvsagt av det, selv om eleven ikke er av de 'verste'. Mange lærere tenker veldig mye på de negative sidene ved en elev, spesielt hvis eleven agerer disse ofte, og jeg vet godt det kan være vanskelig å komme ut av gamle spor. Men jeg er helt sikker på at denne eleven har noen sterke sider som læreren kanskje burde dra nytte av, både for klassens del, men også for elevens del.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av yvonne
Gjest =tentacle=
Skrevet

Du skal ikke bare være flue på veggen i klasserommet, men aktivt bestemme hva som skal skje der også?

Skrevet
Du skal ikke bare være flue på veggen i klasserommet, men aktivt bestemme hva som skal skje der også?

" Denne jenten blir satt alene" " Det er nesten som om hun skal være alene"

Bare noe av det jeg reagerer på, hvordan kan du trekke slike konklusjoner bare fordi barn og unges oppvekstvillkår engasjerer meg er vannskelig og forstå.

Alle barn trenger og bli møtt med respekt og forståelse, er det noen som faller utenom tar man fatt i dem. Som jeg har nevnt tidligere så finner jeg meg ikke i at barn blir behandlet feil i Norske skoler 2007 ;)

Skrevet
Mange læreren tenker veldig mye på de negative sidene ved en elev, spesielt hvis eleven agerer disse ofte, og jeg vet godt kan være vanskelig å komme ut av gamle spor. Men jeg er helt sikker på at denne eleven har noen sterke sider som læreren kanskje burde dra nytte av, både for klassens del, men også for elevens del.

Her var det fornuftige tanker. Jeg vil på det sterkeste tro at denne jenta har mye postitivt med seg, og kan være en god venninne som har mye å gi og lære hvis hun bare ble "vist frem" på en annen måte av læreren. Det virker som som du Yvonne er veldig klar over hva slags autoritetsperson og forbilde en lærer faktisk er - veldig viktige personer for ungene i den tida de tilbringer på skolen.

Takk !

Skrevet
  Mange lærere tenker veldig mye på de negative sidene ved en elev, spesielt hvis eleven agerer disse ofte, og jeg vet godt det kan være vanskelig å komme ut av gamle spor. Men jeg er helt sikker på at denne eleven har noen sterke sider som læreren kanskje burde dra nytte av, både for klassens del, men også for elevens del.

Dette er utrolig viktig, ved å la et barn få vise sine sterke sider, forebygger man stigmatisering. Resten av klassen vil også bli mer positivt innstilt til eleven som sliter, enten det er på den ene eller andre måten. Og når barn opplever aksept er det sååå mye lettere å få til et samarbeid med barnet.

Jeg synes du har mange gode tanker Yvonne. Flere lærere med holdninger som deg er akkurat det vi trenger i skolen. :)

Skrevet (endret)

Ja, jeg tror mye handler om lærerens egne holdninger også, ikke bare elevenes. Klasserommet er jo som et lite samfunn, hvor alle påvirker alle. Og jeg tror dett er svært viktig for en lærer å tenke gjennom; hva slags 'samfunn' vil jeg være en del av i klasserommet? Hva slags samfunn ønsker jeg å skape for meg selv og mine elever? Jeg sier en del av, for læreren er ikke lenger kun en formidler hvor elevene sitter lydig på plassen sin og lytter. Læreren har en aktiv rolle i klasserommet og hvordan læreren handler i klasserommet har enorm inflytelse på elevene, hvordan de oppfatter seg selv, andre elever og ikke minst læreren - noe som får innflytelse på hvordan de agerer og handler. Jeg er nok veldig engasjert i denne saken fordi jeg selv skrev en oppgave nylig om 'lærerens makt i klasserommet'. For læreren har makt, det er det bare å erkjenne, men den makten er ikke nødvendigvis negativ, hvis læreren klarer å bruke den makten til noe positivt - det vil si at læreren handler i samråd med sine elever, prøve å skape en inkluderende atmosfære som fremmer læring. Men forutsetningen for dette er selvsagt at læreren selv er bevisst på dette, noe jeg dessverre ser enkelte lærere kanskje ikke er.

Selv hadde jeg verdens mest fantastiske lærer på barneskolen, noe som har inspiriert meg til å bli det jeg vil bli (bestemte meg for det i en alder av 6 år), så jeg vet at det også finnes mange dyktige lærere der ute. Jeg bare håper at jeg får gitt like mye til skolen, som skolen har gitt meg. For jeg er virkelig glad i det jeg driver med og klarer nesten ikke å vente på å bli ferdig med utdannelsen min. :)

Edit: beklager skriveleifene. :sjenert:

Endret av yvonne
Gjest =tentacle=
Skrevet
" Denne jenten blir satt alene" " Det er nesten som om hun skal være alene"

Bare noe av det jeg reagerer på, hvordan kan du trekke slike konklusjoner bare fordi barn og unges oppvekstvillkår engasjerer meg er vannskelig og forstå.

Alle barn trenger og bli møtt med respekt og forståelse, er det noen som faller utenom tar man fatt i dem. Som jeg har nevnt tidligere så finner jeg meg ikke i at barn blir behandlet feil i Norske skoler 2007 ;)

Jeg lurer bare på virkemidlene dine. Opplever du å ha en slik makt over hva som skjer i klasserommet på skolen til barnet ditt?

Skrevet
Jeg lurer bare på virkemidlene dine. Opplever du å ha en slik makt over hva som skjer i klasserommet på skolen til barnet ditt?

Jeg har ingen virkemidler-dessverre, ikke har jeg skole barn også..derimot, kunne jeg ønske at det var allmenn kunnskap om hvordan man skal behandle barn i Norske skoler, jeg har sett mange falle utenfor.. ( en del av dem i fengsel hvis det har gått for langt.

• 3 uker senere...
Skrevet
Jeg har ingen virkemidler-dessverre, ikke har jeg skole barn også..derimot, kunne jeg ønske at det var allmenn kunnskap om hvordan man skal behandle barn i Norske skoler, jeg har sett mange falle utenfor.. ( en del av dem i fengsel hvis det har gått for langt.

Det blir vel aldri individuelt tilpassede skoler på de lavere nivåene i hvert fall. Vi er vel enige om at noen alltid faller utenfor - har gjort det og helt sikkert vil gjøre det. Derfor synes jeg foreldre skal være mer påpasselig og følge med ungene sine - og vurdere lærerens rolle og hvordan han/hun tilrettelegger sin arbeidsdag. Det er så mye mer enn å bare utarbeide tilpassede undervisningsopplegg fra en rammeplan.

Har lærere et "pedagogikk-alibi" som freder, de fra å bli fulgt opp, montro ?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...