Gjest Tangerine Skrevet 21. april 2007 #1 Skrevet 21. april 2007 (endret) For 3-4 uker siden spiste jeg iskrem av samme skje som en med kyssesyke hadde gjort (som jeg fant ut senere). Og nå har jeg vært utrolig trøtt i de siste 3 ukene(som er uvant meg), slapp og doven hele tiden. Har også hatt litt småvondt i svelg og hals. Men det kan jo bare ha vært tilfeldig, vondt i halsen kan man jo ha uten at det er noe utover det, og jeg startet jo å "bli trøtt" i påskeferien, og da sov jeg og så mye fordi det var ferie. Men i tillegg har jeg en slags vondt i brystet om jeg puster inn tungt, eller nyser etc. (Men er det symptomer på kyssesyken?) Hvor sannsynlig er det at jeg har blitt smittet? edit: hadde også vondt like ovenfor magen, på venstre side, i et par dager for en stund siden og.. men har ikke hatt noe feber, tror jeg ikke. . . Endret 21. april 2007 av Cardigan
Helen Skrevet 21. april 2007 #2 Skrevet 21. april 2007 Da jeg var 14 år hadde jeg en kjæreste som fikk kyssesyken, jeg ble ikke smittet selv om vi ikke klarte å holde oss unna kyssinga når han var syk. Så jeg tror ikke det smitter så lett, ellers skulle hverfall jeg ha fått det.
Tinker Bell Skrevet 21. april 2007 #3 Skrevet 21. april 2007 Heisann Hadde selv kyssesyken i fjor mai, da hadde jeg de symptomene du beskriver.. slapp og jævlig. Pluss jeg fikk mandler som hovnet opp noe grusomt, kjentes og syntes veldig godt. Jeg fikk også vondt i venstre side litt under ribbeina, noe som jeg da fant ut er milten, som blir påvirket når en får kyssesyken. Så ja, du kan ha fått kyssesyken, eller så kan det bare være tilfeldige symptom, vi kan ikke gi deg noen diagnose. Eneste måten du kan være sikker på det er å gå til legen... Jeg hadde heller ikke noe særlig med feber. Men det er veldig ulikt hvordan den slår ut hos de forskjellige, noe blir så syke at de ikke kan gå ut av sengen på uker, mens andre, som meg er kun berørt ved at jeg ikke kunne drikke, og ble veldig fort sliten...
brumma* Skrevet 21. april 2007 #4 Skrevet 21. april 2007 Anbefaler at du tester deg hos legen. Det kan smitte lett som bare det, eller ikke i det hele tatt. Jeg har også hatt kjæreste med kyssesyken (som jeg kysset i massevis før han fikk diagnosen). Jeg ble dårlig like etterpå, med halsvondt og feber, men det viste seg å bare være en vanlig halsbetennelse. Det du beskriver kan være symptomer å kyssesyke, men det kan også være noe helt annet/ingenting.
Gjest Tangerine Skrevet 21. april 2007 #5 Skrevet 21. april 2007 takk for svar dere Skal prøve å komme meg til legen snart da og få sjekket meg! ¨. men håper at det eneste som feiler meg er at jeg er en smule hypokonder
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2007 #6 Skrevet 22. april 2007 Da jeg var 14 år hadde jeg en kjæreste som fikk kyssesyken, jeg ble ikke smittet selv om vi ikke klarte å holde oss unna kyssinga når han var syk. Så jeg tror ikke det smitter så lett, ellers skulle hverfall jeg ha fått det. ← slik var det her også, jeg hadde kyssesyken men min kjære ville kysse meg uansett og han ble ikke syk
Gifteklar:) Skrevet 22. april 2007 #7 Skrevet 22. april 2007 (endret) Gå til legen ja! Hadde selv kyssesyken for noen år siden. Ble kjempedårlig med vondt i halsen, hovne mandler, høy feber osv. Klarte knapt å ta inn mat og drikke. Etter 3 uker hjemme fra skolen ble jeg innlagt på sykehuset i en uke pga nedsatt allmenntilstand og dehydrering. Da klarte jeg knapt å sitte oppreist. Tok også kjempelang tid å komme seg etterpå... For noe herk! Gikk jo ned 8 kg på litt over en mnd (og jeg var ikke akkurat overvektig før jeg ble syk). Men, de trodde først at jeg hadde vanlig halsbetennelse, og behandlet meg for det. Så legen trenger ikke finne ut om et er kyssesyke med en gang. Kanskje er det en blodprøve som kan tas for å finne det ut? Men sjansen er jo stor for at du har noe "mildere", som går over ganske snart. Lykke til! Edit: Skrivefeil Endret 22. april 2007 av Gifteklar:)
tuji Skrevet 22. april 2007 #8 Skrevet 22. april 2007 Det er en egen mononukleose-test, ja. Si at du mistenker kyssesyken, så tar de nok den testen på deg. (Kyssesyken gir forresten ikke litt vondt i halsen, men driiiiiitvondt)
Gjest Tangerine Skrevet 22. april 2007 #9 Skrevet 22. april 2007 Gikk jo ned 8 kg på litt over en mnd (og jeg var ikke akkurat overvektig før jeg ble syk). ← Det hørtes jo fint ut! I og med at man ikke bør trene når man har kyssesyken.. Det er en egen mononukleose-test, ja. Si at du mistenker kyssesyken, så tar de nok den testen på deg. (Kyssesyken gir forresten ikke litt vondt i halsen, men driiiiiitvondt) ← Skal prøve å få tatt testen snart.. Og selv om jeg nå bare har litt vondt i halsen så kan det jo hende at det blir verre..det kan jo gå over 7 uker fra man blir smittet til man blir ordentlig syk.
tuji Skrevet 22. april 2007 #10 Skrevet 22. april 2007 Jada, det kan helt klart bli verre. Da jeg fikk det trodde jeg at jeg skulle slippe billig unna, fordi jeg ikke hadde noe særlig vondt. Så plutselig...BÆM! Selv om inkubasjonstiden er lang, følger sykdommen stort sett et visst forløp når symptomene først melder seg. Det tar ca en uke (mener jeg) før halsvondten slår til.
Gjest Gjest Skrevet 22. april 2007 #11 Skrevet 22. april 2007 Vil bare opplyse om at 90% av voksne tester positivt dersom man tester dem for kyssesyken! Men det er bare et lite fatall av oss som faktisk blir sa syke at man merker at man har kyssesyken!
Gjest Gjest Skrevet 23. april 2007 #12 Skrevet 23. april 2007 Så jeg tror ikke det smitter så lett, ellers skulle hverfall jeg ha fått det. ← Der tar du feil!!! Det er bare ikke alle som blir syke! Info om kyssesyken her
Gjest Hjeelp! Skrevet 4. februar 2008 #13 Skrevet 4. februar 2008 Jeg har ei veninne som har kyssesyke, og hun har vært syk i 3 uker nå snart. I dag fikk jeg feber, og halsen har hovnet opp. Kan dette være kyssesyke? Er det et tidspungt jeg ikke kan bli syk på er det nå!!
Gjest Gjest Skrevet 5. februar 2008 #14 Skrevet 5. februar 2008 Det sjekkes greit med en blodprøve hos legen. Ingen her inne kan si om du har fått det eller ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå