Gå til innhold

Sjokoladekake med Splenda?


Thomasine

Anbefalte innlegg

Har fått en pakke med Splenda. Tenkte jeg skulle lage en sjokoladekake med den i morgen.

Bytte ut sukkeret med Splenda.

Noen som har erfaringer og evt. tips til meg...?;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sjokoladekake m/Splenda

3 egg

14 ts splenda

50 g margarin

50 g siktet spelt

4 ss kakaopulver

3 ts bakepulver

Pisk egg og splenda til eggedosis. Smelt smøret og ha smøret oppi eggedosisen. Hell oppi alt det tørre og pisk til det blir klumpefri. Sett den i ovnen i midten. Stekes på 160 grader i 20 til 30 minutter.

Det var den eneste oppskriften på sjokoladekake jeg fant med Splenda. Men du kan jo bare erstatte sukkeret med Splenda i den kaken du vil lage? Skal du ha 1 dl sukker i oppskriften så bruker du bare 1 dl Splenda, da sukker og Splenda har samme søtningseffekt på volum. Derimot har de ikke det samme på vekt, og 100 gram Splenda søter like mye som 1 kg sukker.

Når det er sagt, så gir Splenda en annen smak på kaken enn sukker gjør, fordi søtningmiddel i seg selv gjerne har en litt annen smak enn sukker. I USA har de en type Splenda som er spesielt regnet på baking, men jeg vet ikke om det er den som har kommet til Norge?

Endret av Rhiakath
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv deg fram, det går som regel greit, med mindre smøret er en viktig del av kaken. I den oppskriften jeg har skrevet ned her så er det ikke så stor del at det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en oppskrift jeg fant på nett med Splenda... Den gikk rett i søpla!!! :hakeslepp: Den så ut som en kuruke, og smakte altså :frustrert:

Ikke så ofte jeg spiser kaker, da skal jeg i alle fall kose meg når jeg kan...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...