Gå til innhold

bake med sammalt mel


dront

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er om man "må" ha finbakstmel i tillegg til sammalt/grovt mel når man baker - og hever med bakepulver, ikke gjær? Har en pose sammalt (ikke spesielt grovt) speltmel, og veldig lite finbakstmel, og tenkte å lage gulrotmuffins.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når du baker med gjær "må" du ha en viss andel siktet mel for å få det til å heve. Det finnes også oppskrifter som baserer seg på nærmere 100% grovt mel + korn, men dette blir ofte VELDIG kompakte bakverk. Når det gjelder hvordan det virker med bakepulver er jeg litt mer usikker, men jeg inbiller meg at du vil få litt av samme effekten der. Det har ikke noe å si hvor fint eller grovt melet er malt i forhold til bakeevnen (fin sammalt har altså samme bakeevne som grovt sammalt), for innholdet av gluten blir det samme.

Men om du ikke har fint mel i hus og ikke har mulighet til å stikke ut en snartur for å kjøpe det så kan du jo selvfølgelig prøve med en liten porsjon gulrotmuffins bare for å se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Det fungerte greit, og hevet ok. De ble litt rare likevel, men det er kanskje fordi jeg ikke fulgte noen ordentlig oppskrift... Fant en hel-grov oppskrift på et eller annet trim-forum, så regnet med at det gikk, og det gjorde det jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra da :) Kjekkt å vite. Men det er klart, resultatet vil jo uansett bli anneledes om man bruker bare grovt mel enn om man bruker fint mel eller en blanding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...