Gjest jente22 Skrevet 20. april 2007 #1 Skrevet 20. april 2007 Jeg har vært deprimert nå i over 1 år nå. Har mista matlysta, vil ikke være sammen med venner og familie lengre og jeg greier ikke å glede meg over noen ting. Er trøtt hele dagen, sikkert sliten av å være så trist og negativ heeeele tiden. Er så lei av det selv. Hva kan jeg gjøre for å få det bedre med meg selv? Kan man bestille time hos psykolog, eller må jeg til fastlegen først?
*Mocca* Skrevet 20. april 2007 #2 Skrevet 20. april 2007 Selv har jeg gått gjennom legen Greit slik at man får det dekket, går på egenandelskortet. Jeg har fått på DPS i området her og er veldig fornøyd. Samtidig kan det hende du trenger medisinering, som også er en grunn til å gå gjennom legen.. Anbefaler at du kontakter lege på mandag f.eks. Bedre å ta det med en gang, ellers blir det bare verre og verre å ringe. Ta det nå, så kanskje det ikke blir mer langvarig, jeg har hatt det i over 5 år mye pga at jeg slet med å søke hjelp... Har vært innlagt to ganger og det hjelper såklart, men det beste hadde vært å klart seg uten det. Lykke til....
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2007 #3 Skrevet 20. april 2007 Ta kontakt med legen din og spør om henvisning til psykolog. Om det er lange ventelister og du klarer å prioritere så du får råd ville jeg tatt kontakt med det private markedet av psykologer. Da slipper du så lang ventetid, og det er det du trenger minst nå ikke sant? Lykke til, det er ikke godt å ha det slik....
Gjest Sativa Skrevet 20. april 2007 #4 Skrevet 20. april 2007 La først fastlegen se på deg, og det er mulig at han kan få deg inn på hastetime, for eksempel på voksenpsykiatrisk poliklinikk. (de har kanskje skiftet navn nå, hmm er ikke helt sikker). Uansett, du må jo få gjort noe med dette, det skal jo ikke være sånn...
Gjest Gjest_monica_* Skrevet 21. april 2007 #5 Skrevet 21. april 2007 Kjære deg. Gå ikke for lenge med disse problemene, du trenger hjelp til å komme over denne depresjonen.Det er ikke bra å gå for lenge, det tar så innmari lang tid å komme tilbake . Gå gjennom fastlegen din, du er kanskje av de heldige som har en fastlege som har tid til å lytte til dine plager. Ved å gå til fastlegen får du en henvisning vidre og det er da noe du ikke trenger å betale, kun egenandel.Bestem deg for å ta tak idette eller få noen til å hjelpe deg med det, familie eller en god venn.
Gjest vimselot Skrevet 21. april 2007 #6 Skrevet 21. april 2007 Du kan prøve johannesurt som du får på apoteket. Hvis du klarer, så tving deg ut i dagslys og gå en halv time hver dag. (Ikke tenk på trening eller slanking, men bare gå i ditt eget tempo) Det er fint om du har noen du kan snakke med. Det er ikke lett å snakke om depresjon, når man føler at andre ikke forstår, men de fleste har vært deprimerte, og vil forstå hva du prater om. Snakk med legen din også og be om henvisning til psykolog. Det kan hende at å snakke med en psykiatrisk sykepleier er nok for deg og det er kortere ventetid.
happyhappy Skrevet 21. april 2007 #7 Skrevet 21. april 2007 du må gå til fastlegen...det ordner seg skal du se:) men vet du hva..har du tenkt over at det kan være vitaminer du mangler...? har selv hatt litt underskudd på diverse ting og tang, og endte opp med at jeg var såååå trøtt og ikke ville/orken noe som helst..og ingenting var moro lenger! nå går det bedre etter vitamin-påfyllingen! JERN etc..! lykke til uansett:):)
Gjest kaffedama Skrevet 22. april 2007 #8 Skrevet 22. april 2007 Ta en tur til fastlegen, snakk med ham/henne om hvordan du har det. Legen kan gi deg henvisning til psykolog, som flere andre her allerede har sagt. Be om å få ta blodprøver for å sjekke jernlagrene med det samme. Du kan også ringe direkte til en psykolog, men da må du betale selv, og det kan være dyrt. Som selvhjelpsbok vil jeg anbefale "Tenk deg glad - håndbok" av David D. Burns. Den gir endel praktiske teknikker for å få deg ut av "tankefellene" (negative tanker). Jeg fikk selv god hjelp av den ved moderat/lett depresjon.
Gjest jente22 Skrevet 22. april 2007 #9 Skrevet 22. april 2007 Tusen takk for tips . Har bestilt meg time hos fastlegen og skal dit allerede førstkommende onsdag. Gruer meg litt må jeg inrømme.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå