Fibi Skrevet 20. april 2007 #1 Skrevet 20. april 2007 Jeg har skrevet et innlegg tidligere angående kveldstillegg og har bestemt meg for at det bør jeg ha Og da er spørsmålet: hvor mye bør jeg ha? Tjener rett under 150 i timen, hvis det har noe å si. Har årslønn, ikke timelønn. Vaktene er fra 2 til 22 og 10 til 17 lørdag. Jeg jobber med kundeservice, har hjemmekontor på kvelds-og lørdagsvaktene. Iutgangspunktet var arbeidstiden 8 til 4, og jeg hadde aldri tatt en jobb med kveld og helgearbeid, men strukturen på arbeidsplassen er ikke helt klar enda og har bestemt meg for å være så fleksibel som mulig. Hadde vært kjekt å høre hva andre har som kveldstillegg. Har nemlig en venninne i noenlunde samme jobb, men annen bransje, der har de 60 kr etter halv fire, mens en venninne i butikk har kun kr 13,- etter seks. Med andre ord har jeg forstått at det varierer mye.
Gjest Blondie65 Skrevet 20. april 2007 #2 Skrevet 20. april 2007 (endret) Dette er helt bransjeorientert - det er derfor UMULIG å si hva du skal ha eller bør forlange i kveldstillegg. Men jeg ville omgått problemstillingen totalt og heller sett på arbeidsmiljølovens paragraf om vaktordninger. Den sier at du skal ha 1/5 av timelønnen for hver time hvilevakt og for den faktiske arbeidede tiden skal du ha overtid (minimum timelønn x 1,40 - 40%). http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html - se §10.4 Dette er mye mer enn en nesten hvilken som helst ordning jeg kjenner til i en nesten hvilken som helst bransje. Edit - glemte linken Endret 20. april 2007 av Blondie65
Fibi Skrevet 20. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 20. april 2007 Men jeg ville omgått problemstillingen totalt og heller sett på arbeidsmiljølovens paragraf om vaktordninger. Den sier at du skal ha 1/5 av timelønnen for hver time hvilevakt og for den faktiske arbeidede tiden skal du ha overtid (minimum timelønn x 1,40 - 40%). Edit - glemte linken ← Men dette gjelder vel overtid, og ikke turnusarbeid? Vaktene er jo ikke hvilende, selv om det er hjemmekontor. Det er heller ikke overtid. Kan være jeg tar feil, men slik som jeg har skjønt det har man ikke krav på tillegg, men at det er vanlig å gi for ubekvem arbeidstid?
Gjest Blondie65 Skrevet 20. april 2007 #4 Skrevet 20. april 2007 Er dette arbeid som er inkludert i 37,5 timers uke så er det ikke overtid nei. Men hva forhindrer deg i å stille et krav om 40% kveldstillegg pr time? Da er det jo fullt mulig å ha noe å gå på ikke sant? Er bedre med et % tillegg enn et fast kronetillegg for det må jo stadig forhandles. Hvis du har lyst på ca 60 kr pr time så er det jo bare å regne ut hva det utgjør i % (40%!) så er du jo der. Som jeg sa før - det er umulig å vite hva du kan kreve uten at man vet bransjen du er i. Da må du nesten forhøre deg med bransjeorganisasjoner som fagforeninger, kolleger eller lignende.
Fibi Skrevet 20. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 20. april 2007 Takk for svar Blondie. Jeg jobber i telebransjen, tillegg i prosent var ikke dumt, får høre litt med kollegaene hva de mener.
ehu Skrevet 20. april 2007 #6 Skrevet 20. april 2007 Jeg jobber som sykepleier,har 170 kr timen og så 50 kr ekstra pr. time etter kl. 17.00. Dersom det er lør/søn så kommer også helgetillegget på 27 kr/t i tillegg.
Gjest Pupsilure Skrevet 26. januar 2008 #7 Skrevet 26. januar 2008 Jeg har 37 kr tillegg etter 17. Og 27 kr i helgetillegg.
Sol79 Skrevet 26. januar 2008 #8 Skrevet 26. januar 2008 Jeg er regnskapsfører. Har årslønn som utgjør kr 222 i timen. Har 50 % overtid i årsoppgjørsperioden, dvs januar-juni, og da blir det altså kr 333 i timen. Ellers i året skal overtid avspasseres.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå