Gå til innhold

stebarn

Anbefalte innlegg

Gjest silkesvarten
Skrevet (endret)

har ei venninne som har 2 barn.... hun er gift med far til barna som har ei jente på 12 fra før...

etter mye om og men så har jentungen funnet ut at hun ikke vil komme til stefamilien om ikke hun får lov til å være leeeenge oppe... og gjøre som hun selv vil....

og igår så fikk venninna mi det smelt til seg at faren kom til å priotere jentunge når hun var der annenhver helg .... dvs. at hun blir satt først foran sine småsøsken.......

synest dette var merkelig at faren til ungene kunne si slik ....jeg ble helt paff....hvordan ville dere ha reagert om han hadde sagt : når hun er her så kommer jeg til å priotere henne først.....?

Endret av silkesvarten
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

"Prioritere henne først" er jo et ganske vidt begrep...Du bør kanskje forklare litt nærmere?

Hvis jeg hadde vært gift og hadde hatt barn med en mann som hadde hatt barn fra før, hadde jeg faktisk sett det som en selvfølge at et barn som han kun hadde samvær med ble prioritert litt ekstra når de to treftes. Nå snakker ikke jeg om å skjemme bort eller ikke ha grenser osv., men mer at de to kanskje kan få muligheten til å stikke seg litt bort å gjøre noe alene sammen.

Ser ikke noe galt i det???? det har vel både far og datter behov for? Såpass fleksibel synes jeg faktisk man må være når man er i forhold med mine og dine og våre barn.

Endret av Pjusk
Gjest baby-E
Skrevet

Veldig enig i det du sier pjusk!

Om de bare har samvær annenhver helg forstår jeg at han vil bruke ekstra tid på henne når hun først er der.

Jeg hadde selvfølgelig forventet at han tok seg av de andre barna sine også, men som pjusk sier så hadde det selvfølgelig vært fint om de lurte seg unna litt, for å tilbringe tid sammen de to. Det er jo dyrbar tid når de har så lite samvær.

Gjest silkesvarten
Skrevet

ok..... da er det bare meg som synest at det var rart... jeg synest det er rart at man skal priotere et barn.... men skjønner hva dere mener..

tak for svar...

Skrevet
jeg synest det er rart at man skal priotere et barn....

Og jeg syns det er veldig rart at du syns det...

Skrevet
Og jeg syns det er veldig rart at du syns det...

Det syntes jeg også. Er barnet sammen med pappa`n sin kun annen hver helg - fortjener hun vel litt ekstra oppmerksomhet fra han den korte tiden. De to andre er han jo sammen med hele tiden.

Hadde jeg vært 12 år - og kommet hjem til pappa`n min - annen hver helg -ville jeg nok blitt skuffet - hvis han ikke prioriterte litt tid med meg.

Gjest silkesvarten
Skrevet

Det syntes jeg også. Er barnet sammen med pappa`n sin kun annen hver helg - fortjener hun vel litt ekstra oppmerksomhet fra han den korte tiden. De to andre er han jo sammen med hele tiden.

dette er ikke tilfelle... selv om de andre barna bor hjemme.. så treffer de ikke pappaen sin så mye.... joda de bor i sammen hus.... men pappaen er på jobb hver dag... kommer hjem et par timer og så på jobb igjen om kvelden...så han ser de knapt ......

Gjest baby-E
Skrevet (endret)
dette er ikke tilfelle... selv om de andre barna bor hjemme.. så treffer de ikke pappaen sin så mye.... joda de bor i sammen hus.... men pappaen er på jobb hver dag... kommer hjem et par timer og så på jobb igjen om kvelden...så han ser de knapt ......

Ok. Men da kan han jo prioritere de barna den helgen jnta ikke er der da. De ser jo uansett pappan sin noen timer hver dag. Noe jenta ikke gjør,

Endret av baby-E
Skrevet

Jeg ville ikke syntes det var noe særlig om han hadde prioritert den ene fremfor de to andre.

Av den grunn at de andre to ser dette. Hva tenker de? Hvilket forhold får de til sin stesøster når de ser den "forskjellsbehandlingen" som blir gjort?

Skrevet
"Prioritere henne først" er jo et ganske vidt begrep...Du bør kanskje forklare litt nærmere?

Hvis jeg hadde vært gift og hadde hatt barn med en mann som hadde hatt barn fra før, hadde jeg faktisk sett det som en selvfølge at et barn som han kun hadde samvær med ble prioritert litt ekstra når de to treftes. Nå snakker ikke jeg om å skjemme bort eller ikke ha grenser osv., men mer at de to kanskje kan få muligheten til å stikke seg litt bort å gjøre noe alene sammen.

Ser ikke noe galt i det???? det har vel både far og datter behov for? Såpass fleksibel synes jeg faktisk man må være når man er i forhold med mine og dine og våre barn.

Ekstremt enig! De andre barna hans har jo pappan sin hver eneste dag året rundt. Den andre datteren besøker faren sin og hans nye familie annenhver helg. Jeg syns ærlig talt det bare skulle mangle at pappan er litt ekstra pappa for 12 åringen den lille stunden. Syns også bare det skulle mangle at pappan og 12 åringen gjør ting alene og jeg skjønner også veldig godt at pappan kan slite med dårlig samvittighet ovenfor 12åringen som han ser så lite og som han ikke får være pappa for i hverdagen. Tror det må være veldig vondt å være helgepappa, mye savn og dårlig samvittighet over at man ikke får fulgt opp dette barnet slik man egentlig kunne ønske og slik man får fulgt opp de barna man bor sammen med.

Skrevet
Jeg ville ikke syntes det var noe særlig om han hadde prioritert den ene fremfor de to andre.

Av den grunn at de andre to ser dette. Hva tenker de? Hvilket forhold får de til sin stesøster når de ser den "forskjellsbehandlingen" som blir gjort?

De kan jo foreksempel tenke at de har pappan sin for seg selv hver eneste dag, året rundt og at det er synd på denne jenta som kun får være sammen med pappan sin annenhver helg. Regner med at de to andre barna har alene-tid med pappan sin iblant også? Så hvorfor skal ikke 12 åringen kunne få det? Jeg tror alle barn trenger litt alene-tid sammen med foreldrene sine.

Skrevet
De kan jo foreksempel tenke at de har pappan sin for seg selv hver eneste dag, året rundt og at det er synd på denne jenta som kun får være sammen med pappan sin annenhver helg. Regner med at de to andre barna har alene-tid med pappan sin iblant også? Så hvorfor skal ikke 12 åringen kunne få det? Jeg tror alle barn trenger litt alene-tid sammen med foreldrene sine.

Litt alenetid? Ja.

Kun prioritere det barnet som ikke bor der annet enn annenhver helg? Nei

Skrevet
etter mye om og men så har jentungen funnet ut at hun ikke vil komme til stefamilien om ikke hun får lov til å være leeeenge oppe... og gjøre som hun selv vil....

Det virker, ut fra det lite du har skrevet, at det er trøbbel på gang, så jeg synes at det er flott at faren velger å bruke ekstra tid på ett av barna sine.

Det kan også hende at ett av din venninnes barn trenger tettere oppfølgning når h*n kommer i tenårene.

Gjest =tentacle=
Skrevet (endret)
har ei venninne som har 2  barn.... hun er gift med far til barna som har ei jente på 12 fra før...

og igår så fikk venninna mi det smelt til seg at faren kom til å priotere jentunge når hun var der annenhver helg .... dvs. at  hun blir satt først foran sine småsøsken.......

synest dette var merkelig at faren til ungene kunne si slik ....jeg ble helt paff....hvordan ville dere ha reagert om han hadde sagt : når hun er her så kommer jeg til å priotere henne først.....?

Jeg vil helst ikke bli "smelt til" noe som helst av partner.

Betingelsene hun stiller for å komme til far, ville jeg bedt far ta opp med moren.

Det er naturlig at far og datter kan være mye sammen i samværshelg, men far har 3 barn i de helgene også, så hvor mye favorisering av eldstebarnet det skal være må han forklare nærmere. På vegne av mine barn ville jeg ikke godtatt at de skulle være nedpriortert av sin far annenhver helg i mange år. Det er også et spørsmål om hvor mye datteren skal få overta kontroll over resten av familien. Hun skal jo fortsatt oppdras selv om hun nå går inn i puberteten og tester ut hvilken makt hun har.

Endret av =tentacle=
Skrevet
har ei venninne som har 2  barn.... hun er gift med far til barna som har ei jente på 12 fra før...

og igår så fikk venninna mi det smelt til seg at faren kom til å priotere jentunge når hun var der annenhver helg .... dvs. at  hun blir satt først foran sine småsøsken.......

Hvor lenge er leeenge oppe da?

Det kan være litt problematisk for en stemor som selv har små barn og godta at mannen er far til en ungdom som man faktisk ikke kan legge i sengen kl. 20 om kvelden ... Jeg har sett på nært hold at forhold har holdt på å gå fyken fordi mannen hadde to tenåringer som oppholdt seg i stuen når stemor ville kose seg med mannen sin og ha såkalt "voksentid" ..

Gjest Mayamor
Skrevet

Som mor og stemor til i alt 5 barn i alderen 3 - 13 år, skjønner jeg at det er forskjellige behov ute og går her. En kan skjønne jenten som vil bli behandlet som eldre enn sine små søsken. Hun er sikkert litt misunnelig på at de får ha pappan deres hele tiden, mens hun må ta til takke med kun annenhver helg. Jeg ser ikke noe galt i at faren bruker litt ekstra tid sammen med eldste jenten sin annenhver helg. Kanskje en tur på kino, sitte i sofan sammen med pappa og se en film og spise popcorn, ta en fjelltur som de minste er for liten til, ta med jenten på en shopping og kjøpe en genser el til bare henne (trenger ikke være så fryktelig dyrt), tur i svømmehallen etc. Det trenger ikke være det store, men noe som viser at pappa setter pris på sin store/lille jente.

Jeg kan forstå pappan at han savner sitt eldste barn da annenhver helg ikke er mye. Men hva med å stille opp på en kamp midt i uken, ta jenten med på kino på en allminnelig mandag når hun ikke har sett pappa på 8 dager, ringe og spørre hvordan det går etc. Han bør videre snakke med sin samboer/kone om hva han tenker og høre hva hun tenker før han videre går i dialog med evt jentens mor og jenten selv. Å bare sette sin samboer/kone til side er mangel på respekt. Men kun å bruke tid på sin eldste jente annenhver helg, og neglisjere de yngste synes jeg er en dårlig idè. Det trenger ikke være endten eller, men ja takk begge deler. Om ikke hver helg, så iallefall innimellom.

Jeg kan forstå at stemoren til jenten reagerer dersom ting blir presset nedover nakken hennes... Men hun bør være såpass åpen at hun snakker med mannen sin om hvordan dette oppleves, samtidig som hun bør være så generøs at hun skjønner at stedatteren trenger pappan sin litt ekstra. Muligens er dette et forbigående problem som ikke trenger å vare mer en en måned eller 5. Kanskje hun kan ta med sine to egne barn på lekeplass, lese en bok på rommet deres, se en tegnefilm med bare de to slik at hun holder seg selv og de to minste okkupert mens far og eldste barn får litt tid sammen. En 12 år gammel jente vil jo gjerne sitte oppe og se Idol, Skal vi danse, detektimen, Senkveld etc en fredagskveld - og da blir klokken mye. Det gjør vel ikke så mye annenhver helg? Om ikke så mange år - blir det hver helg... ;)

Å være i en familie med partnerens eldre barn kan være til glede og til frustrasjon om hverandre. Det gjelder å ha i bakhodet at barna er små så kort tid og plutselig vil de ikke tilbringe tid sammen med oss "gamlinger" lenger. Venner betyr mer og mer. Da er det viktig at barna vet de har foreldre/bonusforeldre de kan stole på om det er noe de lurer på eller vil fortelle.

Skrevet (endret)

Veldig enig med Mayamor!

En 12 år gammel jente vil jo gjerne sitte oppe og se Idol, Skal vi danse, detektimen, Senkveld etc en fredagskveld - og da blir klokken mye. Det gjør vel ikke så mye annenhver helg? Om ikke så mange år - blir det hver helg... ;)

Selvfølgelig vil en 12-åring dette! Og da er klokka alt snart 23.00. Det er kanskje dette som menes med leeeeeenge oppe?

Min 9-åring får inneimellom se Senkveld på fredager for å få litt alenetid med meg (og for å få føle seg litt spesiell) etter at lillebroren på 7 er lagt. At en 12 åring forventer å få med seg litt av TV-kvelden eller annen kos som kino, kortspill eller lign. er vel ikke akkurat hårreisende.

Jeg tror vi noen ganger skal trekke pusten og tenke: "Hva hvis dette var mitt barn?" Hvis mitt barn skulle til pappa og små halvsøsken annenhver uke, hadde jeg satt veldig pris på at far var bevist å prioritere henne litt ekstra da. Og jeg hadde satt umåtelig pris på en stemor som forsto dette, og prøvde å legge til rette forholdene.

Endret av Pjusk
Gjest silkesvarten
Skrevet
Hvor lenge er leeenge oppe da?

Det kan være litt problematisk for en stemor som selv har små barn og godta at mannen er far til en ungdom som man faktisk ikke kan legge i sengen kl. 20 om kvelden  ... Jeg har sett på nært hold at forhold har holdt på å gå fyken fordi mannen hadde to tenåringer som oppholdt seg i stuen når stemor ville kose seg med mannen sin og ha såkalt "voksentid" ..

siden de bare treffes annen hver helg så får alle tre barna være oppe til 22-22:30....siden de trives så godt i lag og elsker å leke sammen....men alikevel så VIL hun være lengre oppe.... det er liksom et krav......

Gjest silkesvarten
Skrevet

[quote=Mayamor,20.04.2007 (20:45)

En 12 år gammel jente vil jo gjerne sitte oppe og se Idol, Skal vi danse, detektimen, Senkveld etc en fredagskveld - og da blir klokken mye. Det gjør vel ikke så mye annenhver helg? Om ikke så mange år - blir det hver helg... ;)

men hun er overhode ikke intresert i slike ting.... hun vil helst se tegnefilm døgne rundt..... og man sitter da ikke oppe hele kvelden for å se tegnefilm...

Skrevet
siden de bare treffes annen hver helg så får alle tre barna være oppe til 22-22:30....siden de trives så godt i lag og elsker å leke sammen....men alikevel så VIL hun være lengre oppe.... det er liksom et krav......

Selvsagt vil hun være oppe lengre enn sine småsøsken - det er helt naturlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...