Gjest TS Skrevet 20. april 2007 #1 Skrevet 20. april 2007 Jeg har nettop fått henvisning til psykomotorisk fysioterapi av legen min. Har bestillt time, var veldig lang venteliste flere steder, men fant en til slutt.... Er spent... Har slitt med stram muskulatur i hele overkroppen fordi jeg alltid spenner meg pga noe. Blir lett stresset og er nok litt "svak" psykisk, og har vært det hele livet.... Trenger noen å prate med og lære meg noen teknikker... Så er det noen her som har lyst til å dele sine erfaringer til meg som skal i ilden? Hjelper det? Hilsen meg.....
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2007 #2 Skrevet 20. april 2007 Jeg har hatt litt psykomotorisk fysioterapi ifht psykisk lidelse(tvangslidelse) som har skapt en del spenninger i kroppen, blant annet brystregionen som du også nevner, men for meg er det aller verst i bekkenet. Min erfaring er udelt positiv! Det å lære seg teknikker med å slippe mage, puste med hele overkroppen, avspenne kjever, slappe av i knær osv er kjempebra! Når det gjelder meg så har teknikker for å slappe av i bekkenet gitt meg en ny hverdag. Da jeg tidligere løp og tisset hele tiden fordi jeg ikke fikk slappet nok av i bekkenet til at jeg fikk tømt blæra ordentlig, har jeg i alle fall halvert toalettbesøkene! Jeg bruker en luftpute som jeg sitter og sirkulerer på, og jeg kjenner at den gjør at jeg slapper av. Dette har gjort sitt til at jeg av og til sliter med skikkelig halsbrann og noen ganger kvalme og svimmelhet, men dette er visstnok ett ledd i det at spenningene avtar. Litt mye meg og mitt men det er i alle fall positivt
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2007 #3 Skrevet 20. april 2007 En venninne av meg går til noe liknende, hvor hun lærer hvor/hvorfor kroppen spenner seg, og teknikker for å slappe av. Hun har hatt veldig utbytte av det - hun har hatt masse spenninger i kroppen (det er jo en måte å avreagere på i situasjoner man er ukomfortabel, og ikke har andre måter å få utløp for det på... Veldig forenklet), blitt lett syk (bestemte sykdommer), men hun er VELDIG mye bedre nå. Hun går til en i Moss Nb, dette er min forenklede versjon av saken, jeg kjenner ikke detaljer, men det er basert bare på ting hun har sagt om stedet, seg selv og terapien.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2007 #4 Skrevet 20. april 2007 Tusen takk for fine svar! Det virker jo som det er utelukkende positivt da Men er det mye snakking om sine egne følelser og sånn? At man får ut litt av det som ligger innestengt? Så man kan få det litt bedre med seg selv? Jeg sliter nemlig litt for tiden..... Hilsen TS
Gjest 1.gjest Skrevet 20. april 2007 #5 Skrevet 20. april 2007 Nå vet ikke jeg hvordan det er for de som går i behandlig over lang tid, jeg har bare hatt "småtimer" i forbindelse med annet behandlingsopplegg inkludert psykolog, så jeg har skravlet hull i hodet på psykologen i stedet Jeg tror ikke det å gå til psykomotorisk trening for å få ut innestengte følelser og tanker kan sammenlignes med det å gå til samtaler hos psykolog. Men jeg vil jo tro at det kan komme en del frem underveis som faller seg naturlig å ta opp med fysioterapeuten der og da, men jeg vet ikke hvor langt slike samtaler går. Har du vurdert å få henvisning til psykolog eller lignende og ha dette parallellt med psykomotorisk fysioterapi? Jeg har troen på at slikt kan være bra, å jobbe med både kropp og sinn samtidig på et vis
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2007 #6 Skrevet 20. april 2007 Jeg har prøvd å få henvisning til psykolog, men legen min sier det så å si ikke er vits i pga at det kommer til å ta mange måneder å få time.... Det er helt håpløst sien han. Men jeg må si jeg får tanker som at han ikke syns jeg har problemer som er nok "verdt".... Jeg vet jo at det er bare småtteri, men en dag innimellom har jeg det helt jævlig, og vil vel egentlig få bukt med det raskt.... Men private timer er jo så svinaktige dyre!!!
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2007 #7 Skrevet 20. april 2007 Jeg har prøvd å få henvisning til psykolog, men legen min sier det så å si ikke er vits i pga at det kommer til å ta mange måneder å få time.... Det er helt håpløst sien han. Men jeg må si jeg får tanker som at han ikke syns jeg har problemer som er nok "verdt".... Jeg vet jo at det er bare småtteri, men en dag innimellom har jeg det helt jævlig, og vil vel egentlig få bukt med det raskt.... Men private timer er jo så svinaktige dyre!!! ← Såvidt jeg vet snakker man litt med fysioterapeuten/behandleren også, tror det kan hjelpe til med å lokalisere problemer og gjøre en mer bevisst på hvilke situasjoner en må tenke på hvilke spenninger..? Tror hun jeg kjenner i hvert fall gjør det. Uansett tror jeg at det å sette igang slik behandling som du skal er noe som gjør at du føler du får mer kontroll over problemene dine, så om det ikke "løser seg av seg selv" blir det kanskje lettere å jobbe videre med det - selv eller vha andre? *positiv*
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2007 #8 Skrevet 20. april 2007 Ja, det var det jeg egentlig trodde ja. At man prater litt og kanskje får se ting litt klarere.... Jeg er kjempepositiv til det hele nå og håper jeg får bukt med den stive og vonde kroppen min
LaraCroft Skrevet 20. april 2007 #9 Skrevet 20. april 2007 Ja, jeg har bare godt å si om psykomotorisk fysioterapi Gikk der over en tid på 4-5 mnd, pga utbrenthet. Og det hjalp veldig. Sånn jeg opplevde det, snakker man om det man sitter inne med og så er det "knaing", mmmmm veldig godt synes jeg . Fikk også avslapninsmetoder som jeg skulle bruke og som jeg bruker fortsatt. Anbefales på det sterkeste. (men opplevelsen er vel avhengig av kjemi med terapeuten også).... Lykke til
*Mocca* Skrevet 20. april 2007 #10 Skrevet 20. april 2007 Dette høres flott ut, skal selv igang med det om ikke lenge og jeg håper det kan hjelpe meg like mye som flere har fortalt her...
Fibi Skrevet 21. april 2007 #11 Skrevet 21. april 2007 Jeg har prøvd å få henvisning til psykolog, men legen min sier det så å si ikke er vits i pga at det kommer til å ta mange måneder å få time.... Det er helt håpløst sien han. Men jeg må si jeg får tanker som at han ikke syns jeg har problemer som er nok "verdt".... Jeg vet jo at det er bare småtteri, men en dag innimellom har jeg det helt jævlig, og vil vel egentlig få bukt med det raskt.... Men private timer er jo så svinaktige dyre!!! ← Det synes jeg var litt merkelig, riktignok er det lang ventetid, men hvis man ikke tror problemet går over av seg selv, eller har et fullverdig alternativ er det jo bedre å stå på ventelisten enn ikke å gjøre det Nå var det ikke dette du spurte om, men jeg ville bare tipse deg om at universitetene ofte tilbyr behandling hos siste års studenter (psykologer) Det er gratis, og min erfaring er at de er veldig flinke.
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2007 #12 Skrevet 21. april 2007 Syns du heller jeg skal stå over et halvt år på venteliste i stedet for å prøve andre muligheter? Jeg regner med at m itt tilfelle ikke er alvorlig nok til å bli prioritert. Det er i alle fall det jeg har fått beskjed om, og syns vel egentlig det er greiere å få klar beskjed enn å få falske forhåpninger om hjelp raskt. Nå er det slik at jeg er litt smånedfor det meste av tiden, men ikke slik at jeg ikke klarer å fungere sånn greit i dagliglivet nå når jeg jobber halvt... Ble anbefalt å ringe rundt selv, og fikk inntrykk av at det å vente et halvt år var minimum her jeg bor. Men så snakket jeg med noen i det private og satte meg i går ettermiddag opp på en time hos en med lang erfaring og betaler heller litt for det og ser hvordan det går.... Hun sa at det var vanlig med alt fra fem til ti timer i begynnelsen, og så kanskje komme tilbake innimellom..... Så får vi se da. Det er om to uker, så jeg er spent.... Har forresten vært til student på et slags prosjekt om bekymrings-kontroll.... Syns ikke de var så flinke faktisk, så da betaler jeg heller litt for å komme meg raskere igjennom det.....
Gjest Persille Skrevet 21. april 2007 #13 Skrevet 21. april 2007 (endret) slettet Endret 20. desember 2010 av Persille
Gjest Pet Skrevet 21. april 2007 #14 Skrevet 21. april 2007 Når det gjelder meg så har teknikker for å slappe av i bekkenet gitt meg en ny hverdag. Da jeg tidligere løp og tisset hele tiden fordi jeg ikke fikk slappet nok av i bekkenet til at jeg fikk tømt blæra ordentlig, har jeg i alle fall halvert toalettbesøkene! ← Det var utrolig interessant lesing! Jeg har en venninne som er temmelig anspent og hun flyr på do og tisser i ett kjør. Dette skal jeg tipse henne om!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå