*Lollipop* Skrevet 20. april 2007 #1 Skrevet 20. april 2007 (endret) .... Endret 14. juli 2007 av Tassie
Hard Candy Skrevet 20. april 2007 #2 Skrevet 20. april 2007 Stakkars deg da Mest sannsynligvis har nervene blitt trigget så de er irritererte. Det går over. Mange blir støl og ømme og klarer ikke å løfte armen på ei stund etter å tatt en blodprøve. Det går over. Jeg mener det skal mye til for at nervene blir permanente ødelagt. Selv sliter jeg med sterke ansiktssmerter etter feilbehandling hos en tannlege. Han har trigget/irritert trigeminius nerven i ansiktet og dette sliter jeg med hver eneste dag, har slitt i ett år nå Jeg tipper du føler deg bedre om et par dager. Hvis ikke kontakter du legen din og sier hvordan du har det. Prøv også Ibux 400mg og en Paracet 500mg x 4 i døgnet, det kan hjelpe deg godt. Riktig god bedring
Gjest vimselot Skrevet 20. april 2007 #3 Skrevet 20. april 2007 Kom deg til legevakta (ring i alle fall) og bli undersøkt av en nervolog. Jeg har aldri hørt at en blodprøve har ført til nerveskader/lammelser, men jeg har opplevd at en lokalbedøvelse har ført til midlertidig lammelse. Ikke pga. bedøvelsen men fordi sprøyta traff en nerve. Det var bare en midlertidig lammelse, men jeg måtte til legevakta og vente på å bli undersøkt av en nervolog. Heldigvis ga lammelsen seg etter cirka ti timer, før jeg kom inn til nervologen og jeg har ikke vært plaget senere. Da jeg ringte legevakta sa de at jeg måtte komme med en gang, men hør hva de sier. Jeg var heldig, men jeg vet ikke om en slik skade kan bli kronisk. I så fall har du krav på erstatning osv. Håper det bare er midlertidig for deg, men legevakta var veldig bestemt på at jeg måtte komme med en gang (det var ikke armen men litt mer "komplisert") Håper det går bra og at det bare er en midlertidig lammelse, men ring og hør og sier de at det ikke er en sak som haster mht. til å bli undersøkt av en nervolog, så spør hvorfor. (Jeg ville ikke til legevakta, men jeg måtte sa de til meg.)
Hard Candy Skrevet 20. april 2007 #4 Skrevet 20. april 2007 Kom deg til legevakta (ring i alle fall) og bli undersøkt av en nervolog. Jeg har aldri hørt at en blodprøve har ført til nerveskader/lammelser, men jeg har opplevd at en lokalbedøvelse har ført til midlertidig lammelse. Ikke pga. bedøvelsen men fordi sprøyta traff en nerve. Det var bare en midlertidig lammelse, men jeg måtte til legevakta og vente på å bli undersøkt av en nervolog. Heldigvis ga lammelsen seg etter cirka ti timer, før jeg kom inn til nervologen og jeg har ikke vært plaget senere. Da jeg ringte legevakta sa de at jeg måtte komme med en gang, men hør hva de sier. Jeg var heldig, men jeg vet ikke om en slik skade kan bli kronisk. I så fall har du krav på erstatning osv. Håper det bare er midlertidig for deg, men legevakta var veldig bestemt på at jeg måtte komme med en gang (det var ikke armen men litt mer "komplisert") Håper det går bra og at det bare er en midlertidig lammelse, men ring og hør og sier de at det ikke er en sak som haster mht. til å bli undersøkt av en nervolog, så spør hvorfor. (Jeg ville ikke til legevakta, men jeg måtte sa de til meg.) ← Mange gode råd her. Gjør som Vimselot sier, kom deg til legevakta. Jeg vil bare si at det med erstating er ikke en enkel sak, snakker av erfaring. Man har heller ingen forutsetning for å si at en evt. skade kan bli kronisk, det kan visstnok ikke en lege forutsi. Jeg har vært hos nevrolog, fikk tatt både CT og MR, men det er ikke nok til å vise om nervene er kronisk ødelagt eller bare irritert for en periode. I de aller fleste tilfeller så heles kroppen, for noe tar det lang tid (som for meg), og for noen blir det bra med en gang. Tenk på alle som får maltakrert kroppen sin, revet av armer og ben i ulykker, store kompliserte operasjoner der man henter nerver fra andre deler av kroppen og setter de inn der nervene er ødelagt. Det gror og det heles, men det tar tid. Nå var dette ekstreme ting jeg fortalte da, men ville si at dette ordner seg. Jeg sier det en gang til, jeg har aldri hørt om noen som får nervene ødelagt av blodprøver.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2007 #5 Skrevet 20. april 2007 Jeg var hos legen igår og tok en hel haug blodprøver.. Jeg har litt vanskelige blodårer, sånn å finne frem til, og er vant til at de leter og stikker flere ganger. Men igår klarte faktisk hun som tok blodprøvene å stikke en eller to nerver i armen når hun skulle finne blodåren min. Så helt siden igår tidlig har jeg nesten ikke klart å bevege armen for det gjør så sinnsykt vondt! Er dette noe farlig? Kan nervene skades på langvarig basis av dette? Kommer det til å gjøre vondt lenge? (føler meg så lammet i armen når jeg ikke kan bruke krefter med den i det hele tatt... kanke en gang løfte min skjønne nusselige katt... håpte det skulle gå over inatt, men våkner med samme, nesten verre, smerte i armen) ← Du kan umulig ha skadet noen nerve, det går ingen nerver der man tar blodprøver! Men det kan hende at de stakk deg i senen som går under blodåren, dette er veldig smertefult og kan være smertefult opptil et par uker.
Hard Candy Skrevet 20. april 2007 #6 Skrevet 20. april 2007 Takk for gode svar Til Hard Candy: for ... ca to år siden hadde jeg en operasjon på nervene og musklene i leppa for å få dem til å fungere sammen som de skulle, og det tok for meg 1 og et halvt år før det ble helt bra, så jeg tror det området er et område som bare rett og slett tar tid.. men et lite tips er å bevege så mye som mulig på leppa, 'herde' den litt, det hjelper på utviklingen der Av grunnen ovenfor så vet jeg at slike ting kan ta tid, og jeg har hatt vondt etter blodprøver før (normalt vondt, sånn i ca 1 time eller noe), men jeg har aldri før opplevd å ha vondt i hele armen og ikke kunne bevege den ordentlig. Det er ikke vondt der hvor selve stikket er, men det gjør vondt liksom nedover på hele siden av den, og det sa mamma var et typisk tegn på at hun på legekontoret hadde truffet en nerve, og mamma la også til at 'sånn skal egentlig ikke skje'.... Og nå er det tross alt 24 timer siden, og litt over det... skal på jobb senere idag hvor jeg må løfte mye og det gruer jeg meg litt til ... håpte liksom det skulle gi seg.. men når jeg prøver å f.eks. rette ut armen nå så får jeg det ikke til, heller ikke å bøye armen helt inn, det beste er å holde litt vinkel i albueleddet... jeg synes det høres så rart ut det jeg skriver og det jeg føler, men det er nå sånn det er.. om noen forstår heh... Takk igjen til dere begge ← Jeg tror din mamma har rett. Nerven er nok trigget og trenger llitt tid før det blir bra. Slikt skal ikke skje, men desverre så skjer det. Jeg sliter med brenning i ansiktet etter en mislykket rofylling. Han fjernet kjeveben, brusk og fjernet bihulehinnen. Helt vanvittig. Jeg tror jeg blir bra, men det tar tid. Masse lykke til dberry, og gi oss gjerne en oppdatering på hvordan det går med deg.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2007 #7 Skrevet 20. april 2007 hmm.. rart når mamma som er spesialsykepleier sier at det er typiske tegn på noe med nervene da.... jeg hadde ikke påstått at det var akkurat nerve-greier om ikke mamma hadde sagt at det var det for jeg har ikke peiling, men mamma har... ← Ja og nei.... Man skal ta blod fra radial artery hvor det ikke er fare for skade på hverken nerve eller sener, men mange tar blod fra ulnar artery hvor det er mye lettere å skade sener og potensielt nerve. Derfor passer jeg alltid på at det taes blod fra radial arterien min
Ugla Skrevet 21. april 2007 #8 Skrevet 21. april 2007 Det er ikke vondt der hvor selve stikket er, men det gjør vondt liksom nedover på hele siden av den, og det sa mamma var et typisk tegn på at hun på legekontoret hadde truffet en nerve, og mamma la også til at 'sånn skal egentlig ikke skje'.... Og nå er det tross alt 24 timer siden, og litt over det... skal på jobb senere idag hvor jeg må løfte mye og det gruer jeg meg litt til ... håpte liksom det skulle gi seg.. men når jeg prøver å f.eks. rette ut armen nå så får jeg det ikke til, heller ikke å bøye armen helt inn, det beste er å holde litt vinkel i albueleddet... jeg synes det høres så rart ut det jeg skriver og det jeg føler, men det er nå sånn det er.. om noen forstår heh... ← Jeg forstår deg! Dagen før jeg skulle opereres ble det tatt noen blodprøver, og det gikk "litt galt". Jeg har også vanskelige årer, og derfor må de noen ganger bruke dyptliggende årer. Jeg kjente det med det samme hun stakk, at hun kom borti "noe". Jeg sa ifra, og dette ble notert i journalen min. Alt mens jeg låg på sykehuset (ca 1 - 2 uker) spurte de hver dag hvordan det gikk, og når jeg (for sykdomen) var inne til ny kontroll ca et halvt år senere, spurte de også hvordan det gikk. De sa at jeg ved senere blodprøvetaking måtte be om at ikke samme sted ble brukt. Jeg hadde problemer med å bruke armen i flere dager, og smerter i flere uker. Selv nå, mange år etter at det skjedde, kjenner jeg at det "prikker" i lillefinger og ringfinger, og at det er et ømt punkt inne i "albue-gropen", når jeg trykker der. God bedring...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå