Gjest Gjest Skrevet 19. april 2007 #1 Skrevet 19. april 2007 Alle vet om herpes, klamydia, gonoré osv. Men det er få som snakker om HPV. Det er altså et seksuelt overførbart virus som sprer kjønnsvorter; condylomer, og som kan føre til livmorkreft. Jeg har alltid bedt om en "legeattest" fra nye partnere før jeg har hatt ubeskyttet sex. Og jeg har aldri blitt smittet av noe, før jeg plutselig fant små vorter rundt anus. Det er ubehagelig og viruset blir aldri borte når det har kommet. Legen min sa bare at "veldig mange har det viruset, det er ikke farlig!". Og for menn er det heller ikke farlig, bortsett fra vorter som kan bli ubehagelige, men for oss kvinner kan det få konsekvenser. Derfor lurer jeg på hvorfor vi ikke snakker om det? Og er det så normalt som legen min vi ha det til?
Gjest Gjest Skrevet 19. april 2007 #2 Skrevet 19. april 2007 Dette har jeg også lurt på. Fikk HPV virus, ble oppdaget for tre år siden og er nå borte. Aner ikke hvordan jeg har fått det, var gift og hadde ikke hatt sex med en annen en han på 8 år og ble grundig testet i forb med ufrivillig barnløshet 4 år tidligere.
Amadea Skrevet 19. april 2007 #3 Skrevet 19. april 2007 Veldig mange har hatt en infekjson av HPV og det er svaert sjelden det har noen konsekvenser. Er usikker på om det kan testes for, unntagen ved synlige konsekvenser som kjönnsvorter og celledeling (begynnende livmorhalskreft). Vet ikke hvorfor det har blitt snakket så mye om det för, men det er i hvert fall mer fokus på viruset nå som vaksinen har kommet. PS: Det finnes flere typer HPV virus og bare noen av disse kan gi livmorhalskreft
Gjest Gjest_vihi_* Skrevet 20. april 2007 #4 Skrevet 20. april 2007 Det finnes veldig mange forskjellige typer HPV-virus. En del av disse øker risikoen for livmorhalskreft fordi de medfører cellforandringer i livmorhalsen. Derfor er det viktig å sørge for oppfølging hvis celleprøve konstanterer HPV-virus i kroppen. Det finnes veldig lite generell statistikk når det gjelder kjønnsvorter, men det antas at ca 70-80 % av befolkningen har Papillomviruset på et eller annet stadie i livet. De færreste utvikler vorter av den grunn, men de kan allikevel smitte andre. Man antar at 20 % av den seksuelt aktive befolkningen vil være smittet til enhver tid. Tross behandling av synlige vorter blir viruset gjerne liggende i kroppen og kan smitte, og forårsake nye utbrudd senere. Kroppen tar også knekken på viruset selv i mange tilfeller. Kremen Aldara kan hjelpe til i denne prosessen. Det antas at man kan betrakte seg som smittefri hvis man har vært uten synlige kondylomer i et halvt år. Men inkubasjonstiden for smitte kan være fra et par uker til flere år. Vaksinen som nå har kommet mot livmorhalskreft beskytter mot fire typer HPV-virus: Type 6 og 11 som trolig forårsaker 90 % av tilfellene av vorter. Type 16 og 18 som er sterkt medvirkende til livmorhalskreft i ca 70 % av tilfellene. Vaksinen virker forebyggende for de andre typene dersom kroppen allerede har ett av de. Ja, puh.. Dette satt jeg og lurte fælt på i forbindelse med at vaksinen kom ut, og sjekket det opp via leger, nett osv. Håper det kan være til hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 20. april 2007 #5 Skrevet 20. april 2007 Alle vet om herpes, klamydia, gonoré osv. Men det er få som snakker om HPV. ← Jeg er ikke enig, jeg synes det er mye fokus å HPV og jeg vil tro at "alle" vet hvordan dette smitter. Samt at alle kvinner vet at det er derfor vi tar celleprøver!?
Gjest Gjest Skrevet 21. april 2007 #6 Skrevet 21. april 2007 Joda, de fleste har vel hørt om HPV, visste masse jeg men ikke at det var betegnet som en seksuelt overførbar sykdom.. det meg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå