Gå til innhold

Hvordan er deres hverdag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg lurer på hvordan dere løser hverdagens gjøremål, og får det til å gå av seg selv - hvis det gjør det da? :) Kanskje jeg kan få noen tips til hva vi kan gjøre bedre ved å se hvordan andre gjør det.

Vår hverdag ser slik ut:

Vi står opp halv 7 og han pakker barnehagesekken og smører niste til lille frøkna på 1 år og 4 mnd. Jeg er på badet :) Så drar han kl 7 og tar toget på jobb, mens jeg vekker henne og tar morgenstellet og kjører og leverer henne i barnehagen. Så tar jeg toget på jobb, er da på jobb litt før 9.

Han henter henne i bhg litt over 4, og er hjemme halv 5. Jeg er hjemme 5. Planen er egentlig at han skal lage middag før jeg kommer hjem, men her går det ikke alltid etter planen. (må i butikken for å handle f.eks). Men etterhvert spiser vi iallefall middag sammen. Så er det oppvask for den som ikke laget middagen, mens den andre leker med / tar seg av barnet. Så er det jo bare 1 time til kveldsmat og kveldsstell, og det er oftest jeg som tar. Så er det rydding, klesvask e.l, og så bør jeg egt jobbe litt for å ta igjen det som mangler for å ha jobbet full dag. (jeg jobber også på toget, så det blir ikke så ille vanligvis)

Jeg synes det fungerer sånn passe egentlig, det vi må bli bedre på er middags planlegging og handle inn på forhånd. Hadde egentlig trengt en sånn middags planlegger for hver uke... ;)

Ellers er det ikke mye tid til å slappe av / se på tv.... hvordan får andre tid til det? Og vi har bare ett barn..... :forvirret:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres veldig travelt ut, sneipen - har nesten glemt hvordan det er å ha små barn ;)

Men tidsklemma merker jeg uansett. Jeg er som regel steintrøtt om morgenen - og selvom klokken min begynner å ringe 6 - så står jeg aldri opp før 6:30-7. Da er det opp i full fart, re sengen, komme meg i dusjen, sminke og kle meg ... ferdig 7:30 - da må jeg få opp yngstemann. Han er heldigvis 15, så han klarer seg selv ..

Jeg går ut i hagen med hunden, pakker frukt i vesken og spaserer til jobb .. Kommer som regel aldri til jobb før 8:30 ... jobber da til 16:30 - går hjem, lager middag, rydder litt. Venter til mannen har kommet hjem - så spiser han og jeg middag .. noen ganger ungene våre .. Men de har skole, aktiviteter og jobb .. så det er ikke hver dag vi får spist sammen .. Så rydder jeg litt til, vasker klær, går tur med hunden, slapper av og koser meg til leggetid ved 22:30 tiden ...

Skrevet

Nå har jeg det bra, de eldtste er store og krever meg ikke mer, i alle fall ikke mye ;) , og jeg jobber deltid, det var verre da de to eldste var små, og jeg jobbet fullt, med en i barnehage og en på SFO

Skrevet

Ah, nå ble jeg veldig glad for at jeg fortsatt er i permisjon :)

Føler nesten jeg har for mye tid og gleder meg til å begynne å jobbe igjen. Nå får du meg til å nyte denne tiden litt mer.

Har forsåvidt en plan for tiden når vi begge er i jobb igjen.

Han leverer i bhg og kjører litt før 8. Så vi står opp litt før 7 tenker jeg, jeg kjører på jobb litt før halv åtte.

Jeg henter i bhg 15.30-16. Hjem og lager middag til 17. Da har vi et par timer igjen før legging når middagen er ferdig. Mulig minstemann må i seng kl 19 når hun går i bhg, får se hvor sliten hun er. Matpakke for dagen etter lages samtidig med barnas kvelds og legges i kjøleskapet.

Kanskje eldstemann skal i aktivitet, så en av dagene går kanskje ettermiddagen vekk på det.

Husarbeid kommer til å tas samtidig med kveldsstell av barn. Den ene tar barna, den andre rydder kjøkken og sveiper over gulvene med støvsuger. Eldstemann rydder selv, og med minsten tar vi ryddingen som lek etter barne-tv. Annet husarbeid vil bli tatt i helgene.

Skrevet

Her ringer klokka mi 05.30. Da er det rett opp fra senga og ut på luftetur med hunden. Hjemme igjen så er det i dusjen, kle og stelle meg. Så smører jeg matpakke og pakker sekken til minsten som skal i barnehagen. Hvis jeg ikke har lagt fram klær til minsten kvelden i forveien, så finner jeg det fram og leger det på stellebordet.

Da har klokka rukket å bli rundt 6.40. Da vekker jeg mannen (han har klokke selv, men har en tendens til å slå den av...). Han står opp og jeg rekker å få et "god-morgen-kyss" før jeg styrter ut av dørene klar for å dra på jobb.

Mannen vekker minsten og kjører han i barnehagen.

Jeg er ferdig på jobb kl. 15.00 og henter sønnen i barnehagen 15.30. Vi er hjemme 16.00 og har begynt på middagen når mannen kommer hjem 16.40. Vi spiser middag sammen i 17-tiden og den som ikke laget middag, rydder av mens den andre leker og tar seg av sønnen.

Så er det barne-TV og kose/leke tid fram til kveldsmat i 19-19.30-tiden. Så er det kveldsstell og evt. bading og God-natt-historie før sønnen legger seg kl. 20.00.

Da er det rydding og klesvask og annet husarbeid på den ene mens den andre tar seg en lengere tur med hunden. Da har klokka blitt ca. 21.30. Da har det blitt sofa-tid og koser der med TV-titting til vi går å legger oss i 22.30-23-tiden.

(Det betyr at det nå er leggetid for meg! ;) )

Gjest Elastica
Skrevet

Her begynner dagen med et hopp inn i dusjen litt før syv. Så er det opp og kle på/hjelpe med å kle på tre små/halvstore. Jeg smører frokost til guttene og meg selv, og den største går selv på skolen 0740. Han er 7 år. Mannen kjører de andre i barnehagen, jeg er på jobb litt over åtte.

Etter jobb er det rett hjem å hente bil for å hente de minste, skolegutten går selv. Dette betyr at jeg er tilbake i huset i 16-tiden, hvor jeg kan sette igang middagen.

Resten sier seg selv. Kveldsmat hvis nødvendig, i seng halv åtte. Ettermiddagen er litt travlere dersom vi har aktiviteter.

Jeg har funnet ut at det er flere ting som gjør hverdagen smartere

- alltid en storhandling hver uke med middagsplan for hele uka. Så vet jeg alltid hva vi skal ha til middag.

- smøre matpakke til skolegutten om kvelden, dette sparer litt tid om morgnen.

- alltid legge frem tøy - spesielt viktig for de som er i trassalderen har akseptert at det tøyet vi finner frem i fellessakp kvelden før, nytter det ikke å krangle om.

- alltid sette på tøyvask slik at tøyet er tørt om morgenen, da pleier jeg å legge sammen innimellom, slik at jeg - nesten - er àjour med tøyvask.

Dessuten har vi kort vei til jobb og barnehage, dette sparer mye tid.

Skrevet

Jeg gleder meg til å få barn.. for jeg er allerede i tidsklemma uten barn..

Står opp 05:40

Går til jobb 06:02

Hjemme tidligst 17:40

Ofte må vi handle etter at jeg er kommet hjem

Så lage middag ca 18:30

Dusjer om kvelden for å slippe å stå tidligere opp

Huskvask og klesvask tas hovedsaklig i helgene, men vi prøver å få gjort så mye som vi orker i uken.. Som oftest sklir jeg ned i sofaen eller foran PC'en etter middag.

Skrevet

Står opp 0645. Vekker sønnen vår. Kler på oss, og er ute av døra 0730.

'Kjører han til barnehagen, og kjører så på jobb og er der 0745.

Jobber til 1500, drar og handler, og henter så sønnen vår.

Kommer hjem, lager mat til han, og leker og koser oss.

Far kommer hjem ca 1730 hver dag, og har da ansvaret for lesing og legging, mens jeg begynner på middagen vår.

Før jeg legger meg smører jeg matpakke, og legger fram klær.

Onsdag og fredag jobber jeg ikke, så da vasker jeg hus, handler, etc.....

Skrevet

Hvis jeg skal holde meg til din talemåte (ref "skinner"), vil jeg si at vårt tog har flere sidespor enn mange andre jeg kjenner. Det medfører at det ofte at "vi står igjen på stasjonen" når "andre tog går".

Fortsatt er det nok ting vi skulle gjort, men i det store og hele vil jeg si at ungene (og jeg) i større grad enn for noen år siden aksepterer at vi ikke rekker alt.

Og selv om det kan være stressende situasjoner vil jeg påstå at vi tar det mye roligere enn det jeg og barna opplevde tidligere. Vi har med andre ord akseptert at vi ikke rekker alt. Delvis fordi jeg kan ha perioder med mye stress på jobben (og mindre overskudd hjemme), men også fordi ungene faktisk synes å ha det ganske bra med et roligere tempo. Når jeg er hjemme priorterer jeg i hovedsak å være tilstede på deres fritidsaktiviteter fremfor å besøke alle vennene våre. Heldigvis får vi "ofte" besøk av venner, noe som medfører at våre besøk hos andre blir færre. Jeg tror faktisk at våre venner også foretrekker vår "rolige" (det hender vi stresser) livsstil fremfor å være med på alt.

Når det er sagt har det også sine ulemper at jeg ikke stresser. Ettersom jeg bor alene med ungene har jeg ingen som maser om å sette opp listene etter siste rommet vi pusset opp ;) . Ingen som krever at middagsbordet ryddes innen 5 minutter etter maten og få diskusjoner om hvem som evt skal besøkes. Jeg har dessuten en mer fleksibel arbeidssituasjon enn noen gang tidligere, noe som har gjort mye med meg og min stress situasjon. Men det krever også arbeid til litt ukurante tider.

Gjest *Just-Me*
Skrevet

*sukk* så trett jeg ble av å lese hvor tidlig alle må stå opp.... Men jeg må nok så tidlig opp selv også når permisjonen er over..... (passe på å nye de siste mnd også...)

Men selv om jeg er hjemme nå med baby på 3,5mnd kan det være tidsklemme her også. Annenhver uke er også de to barna til mannen min her. De er 11 og 13.

mannen står opp 7.30, lager niste til ungene, også drar han på jobb. Ungene har stått opp før pappaen og stelt seg og spist frokost. Jeg legger frem klær til guttungen på kvelden.

Jeg og babyen står opp 8.30, da er det stell og mating. så når hun ligger i babygymen prøver jeg å få gjort unna litt husarbeid, så kler vi på og triller tur ca i 11tiden. (noen ganger sover hun ute i vogna, mens mamma får tid til husarbeid, eller slappe litt av med pcen, eller andre ting)Dagne flyr avgårde, og ungene komme rhjem 14.30, da er det lekser som jeg må hjelpe til med, mens jeg lager middag og en baby hengende på armen....

Mannen kommer hjem kl 16.15, da spiser vi middag. Etter middag må jeg rydde kjøkkenet, mere husarbeid, osv osv. Føler vel jeg har 4 unger å ta meg av (mannen unge nr 4... :ler: ) men men, han jobber hardt og siden jeg går hjemme føler jeg det er min plikt å holde huset ordentlig siden jeg er hjemme liksom....

Men når jeg selv begyner i arbeid, blir jeg å kreve hjelp fra mannen til husarbeid. og at vi deler på henting/bringing fra barnehagen.

Skrevet

Oppe 07.15 og vekker minstejenta på 10. Frokost til henne og noen ganger eldstejenta på snart 18. Lager matpakke og kjører minsten til skolen.

Deretter har jeg fri til 15.00. Jobber da til 22-tiden. (Mann eller eldstejenta "passer" hun på 10.)

Noe dager ha jeg fri, og da gjør jeg hva jeg vil: :lese: :reise::humpe::husarbeid: :kaffe:

Dersom jeg jobber dag, begynner jeg 07.00, og slutter 15.00. Etterpå er det handling og middag.. eller vi går ut og spiser..nyter dagen/ettermiddagen.

Jeg har ingen rutiner utenom å få minsten på skolen og på aktiviteter. Har mann som arbeider offshore og er hjemme 3 og 4 uker i strekk. Da koser vi oss skikkelig. Spiser ofte lunsj ute etter å ha handlet klær, møbler, materialer, hageting m.m. Pusser opp og bygger på huset. Vi har det helt topp for tiden, og alt går etter humør og lyster.

MEN nå er det utrolig nok en liten på gang igjen. :gravid:

Så jeg får nok nyte denne tiden mens jeg/vi kan.

Skrevet

Er hjemme med mitt barn på snart 16 mnd jeg da.. Slik ser dagen vår ut:

* Våkner ca kl 8

* Tar henne opp i senga mi og drøyer det ofte til halv 9 før vi står opp

* Spiser frokost, ser litt på tv

* Mellom frokost og lunch går det i leking, lese litt bøker og jeg gjør husarbeid

* Spiser lunch litt før 11.30

* Hun sover fra ca 11.30 til 14.00. Litt tid for meg selv :)

* Pleier å gå tur etter 14.00 når været er bra (hun sover aldri i vogna så må sove først)

* Pappaen kommer hjem 16.30

* Spiser middag ca 17.00

* Deretter er det rydding, leking (pappaen leker ofte med henne nå)

* Kveldsmat, stelling og leggetid ca 19.30

* Etter 19.30: voksentid. Prøver å gjøre unna husarbeidet på dagen så jeg kan slappe av på kvelden..

Skrevet

Vi har to barn, ett på halvannet og ett på snart fire. Dagen vår ser slik ut:

* Opp kl 7 senest

* jeg går i dusjen mens ungene spiser

* stelles etter tur

* jeg hiver i meg litt mat og en halv kopp kaffe

* kjører i bhg ca kl halv ni

* jobber til 16 - 16.30

* henter i bhg , hvertfall den ene hvis mannen min har hentet en (forskjellige barnehager)

* lager middag og spiser

* leketid, hva de vil gjøre er forskjellig

* kl 19 begynner kveldsstellet

* kl 20 er de i seng

* etter kl 20 hender det at vi begge jobber en times tid, før vi slapper av foran tv`n eller bare i sofaen med et glass rødvin....

Sånn som det er nå, går det ca på skinner. Det blir enda bedre når vi får begge ungene i samme bhg til høsten.

Skrevet

Klokken 7 ringer klokken og da står vi opp alle mann alle. Jeg steller LilleVenn på tre og meg selv, mens mannen smører matpakke, pakker barnehagesekken og lufter hunden. Deretter drar vi avsted til barnehage og jobb. Mannnen jobber i nabobygningen til min jobb, så vi kjører som regel sammen. Klokken fire drar vi fra jobb og henter i barnehagen. Av og til handler vi på vei hjem. Deretter går det slag i slag med middagslaging, trening, tur med hunden husarbeid, leke med LilleVenn osv. Etter at LilleVenn er i seng blir det ofte litt mer jobbing på meg.

Som regel synes jeg det går ganske så greit, men det finnes dager, der det gjerne er to-tre aktiviteter som skal gjøres på ettermiddagen og da er jeg godt sliten når jeg endelig kan sette meg litt ned....

Skrevet

Jeg tror ikke jeg vil ha barn når jeg leser dette... :sjenert:

Skrevet

Tidsklemme? JA!

- Jeg står opp 05.15, dusjer, sminker meg og smører matpakke til lillegutt + frokost til meg selv som jeg tar med meg for å spise på jobben.

- ut av huset kl. 05.50

- på jobb 06.30 - 15.00 (jeg jobber litt overtid om morgenen for å slippe for mye om kvelden etter legging). samboeren min og sønnen vår står opp kl 07 og han leverer gutten i barnehagen kl. 08.

- 1 times reisevei til barnehagen for meg, henter kl. 16.00

- hjemme ca 16.30

- leke frem til vi må lage middag kl. 17. da kommer også pappan hjem.

- Spise ca kl. 17.30

- Leke til vi begynner kveldsrutinen kl. 18.30 - 19.00

- Lillegutt sovner ca kl. 19- 19.30

- Siden TV eller jobbing frem til leggetid som desverre aldri blir før kl. 23 så jeg har alltid søvnmangel... :grine:

Håper det blir bedre etterhvert :sjenert:

tingeling

Skrevet
Jeg tror ikke jeg vil ha barn når jeg leser dette...  :sjenert:

Huff da, ikke meningen å skremme folk fra å få barn. Selv om jeg synes det kan være slitsomt så kunne jeg aldri tenke meg å være foruten - etter at jeg har fått. (Det har ikke alltid vært en selvfølge at jeg skulle ha barn)

Vi tenker på å få et barn til også, og trøster oss med at alle andre klarer det, så da må vel vi klare det også, selv om jeg lurer på hvordan ..... :forvirret:

Jeg så forresten at under kategorien mat og drikke her på forumet, så ligger det forslag til ukesmeny! :) Jeg tror at der vi har mest å hente ift å få hverdagen til å gå litt lettere, er å planlegge middagene og handle en gang i uka. Kanskje også det med å legge frem klær og pakke sekk kvelden før.

Gjest *Magica*
Skrevet

Min hverdag er vel ganske lik flere andres. Det kan se travelt ut, særlig siden vi som regel reiser ut på ettermiddag/ kveld med barnas fritidsaktiviteter. For meg er det viktig å ha det bra mens jeg kjører bil, lager mat etc. Jeg trives heldigvis sammen med ungene mine, men de dagene det er konflikter og krangling blir jeg jo sliten.

Mannen min lager som regel middag, siden jeg kommer seint hjem. Etter det vil jeg gjerne at både jeg og ungene skal ut en tur, men det er slett ikke alltid vi kommer så langt...

Heldigvis er de tre eldste så store at de stort sett finner klær og ordner frokost og niste selv. Til minsten må jeg finne fram klær. Vet jo at det er lurt å gjøre kvelden før, men det klarer jeg nesten aldri å få gjort. Kvelden må jeg ha fri, ellers blir jeg mannevond!

Skrevet

Eftersom båda barnen vaknar vid 6-tiden på morgonen har det varit otroligt viktigt för oss att själva gå i säng tidigt. Vi ligger ofta i sängen redan vid 22-tiden, ibland tidigare och någon gång så pass "sent" som 23. Vardagar och helger.

Jag kan lika gärna ta tid att städa dusch och toalett en morgon - eftersom vi har tid på mornarna - som på helgen.

Dessutom är ett av de "trista" men lyckade tipsen att PLANERA. Att PRATA om vem som ska träna när, vad vi ska göra, vem som kanske ska få en extra timmes sömn på förmiddagen och att planera maten. Jag lagar till exempel ofta för mycket mat, och fryser in det överblivna i matlådor i frysen. Köttfärssås eller kyckling kan jag laga till BARA för att frysa in och ha som hemlagad snabbmat. Det ger oss mindre ont om tid dagar vi egentligen inte har tid på.

Just nu är jag hemma med Lillasyster och vi har inte så mycket tidspress.

Skrevet

Oi, blir nesten svett av å lese dette her jeg!

Tidligere ville jeg ikke ha barn, men etter jeg møtte min forlovede har dette endret seg. Nå prøver vi, men ble nesten litt usikker av å lese her igjen.. haha..

Tenker nesten litt sånn: Hva slags liv er det egentlig vi lever? Hva er liksom vitsen når vi "stresser" og alt går i ett hver eneste dag?

Nei, huff... men det er mye kos i alt som skjer, og det her er jo bare hverdagen. Man får til det man vil ;)

Ønskedrømmen er å jobbe halvt når den tid kommer....

(og jo da, jeg vil ha barn :tommel: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...