Gå til innhold

Hva heter det?


Gjest vimselot

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest vimselot

Det jeg vil frem til er hvordan morse fungerer, er det noen her som kan på en lærtlært måte lære oss morse?

På en morsom måte. De gikk med binders. Så glem binders.

Men lære seg morse, betyr a at du trykker/banker en gang, b to ganger osv?

Jeg kan med lommelykt, er det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klarer ikke helt å henge med på assosiasjonsrekkene dine... hvor kommer dette med binders inn?

Men jeg kan godt glemme binders...

Vel - det står sikkert mer på lenken til wikipedia som du fikk, men det er ikke sånn at ett bank/blink står for a, mens to bank/blink står for b, osv. Morsealfabetet består av prikker og streker. En strek varer like lenge som tre prikker. Derfor kan du ikke banke beskjeden i et bord, for eksempel, for det er jo umulig å lage korte og lange bank. Telegrafistene brukte korte og lange "pip" når de sendte meldinger.

Jeg vet at Ylvis hadde en gjennomgang av morsealfabetet sommeren -06 på NRK P3 (programmet het O-fag), kanskje noe av det er lagt ut på nettet? Det var ihvertfall morsomt.

Selv kan jeg bare SOS, det er ... - - - ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morse var det.

Men hvordan funker morse i praksis, jeg kan kun sende sos, er det ikke 123 ganger 3?

3 lange og 3 korte.

eller 3 korte og 3 lange, men det blir jo gjentatt så vet ikke om noen legger merke til hva man gjør :forvirret:

... --- ... --- ... --- ...

. korte

- lange

eneste jeg kan og :hoho:

men vet ikke om det var det du mente kanskje??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest vimselot

Javel da. Da må vi kanskje lære oss noe, eller begynne på speidern?

(jeg gidder ikke så jeg kjøper meg en lettlært bok av Disney...)

Like enkelt. Donald duck.

Donald duck er faktisk ganske politisk, men det visste jo alle. Han var hatet i Norge blant enkelte... det er mange år siden, men. Det var under den kalde mosen...

Jeg liker deler av USA, og den delen er disney.

Nå er historie og tegneserie /producers spredt, men jeg liker enda alt av tegneserier.

Men bare donald, og den Bambi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest vimselot

Javel, men bortsett fra morse, så kan man f.eks. bruke et speil eller bankelyder og en bankelyd eller et speil kan ikke gi fra seg lange signaler, i alle fall ikke en bankelyd.

Jeg tviholder på bh-signalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...