Gå til innhold

royal canin vs olivers

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja dette lurer jeg på.Har brukt Olivers ganske lenge nå,og er fornøyd med det.Men så har jeg sett at royal canin har for som er spesilet tilpasset min hunderase,som er dachs.Det foret jeg har fra Olivers er bare standard for voksne hunder.Det jeg lurer på er om dette fra roayl canin regnes som bedre?Eller er det bare enda et salgstriks fra deres side for å selge mer til kunder?Er det virkelig noen vits i å kjøpe sånn spesialfor...-er det noe i det?Helt ærlig nå...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

RC er et bra for uten tvil, men det er ikke dermed sagt at din vil fungere bedre på det enn på Olivers. Den eneste måten å finne ut det på er å prøve.

Gjest Veronica Mars
Skrevet

Da jeg oppdaget at RC har puddelfor, dachsfor osv. spurte jeg min dyrlegevenninne: "Er det noe vits i da?" "Nei" sa hun. Så hvis det bare er det som er grunnen til at du vil bytte tror jeg ikke du merker noe forskjell. Men hvis hunden din er veldig aktiv, for tynn, for tykk, har nyreproblemer eller noe sånt, da er det et poeng med spesialfor tilpasset akkurat disse tingene.

Skrevet

For å være helt ærlig så merker jeg ikke noe spesielt, verken den ene eller andre veien om foret har bra virkning.alt virker helt normalt på hunden min,så da er det kanskje bra da,som det er?

Gjest Veronica Mars
Skrevet
For å være helt ærlig så merker jeg ikke noe spesielt, verken den ene eller andre veien om foret har bra virkning.alt virker helt normalt på hunden min,så da er det kanskje bra da,som det er?

Hvis hunden din virker opplagt, glad og frisk, og har fin pels og fine tenner er nok foret helt i orden.

Skrevet
Hvis hunden din virker opplagt, glad og frisk, og har fin pels og fine tenner er nok foret helt i orden.

Og i tillegg vil jeg si at avføringen bør være fast og det bør ikke komme like mye ut som det som går inn i hunden.

Gjest Pia 30.08.08
Skrevet

Jepp, som de andre sier her :)

Men vil også legge til at jeg har akkurat gått over til Olivers fra RC (ca 2/3 uker siden), og for min hund virker det hvertfall som om Olivers er mye bedre! Hun elsker maten, for det første, og i tillegg har allmenntilstanden blitt bedre. Hun har alltid hatt en slank setter-kropp, men ble plutselig tjukk som ei rullekake etter å ha gått på kortison pga. allergi. Etter 2/3 uker på Olivers ser jeg tydelig at hun begynner å få tilbake den gamle kroppsformen (hun raser ikke ned i vekt altså, men er mindre oppblåst og holder ikke like mye på vann (hun tissa sinnsykt mye og ofte de første dagene!)). Hun har også sluttet å røyte så inni gamperæva som hu gjorde før :ler: og hun er ikke like hyper som hun var (tenk deg border collie, golden og setter i ett også ganger du det med 14). Hun virker rett og slett bare veldig tilfreds, fornøyd og fokusert :) *koselittpåhunden*

Skrevet

Olivers er bra, RC er bra.

Rc har utallige typer forskjellige fòr, nok til å forvirre en stakkar mange ganger.

Om ikke hunden din har problemer med pelsen og liker fòret, er det ingen grunn til å bytte.

Skrevet (endret)
Da jeg oppdaget at RC har puddelfor, dachsfor osv. spurte jeg min dyrlegevenninne: "Er det noe vits i da?" "Nei" sa hun.

Og det tror jeg din dyrlegevenninne har helt rett i! Likevel bruker jeg RC dachsfôr til min dachs og har gjort det så lenge det har eksistert. Jeg tror altså egentlig ikke at dachsen (Eller puddelen for den del) har veldig spesielle behov, men størrelsen på hunden har en del å si når det gjelder ernæringsbehov og ved å velge dachsfôret er i hvert fall næringsinnholdet tilpasset hundens størrelse. Jeg er for øvrig veldig godt fornøyd og fôret fungerer perfekt for min hund. I tillegg er det enkelt å få tak i her jeg bor. Jeg synes nemlig det blir litt knotete når jeg må spesialbestille og/eller kjøre lange veier for å hente for, kjøpe hos veterinæren osv. osv.

Jeg tror heller ikke det er av stor betydning hvilket fôr du velger så lenge det er et kvalitetsfôr. Min dachs er nå elleve år og like frisk og rask som da han var fire - fem (Før det var han hyper :ler: ...) og det er nok liten tvil om at hans gode helse skyldes at han har fått kvalitetsfôr hele livet. (Veterinæren er for øvrig enig med meg).

Endret av Leo
Skrevet

Som de andre sier så er det ingen grunn til å bytte for hvis hunden din funker fint på det foret den går på:) RC sine rase-for er sammensatt med tanke på spesielle problemer innenfor de forskjellige rasene, altså rasebetingede sykdommer. Hvis hunden er frisk som en fisk er det ingen grunn til å bytte til RC dachs.

Skrevet

hvordan kan man se på pelsen at foret er bra eller dårlig?hunden min er strihåret,og denne typen hårlag skinner vel ikke noe særlig unsett mat de får...Eller er det andre måter også å se det på??

Skrevet (endret)

Du har helt rett i at pelsen på en strihåret dachs aldri blir direkte blank og skinnende, men du kan fint se om den er tett og "spenstig" i motsetning til pistrete og "grå". Du ser det spesielt godt i sollys hvor du i en velstelt og sunn strihårspels tydelig ser glansen i hårene og de forskjellige nyansene i pelsen. (Antar nå at dachsen din er viltfarget. På de svarte/brune er det uansett mye lettere å bedømme pelskvaliteten, men også på disse ser du det best i sollys).

PS. Som du sikkert vet, er det viktig at du napper/trimmer pelsen regelmelssig (Vår og høst) for at den skal fornye seg og holde seg tett og jevn.

Endret av Leo
Skrevet

Ok da tror jeg hun er ganske normal i pelsen.Pleier å sende hun til hundefrisør 2 ganger i året for å nappes,siden jeg ikke tør å gjøre det selv.Skulle gjerne ha lært meg å gjøre det selv på hun,siden det er så dyrt ellers...Men syns det er så ekkelt,også ser det vondt ut(selv om jeg vet det ikke gjør vondt)

Skrevet
Skulle gjerne ha lært meg å gjøre det selv på hun,siden det er så dyrt ellers...Men syns det er så ekkelt,også ser det vondt ut(selv om jeg vet det ikke gjør vondt)

I familien vår har vi hatt strihårede dachser i over 20 år og jeg kan garantere deg at det er verken vondt for hunden eller ekkelt. Hårene sitter helt løst, så det kan sammenlignes med å plukke hår ut av ett teppe. Vi pleier å ta litt nå og da når vi likevel er utendørs og etter et par - tre uker er hunden ferdig nappet uten at det har vært kjedelig eller plagsomt for noen. Vet at enkelte bruker trimmekniv etc., men vi har aldri brukt noe annet enn fingrene og det har fungert helt utmerket.

Skrevet

Lolle, det er ikke vanskelig å nappe hunden din, og gjør du det riktig, er det heller ikke vondt. Jeg fikk jo dachsen min i slutten av februar. Hun så nesten ut som en puddel, for hun hadde ikke blitt nappet på lang tid. jeg hadde aldri gjort det før, men både mamma og pappa kom innom og gav meg en kjapp veiledning på det. Du finner også litt beskrivelser på nettet av hvor du skal nappe og slikt, men det vet du vel, siden du får hunden din nappet to ganger i året.

Uansett, så har jeg nappa hele bikkja nå, og det er nesten litt morsomt, for jeg ser resultatene med en gang.

Har du bare prøvd å nappe litt av hunden din da? Den pelsen du napper, er jo uansett ganske "vissen", så den faller ganske lett av.

Skrevet

Og etter hva jeg har skjønt, anbefales ikke trimmekniv, for den gjør at pelsen krøller seg og blir myk, og det skal jo ikke en strihåra ha.. :)

Skrevet

Det finnes et hav av forskjellige trimmekniver på markedet, og brukt riktig er det veldig enkelt å nappe pelsen med bruk av en slik. Det kreves dog litt tilvenning.

Selv bruker jeg fingrene og drar på meg en kjøkkenhanske slik at jeg får bedre tak på hårene - det er det som funker best for meg (har ikke dachs men annen trimmerase).

Hvis du er usikker kan du ta hunden med til frisøren og stå og se på hvordan frisøren gjør det før du gyver løs selv neste gang.

Skrevet

Sånn trimmekniv har jeg ikke engang hørt om,så det jeg ikke noe om.Hva er det egentlig?Trodde man bare nappet det ut med fingrene.Har fått høre av hundefrisøren til hunden min at hun har ganske tett og kraftig hårvekst.Kan man nappe de flere enn to ganger i året også,når håret likevel sitter løst?For det tar ikke lange tiden etter hun har vært der,før det er langt igjen og ganske løst.Må det bare være to ganger?Ellers så var det med oppvaskhansker en veldig god ide,lurer på om jeg skal prøve det :)

Skrevet

Trimmekniv og underullskam,hvordan bruker man dette,og hvor ofte?har aldri hørt at man skal stelle pelsen noe annet enn de gangene den blir nappet!??Er dette i stedet for å nappe på vanlig måte,eller noe?

Skrevet

Nå vet jeg ike hvordan det er med dachs og underull, men hos dvergschnauzeren raker jeg underull ca annenhver uke. Til dette bruker jeg en trimmekniv. Hvor ofte en hund må nappes er individuelt, men normalt ca to ganger i året. Napper frisøren du bruker hunden helt bar? Hvis ikke alt nappes helt ned vil du få rullerende napping og må nappe oftere, gjerne annenhver måned. Ikke gunstig dersom man er ute etter utstillingspels, men greit ellers for da slipper hunden å bli helt bar og fryse (slik min gjør nå).

Trimmekniven brukes også som et hjelpemiddel til å nappe pels. Man holder da fast hårene mellom tommel og trimmekniv og napper. Trimmekniver kommer i forskjellige utforminger, noen flate og noen buede. De fleste ser sånn ca slik i "hodet".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...