Gå til innhold

kikert- og purresuppe


dront

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å lage den mye omtalte suppa til Jamie Oliver, men må kanskje tilpasse den litt. I en oppskrift som lå her sto det f eks 5 purrer - jeg synes det høres veldig mye ut til to personer..? Og 350 gram kikerter; det er kanskje i våt tilstand? Vi tenkte å bløtlegge dem først, hvor mye trenger vi da, sånn ca? Eller hvor mange dl "våte" kikerter har man i?

*lurer på alt mulig*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg lagde den til to personer, og kuttet ikke så veldig ned på oppskriften, tror den er beregnet som en liten forrett eller noe. Vi spiste iallfall opp alt.

Jeg hadde 350 gram oppbløtte kikerter, men veide ikke før jeg la til bløt, bare helte oppi og spiste resten dagen etter.

Hadde nok ikke 5 purre jeg heller, men resten noe dypfrosset fra frysen, cirka en liter. Vil tippe det kanskje var 3-4 purre.

Væske og det andre hadde jeg like mye som i oppskriften, og som sagt, passelig til oss iallfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget den suppen forrige helg, og jeg halverte den sånn ca (Brukte 3 purrer, 200 g tørre kikerter). Vi var 3 som spiste oss stappmette, og det var en god slump igjen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Vi har faktisk 3 purrer, den ene er ganske stor, men hadde egentlig ikke lyst til å bruke alle :sjenert: Men er jo enig i at utfra væskemengde virker det som den ikke er beregnet på så mange...

Oppskrift her, kopiert fra en annen bruker, husker ikke hvem akkurat nå:

350 g kikerter - bløtlagt over natten

1 potet - skrelt

5 purrer - i tynne skiver

olivenolje og en klatt smør

2 hvitløksbåter

8,5 dl hønsebuljong (eller skikkelig kraft hvis du har det)

salt og pepper

revet parmesan

extra virgin olivenolje

Kok kikertene sammen med poteten i 1 time. Sil av kokevannet. Ha smør og olje i en gryte og la purre og hvitløk surrre i blandingen til det har blitt mørt. Tilsett salt, kokte kikerter og potet og hell på 2/3 av hønsebuljongen. Kok i 15 min. Mix halvparten av suppen med en stavmixer. Spe eventuelt med mer buljong til ønsket konsistens. Smak til med salt og pepper. Øs opp i serveringsboller og dryss over rikelig med revet parmesan. Ringle til slutt over litt god extra virgin olivenolje. Server med godt brød

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg laget den suppen forrige helg, og jeg halverte den sånn ca (Brukte 3 purrer, 200 g tørre kikerter). Vi var 3 som spiste oss stappmette, og det var en god slump igjen....

Hallo, er vi så storspiste? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo, er vi så storspiste?  :ler:

Hehe, kanskje dere var ekstra sultne da:)

Jeg glemte å si at jeg serverte brød ved siden av. Det har sikkert en del å si. Men vil tippe full oppskrift rekker til 4 middagsporsjoner. Da gjerne med brød til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Teit innlegg, men nå er jeg glad vi har komfyrvakt (sånn komfyr som skrur seg av etter en halvtime) - jeg begynte å koke kikertene i nitida, og gikk på et annet rom for å jobbe og surfe litt... Eh - litt?

:klaske:

Håper de ikke har blitt ødelagt av å ligge i lunka vann i timesvis...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk bra med kikertene i går... Nå har jeg kuttet opp to purrer, og det ble over 1 l purreringer. Så egentlig tror jeg det er nok..? Det er jo så stor forskjell på purrer. Tar litt mindre av andre ting også, og baker foccacia til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes suppa ble bra med ca 1 l oppskåret purre :) Glemte å koke med en potet, men den skal vel uansett bare være med for jevningens del og Jamies teori om at ertene ikke sprekker. Vet ikke helt hvor mye kikerter jeg brukte, men tror det var ca riktig mengde (vekt i bløt tilstand), og brukte oppgitt mengde væske. Suppa fikk etter min oppfatning tykk nok konsistens og mye smak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, si det - jeg brukte i hvert fall veldig omtrentlig 350 gram bløte kikerter. Vil tro suppa kan bli vel tykk om man bruker noe særlig mer enn det, men skal ikke si det sikkert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, si det - jeg brukte i hvert fall veldig omtrentlig 350 gram bløte kikerter. Vil tro suppa kan bli vel tykk om man bruker noe særlig mer enn det, men skal ikke si det sikkert.

Hvor mye blir det i tørre erter da??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bløtla erter veldig på slump, så fikk egentlig ca 600 gram kokte kikerter... Og lagde hummus av resten. Men noen over her nevner ca 200 gram tørre, jeg vil anta at det er passe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...