Gå til innhold

Chevre


Frk. Stella

Anbefalte innlegg

Noen som har middagsforslag med chevre til meg? Har en stor bit igjen jeg bør få brukt snarest...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Pasta med tomat, ruccola og oliven

(2 pers)

250 g spaghetti, gjerne fullkorn

2 fedd hvitløk

1 frisk rød chili, eller etter smak

olivenolje

1 boks herm. tomater

svarte oliven, helst kalamata (jeg pleier å fjerne steinene)

ruccola, 1/2-1 pakke

salt, pepper

oppsmuldret fersk chèvre (Tines, fås i vanlige butikker), evnt feta

Kok pasta. Surr hvitløk og chili i olivenolje et par min, tilsett tomater og oliven (jeg bruker kalamataoliven og tar ut steinen først - det gir mer smak, men er ikke nødvendig). La koke ca. 5 min, smak til med salt og pepper. Hell vannet av pastaen, rør inn ruccola i tomatsausen i siste øyeblikk til den blir myk og faller sammen, bland pasta inn i sausen. Server med oppsmuldret chèvre til å drysse over hver porsjon.

Denne er basert på en oppskrift av Jamie Oliver - han bruker parmesan på, men chèvre er mye bedre, synes jeg. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke direkte middag, men veldig godt:

Gratinert chevre med fiken i rødvinssaus:

Gratiner chevre i stekeovn, på brød.

Lag rødvinssaus ved å koke opp rødvin, rosmarin og balsamico. Varm fikenene i sausen. Legg fiken på brødet, og hell saus over.

(Så oppskrift på Mat på Sverige Tv for flere år siden. Den finner du sikkert om du søker i oppskriftsarkivet deres.)

Uansett er chevre fint å gratinere. Ostesmørbrød, eller gratinert med salat, kanskje på pizza...

Så også en Jamie Oliver-oppskrift, hvor han strødde chevre og parmaskinke over risotto. Sikkert veldig godt, det og.

Endret av Hobgoblin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt etter hukommelsen (oppskriften stod i siste nr. av Maison mat og vin (tror jeg det heter)):

Skjær rotgrønnsaker i biter - jeg brukte gulrot, sellerirot, persillerot og rødløk - og ha i en ildfast form med litt olje og hakket rosmarin. Stek i ovnen til grønnsakene er møre, smuldre over chèvre, bland inn nykokt pasta og stek i 5 min. til. Drypp over litt god balsamico og avslutt med et dryss ristede solsikke- eller pinjekjerner.

Dette lagde jeg forrige uke, og det var UTROLIG godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker godt å bruke chèvre i salat, særlig sammen med tomater og grillet paprika.

En annen ting som er godt er pai fylt med masse revet squash, og en eggestand hvor melken/fløten er byttet ut med chèvre, samt hakket gressløk. (Det er viktig å få ut mye av væsken fra squashen, ellers vil ikke eggestanden sette seg.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fritt etter hukommelsen (oppskriften stod i siste nr. av Maison mat og vin (tror jeg det heter)):

Skjær rotgrønnsaker i biter - jeg brukte gulrot, sellerirot, persillerot og rødløk - og ha i en ildfast form med litt olje og hakket rosmarin. Stek i ovnen til grønnsakene er møre, smuldre over chèvre, bland inn nykokt pasta og stek i 5 min. til. Drypp over litt god balsamico og avslutt med et dryss ristede solsikke- eller pinjekjerner.

Dette lagde jeg forrige uke, og det var UTROLIG godt. :)

Denne skal jeg prøve! :)

En annen ting som er godt er pai fylt med masse revet squash, og en eggestand hvor melken/fløten er byttet ut med chèvre, samt hakket gressløk. (Det er viktig å få ut mye av væsken fra squashen, ellers vil ikke eggestanden sette seg.)

Hørtes også nydelig ut! Jeg liker også å bruke chèvre i pai, sammen med purre og valnøtter (har lagt ut oppskriften flere ganger).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Chevre i salat sammen med varm (lun) bacon og en god balsamico er alltid en høydare for meg - gjerne sammen med ferskt, godt brød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

KANSKJE BEST SOM FORRETT, MEN DIGG ER DET:

INNBAKT CHEVRÈ (2pers)

Du trenger:

-en butterdeigsplate

-chevrè(Haukeli har en fantastisk god chevrè, den med rødt "magebelte")

-persille

-2 skiver serrano- eller parmaskinke

-1 egg

-urter- velg det du liker- jeg varierer f.eks basilikum, timian, koriander eller

jeg bruker flere varianter sammen

-Extra virgin olivenolje

-En eller flere salatvarianter

Slik gjør du:

Legg salat i kaldt vann, sett i kjøleskapet.

Kjevle ut butterdeigen til ca dobbel størrelse, del den i to.

Pisk egget og pensle langs kantene på de to butterdeigbitene.

Legg ut skinken og fordel chevrè og persille på, rull skinken rundt.

Legg skinke/chevrè-rullen midt på hver av butterdeigstykkene.

Brett sidene, HUSK å pensle m egg på alle kanter etterhvert.

Legg butterbeigrullene på brett med bakepapir, pensle med egg og stek i ovnen

ved 210 grader til de er gylne (bruk gjerne viftefunksjon)

Mens rullene stekes:

Kjør urter og olivenolje til en grønn saus

Spinn salaten i en salatslynge og legg opp på tallerken. Legg den stekte rullen

på og ringle urteoljen over. Maldonsalt og pepper.

Servèr gjerne med en Chardonnay eller en tørr musserende vin.

P.S. Til barn/ungdom lager jeg denne med Jarlsberg eller annen gul ost

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkelt og deilig:

Legg en skive Chevre på en skive fint brød/loff, smør honning over og dryss med rosmarin og stek i ovnen....dette høres litt sært, men smelter virkelig i munnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...