Gå til innhold

Dyne, madrass og sengeting tråd

iss

Anbefalte innlegg

Smile: Men søren, jeg var jo innom Princess i dag. Og spør hun dama, for de har jo både dyndyne og fiberdyne. Hun var veldig påståelig og sa at dundyne pustet og var best, og fiberdyne var kunstig og pustet derfor ikke så bra. Spurte om det var slik at dundyne var best om vinteren og fiberdyne om sommeren, men sånn var det ikke. Dundyne var best uansett.. Grr... Skal det liksom komme an på hvem man prater med, hva som er best? Kunne ikke dette stått i en bok eller noe? :sjenert:

Jaja, kommer nå til å beholde den dyndyna vi har til sprinkelsenga, og bruke bare helsepledd i vogna i sommervarmen. Kjøper nok en tynn dundyne til vogna til kaldere dager.

Frida Frosk: Dyne vet jeg ikke. Har bare en liten 65x80, som jeg tenkte bruke i vogna. Går vel over til pose når dte blir kaldt. Men om vi skal ha dun eller fiber i senga har jeg ikke funnet ut av. Dun er vel naturlig osv, men jeg har en dundyne og synes den er veldig varm. Så vet ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har små fiberdyner til vogna og intelligente dundyner (i den grad dyner kan være intelligente...) til sprinkelsengene. Antar at jeg kommer til å bruke de minste dynene først, for har to som skal i samme seng. Får se. Antar at noe av det viktigste er at dundynene er allergitestet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med dyndyner og kunstfiberdyner vet jeg litt om da jeg tidligere har jobbet i en slik butikk (og jobbet sammen med noen gamle ringrever på barnedyner).

Dundyner "bevarer" varmen fra kroppen mellom dunene og kan derfor oppleves som varmere enn kunstfiberdyner. Men samtidig så puster dundyner mye bedre enn kunstfiberdyner, og svetten slipper ut gjennom dyna og blir derfor ikke klam og ekkel.

Problemet med dundyne for de minste babyene er at de ikke klarer å regulere egen kroppstemperatur så godt derfor anbefalte disse gamle ringrevene jeg jobbet sammen med, kunstfiberdyner til babyene klarte å regulere egen kroppstemperatur selv. Etter dette var de ikke i tvil med å anbefale dundyner til store og små.

Selv kommer jeg til å ta i bruk dundyne til bøllefrøet når den tid kommer da jeg ser på dundyner som mye renere og mer behagelig mot kroppen enn kunstfiberdyner da disse dynene ikke blir svette og klamme som kunsfiberdyner blir. I min familie har vi også hatt store plager med allergi, men aldri har noen reagert på dundynene. Derimot på kunstfiberdyner....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal bruke soveposer. Her i landet anbefales det at man ikke bruker dyner før ungen er over 6 måneder gammel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...