Gå til innhold

Lammeskinnstråd


iss

Anbefalte innlegg

Jeg har idag kjøpt ett korthåret lammeskinn på den lokale babybutikken.

Har også hørt alle skryte av det fra nøstebarn, men det er jo så dyrt! Hva kan være forskjellen??

Trenger jeg å vaske lammeskinnet før jeg bruker det??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

*samler ett par innlegg om lammeskinn*

:hoppe: for 34 uker!! :hoppe:

Har du kjøpt korthåret eller langhåret lammeskinn? Jeg kjøpte langhåret på barnas hus, men bør man ha et av hver? Kommer du til å ha noe oppå lammeskinnet i vogna? Madrass under lammeskinnet? Jeg har ikke peiling, og føler jeg bør begynne å finne ut litt sånne ting nå.  ;)

Lykke til på hjemmeeksamenen!!  :klem:

Har kjøpt korthåret. Vet ikke om man bør ha et av hver?

Tenkte ikke ha noe over eller under i vogna, men synes jo det høres varmt ut med lammeskinn midt på sommeren, så kanskje jeg bare bruker et teppe som h*n kan ligge på i bagen. Er vel sånt man finner ut av etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*legger inn flere innlegg om lammeskinn fra dagbøkene*

Smile: Dere vil ikke kuppe dagboka mi litt til da? Lurer på lammeskinn, også, skjønner dere. Har nå et langhåret et. Men burde jeg ha et korthåret et, også? Hva bruker man hva til? Hun på butikken mente at man alltid la barnet oppå en flanellsklut (70x70cm, flanellsbleie) oppå selve lammeskinnet og aldri direkte på skinnet. Hvor kommer dere til å bruke lammeskinnet og hvor mange har dere? Barnas Hus har til 350 kr og de kan i maskin! Det er bra. :)

MrsN: Vi har et korthåret lammeskinn som skal ligge i vognen (eller bilsetet). Dette vil (/skal) holde barnet kjølig om sommeren og varm om vinteren. Har aldri hørt noe om at man skal legge en flanellsklut oppå lammeskinnet (man kler jo ikke på sauen heller så hvorfor skal man legge noe til lammeskinnet)? :klø:

Ellers har vi to vanlige lammeskinn som ligger på gulvet. Har ikke tenkt å bruke de så mye for de er ganske langhåret (kjøpt på IKEA) og jeg liker ikke helt det støvet som kan samle seg i de.

Men det korthårete lammeskinnet kan også vaskes i maskin ja :)

Frida Frosk: Har kjøpt korthåret på babyshop. Var veldig deilig, men kun i underkant av 70 cm. Også sa hun i butikken at man kunne vaske det i maskin, men når jeg kom hjem så jeg at det står at man anbefaler å vaske det for hånd. :sur:

Da er det jo ikke så lettvint lengre. Også syntes jeg det var litt kort, så lurer på å bytte det. Men vet ikke hvor store man får? :klø: Kanskje de ikke er så mye større?

Men det jeg egentlig skulle si, var visst at korthåret er anbefalt ja. Husker ikke helt hvorfor. :ler: Herregud, jeg er helt rar i dag.

Smile: Angående lammeskinn og flanellskluter så har jeg sett at mine venninner har det kun under hodet men det er mest for å ta imot evt. gulp som kommer. De har også brukt gasklut under der. Jeg tipper at jeg gør det samme. Ull mot kroppen er vel det beste og ikke dekke over hele tepper??? :klø:

Kakao; bruksområder til lammeskinn som jeg ser det:

* ha i vognen, bagdel så etterhvert sportsdel (skjær hull i det til seler)

* ha i sengen

* legge det på gulvet og ungen oppå

* legge det i sofaen med ungen opppå

:klø: Nja, da kommer jeg ikke på mer.

Jeg kommer ikke til å kjøpe mer enn ett skinn. Kan ikke tenke meg at mer er nødvendig. Jeg har også hørt som Frida Frosk sier at korthåret er best, hvorfor vet jeg ikke.....

Kakao: Herlig at vi kan legge hodene våre i bløt sammen! :-D Er jo så nytt alt dette.

Det på Ikea er riktignok større, men det er både langhåret og kan ikke i maskin. Kommer ikke på tale å håndvaske lammeskinn her i huset. Gru for et arbeid. ;)

Fjellrypa: Vi har både lang- og korthåret lammeskin, og jeg vil absolutt anbefale kort. Det lange håret får Vesla lett inn i munnen når hun vrir seg rundt, og det ser ikke så bra ut. Det korte er også lettere å holde rent. Vi bruker det korthårede i senga + i vognbagen, og det lange i lekegrinda.

Vi har bare en gasklut under hodet hennes på skinnene, og noen ganger glemmer vi det også. Ull tåler ganske mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat bestilt lammeskinn fra Nøstebarn..

Vet at venninna mi av og til la ungen rett på skinnet, uten bleie og uten klut under rumpestumpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten bleie ja. Ser for meg at det er kjekkest med et som kan kastes i maskinen da. :legrine:

Forresten, bra initiativ, Iss. :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skulle vært innom her før jeg kjøpte, ser jeg. Var plutselig noen som skulle kjøpe for oss, så måtte ta en rask avgjørelse på kort- eller langhåret, og endte med det siste. Tenkte å putte i vogna til vinteren, regner ikke med at tvillingene får plass i bagene når vinteren kommer, så må bruke sportsdelen av vogna, og da er det greit med noe som luner litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke det er feil å kjøpe langhåret når du skal bruke det i vogna på vintertid! Men det begrenser vel bruken litt med langhåret. Mht til det å ligge på det i sommer og få hår i munnen og sånn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vært innom her før jeg kjøpte, ser jeg. Var plutselig noen som skulle kjøpe for oss, så måtte ta en rask avgjørelse

Jeg rakk det akkurat... Det var en liten aha-opplevelse å oppdage at selv lammeskinn var "komplisert" :ler: Det er så mye man ikke vet...

*Ligger på sofaen og venter på at postmannen skal komme med lammeskinnet mitt*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har begge deler, og jeg synes korthåret er kjekkest. Det langhårete har en tendens til å komme i munnen, hvis man har det i en bag 8og det dekker kantene). I tillegg blir de mer rufsete etter vask.

Lammeskinn skal forresten helst vaskes så lite som mulig, for de beholder det lanolinen som finnes i ullen. Denne skal visstnok i seg selv virke rensende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... har veldig lyst på et korthåret, allikevel... Tenkte jeg skulle klare meg med det langhårete hun butikkdama klarte å selge meg, men nå har jeg lyst på korthåret.

Nøstebarn har til ca 800, og ull-rik.no har til ca 900 kr. Begge er veldig sånn barnevennlige. Nøstebarn har ikke garvestoffer. Vet ikke helt hvem av de som er best. :forvirret:

Men om vi kjøper et billigere et... Får man ikke da vasket vekk disse garvestoffene? :klø: Vil jo ha det beste for babyen.

Tipper jeg bestiller et fra Nøstebarn tilslutt.. De har tre størrelser, velger dere etter bagen i vogna, eller tar dere bare det største og legger oppetter kantene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har tre størrelser, velger dere etter bagen i vogna, eller tar dere bare det største og legger oppetter kantene?

*sniker*

Vi har det største fra nøstebarn både til januar og mai.

Vi kjøpte det største, fordi det da vil passe best i sprinkelsengen også...

Dvs - vi har nesten bare brukt skinnet i sengen vi.

2-åringen har fremdeles lammeskinnet sitt i sengen sin... Lammeskinnet er med uansett hvor vi skal. Barna sover utrolig godt på det, og holder en fin temperatur - sommer som vinter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forresten - vi har valgt å ha skinnet i senga, fordi det er der barna bruker flest av døgnets timer...

(altså, de er i sengen sin flere timer enn hva de er i vogna, osv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men passer det fint i vognen, også? :)

Hva var grunnen til at du valgte Nøstebarn sitt i forhold til "vanlige" lammeskinn til rundt 300 kroner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men passer det fint i vognen, også?  :)

Hva var grunnen til at du valgte Nøstebarn sitt i forhold til "vanlige" lammeskinn til rundt 300 kroner?

Det er veldig stort å ha i vognen.

Vi har en stor duo-bag, men må da alikevell brette opp kanten "både her og der".

Så der bruker vi det ikke...

Jeg valgte Nøstebarn sitt fordi jeg hadde hørt så veldig mye bra om det.

Og siden jeg foretrekker nett-shopping (og skulle ha noe annet fra Nøstebarn samtidig), så ble det skinn fra Nøstebarn.

Og etter skinn nr 1 var vi så fornøyde, at vi valgte skinn fra Nøstebarn til nr 2 også. Og det blir nok derifra til nr 3 også.

Det er helt sikkert andre (og kanskje billigere skinn) som er like bra som de fra Nøstebarn, men når jeg først er fornøyd så ser jeg ingen grunn til å kjøpe noe annet (når jeg nå vet hvordan kvaliteten på Nøstebarnskinnene er)

Dessuten liker jeg at de kommer i store størrelser.

Den største størrelsen er vel 96+, og de skinnene vi har fått har vært 103cm og 112 cm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det var noen av "dere" som hadde vært og sett på Nøstebarn sitt men endte opp med ett annet? Jeg har kjøpt ett vanlig fra den lokale babybutikken og tror det blir bra... Tenker at dersom jeg trenger ett større til vinteren kan jeg heller kjøpe det da :Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kikket på Nøstebarn sitt, men endte opp med et fra Kaiser. Samme som de selger på Barnas Hage. Heller ikke noe billig skinn. Jeg gikk for det minste (90 cm er det jeg kjøpte) for at det skulle få plass i vogna og ser at det koster 710 til vanlig der (men er på tilbud nå). Jeg betalte kun 399,-.

Regner med det er mye likt Nøstebarn sitt. Er hvertfall fra merinosau på New Zealand dette også. Og de kjentes ganske like ut. Vurderte å kjøpe et større også, men fant ut at 90 cm holder jo lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har kjøpt skinn fra BabyBest? (Heitmann) Eller hørt positivt/ negativt om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...