Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Elastica
Skrevet
Skjønner hvorfor så mange barn lukter vondt etter å la lest denne tråden.

Slurvevasking med brukte kluter

Klær og undertøy vasket på 40 grader

Ikke shampoo i håret

Dusj kun 2 ganger i uken

Stiller meg litt undrende til dette jeg når man vet hvor møkkete barn er. De tar på alt, tenker ikke over bakterier, glemmer å vaske hendene etter å ha vært på do etc.

Jeg passer familie/venners barn innimellom og da er det dusj og hårvask hver eneste dag. Håndvask før måltider og klær som er skitne og flekkete byttes. Har de sensitiv hud får de bruke ekstra mild dermatologisk såpe og hudkrem.

Hudleger og andre eksperter på området mener at vi bruker for mye såpe, og at det er unødvendig.

Jeg svarer deg fordi jeg ikke bruker shampo på ungene mine, og siden du nevnte det - mine lukter altså ikke vondt, og jeg har ellers et høyt hygienekrav i hjemmet. Håndvask før måltider, nytt tøy hver dag, såpebruk på viktige steder er en selvfølge - jeg mener bare at dette kan gå for langt også.

Og - syns du virkelig "mange barn lukter vondt"? Det har jeg tilgode å oppleve. At barn er møkkete syns jeg derimot er et uttrykk for at de lever og har det godt. Gjerne møkkete unger med skrubbsår i dusjen hver kveld!

Videoannonse
Annonse
Gjest =tentacle=
Skrevet
Ja det er en rask dusj jeg snakker om, ikke en lang med hårvask hver dag. En baby en skifter bleie på mange ganger om dagen er en helt annen diskusjon. Men der og brukte jeg engangsservietter (papir) fra Libero som jeg kastet etter bruk.

Husker til eldstemann hadde jeg gasskluter med blå kant på ansiktskluter, hvit kant på kroppskluter og gul kant på bleieområdekluter. Varte ikke lenge før jeg gikk til innkjøp av engangs vaskeservietter (som en tar varmt vann på).

Her bruker ikke vi kluter til å "gni skitten/svetten utover" på kroppen...

Det var den jeg reagerte på. Å kunne dusje hver dag er luksusforbruk som de aller fleste av oss setter pris på, men grensen for hva som er uhygienisk og uforsvarlig, går et helt annet sted. Man blir ikke bakteriefri av en dusj, og setningen din insinuerer at folk som bruker klut noen av dagene, bare omplasserer skitten fra enkelsteder og sprer den utover kroppen. Ble din baby ren nok av klut, blir andre det også.

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg har ikke insinuert at folk er uhygieniske om de bruker klut, men at vi foretrekker å heller ta en rask dusj, da det føles for oss at vi smører svetten utover. Er da vokst opp med vaskeklut jeg også. Men foretrekker jeg det annerledes. ;)

Gjest =tentacle=
Skrevet
Skjønner hvorfor så mange barn lukter vondt etter å la lest denne tråden.

Slurvevasking med brukte kluter

Klær og undertøy vasket på 40 grader

Ikke shampoo i håret

Dusj kun 2 ganger i uken

Stiller meg litt undrende til dette jeg når man vet hvor møkkete barn er. De tar på alt, tenker ikke over bakterier, glemmer å vaske hendene etter å ha vært på do etc.

Jeg passer familie/venners barn innimellom og da er det dusj og hårvask hver eneste dag. Håndvask før måltider og klær som er skitne og flekkete byttes. Har de sensitiv hud får de bruke ekstra mild dermatologisk såpe og hudkrem.

Det er sterke hypoteser om at økning i astma og allergi blant barn skyldes overdreven hygiene hvor immunforsvaret deres får for lite bakterier å utvikle seg i forhold til.

Det er kanskje viktigere enn en og annen magesjau de måtte få av noe de har tatt på. Der er uansett håndvask alfa og omega, dusjing av mindre betydning.

Du bør også satse på å ikke få et atopikerbarn eller eksembarn. Virkelig sensitiv hud reagerer ofte ikke bare på sterke såper, men også på å bli mye utsatt for vann.

Skrevet

Jeg er fullt klar over at mange får eksem av overdreven vasking men da må man bare bruke gode produkter og ikke billig-såpe med masse parfyme og fargestoffer. Å dusje betyr heller ikke at man skal såpe inn og skrubbe hele kroppen men at noen lar det gå ukevis mellom hver gang håret vaskes med shampoo er rett og slett kvalmt.

Gjest Elastica
Skrevet

Jeg kunne aldri tenkt meg å gå en dag uten at jeg hadde vasket håret skikkelig med shampo. Da jeg fikk barn, vasket jeg ikke håret fordi det var så tynt og lite. Etter at de er blitt større, med vanlig hår, har jeg fremdeles praktisert sjelden shampo-vask. Det hverken lukter eller ser ufriskt ut, snarere tvert imot - det ser blankt ut og lukter friskt. Har det aldri slått deg at grunnen til at håret kjennes ekkelt er at det blir vasket for ofte? Jeg har imidlertid ikke tenkt å finne det ut, men på unger er det litt annerledes. Tror jeg vil driste meg til å kalle deg litt hysterisk ;) - det er mye annet i denne tråden som kan kalles kvalmt, syns jeg.

Skrevet
Jeg er fullt klar over at mange får eksem av overdreven vasking men da må man bare bruke gode produkter og ikke billig-såpe med masse parfyme og fargestoffer. Å dusje betyr heller ikke at man skal såpe inn og skrubbe hele kroppen men at noen lar det gå ukevis mellom hver gang håret vaskes med shampoo er rett og slett kvalmt.

Gode produkter?? Mine to yngste har vært plaget av barneeksem. Vi har i samråd med hudleger - kjøpt GODÈ produkter. Men ikke kom å fortell meg at barnet IKKE får eksem - ved å bruke GODE produkter - hvis man lar de ligge i vann HVER dag!!!!

Hudlegene vi har vært hos - sier BADING MAKS TO GANGER PR UKE.

Nå er mine barn små - og har ingen svetteproblem. Men jeg er MEGET renslig med både meg selv og ungene. Sier du at unger som ikke bader HVER dag - lukter vondt - får du ta deg en tur hit og lukte på mine.

(Itillegg tror jeg nok oftest jeg overgår maks grensen, ved at det ender opp med 3 bad i uka...) Ellers vaskes hender før måltid, kroppsvask SELVSAGT daglig.

Rene klær hver dag er en selvfølge, for mine barn sitter ikke akkurat til pynt :ler:

Skrevet

Til vanlig (morgen og kveld) ansiktet, halsen, nakken, rumpa og skrittet.

Dusje 1-2 ganger i uka.

Det jeg vokste opp med iallefall.

Og regner med det blir praksis for mine barn også..

Gjest =tentacle=
Skrevet

Nei, det er ikke alles hud som tåler daglig dusj, selv med gode produkter, eller uten produkter i det hele tatt.

Tror aldri jeg har sett noen som ikke vasker håret på ukevis, det må i så fall være barn. De produserer ikke talg i den grad voksne gjør det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...