Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her i huset dusjes det 2-3 ganger i uka, og ungene 10 og 11 vasker seg morgen og kveld. I tillegg vasker de seg hver morgen og kveld. Men hva er å vaske seg? Jeg vet at mannen og jeg har forskjellig oppfatning om det.....

Poden tar ny klut hver gang, bruker kluten i ansiktet, under armene og nedentil, kluten går deretter til vask, legges sammen med skitne truser etc.

Mannen min misliker at det står en bøtte med kluter og truser (som det i all hovedsak er jeg som vasker, sammen med håndklærne et par ganger i uka)

Stedatter har i perioder klut som henger i en drøy uke, men hva i alle dager får hun vasket med samme kluten dag etter dag. Nå er for tiden ingen klut i bruk, hvor ren blir hun da nedentil? Mannen synes det er ok at trusene hennes legges og vaskes med "vanlig tøy", gjerne på 40 grader.

:husarbeid:

Nysgjerrig på hva andre mener.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke du bestemme hvordan ditt barn skal vaske seg og han bestemme over sitt? De er uansett snart tenåringer og bestemmer snart selv hvordan de vil vaske seg. Synes dette blir å skape seg problemer.

Gjest Aurora Vaniljesaus
Skrevet

Jeg ser ikke heltl sammenhengen mellom hvor godt man får vasket seg og "forbruk" av kluter.

Det viktigste er vel at barna har god personlig hygiene, ikke hvordan og med hva de vasker seg?

Skrevet

Jeg vil nok tro at hun selv regulerer hvor mye hun har behov for å vaske seg. Det er jo strengt tatt ikke helt bra med overdreven rengjøring "nedentil" uansett.

Når det gjelder at undertøy kan puttes i samme klesvaskedunk som annet tøy, DET ser jeg i alle fall ikke problemet med... Nå vasker jeg ikke duker og truser i maskinen samtidig, men de kan fint ligge i samme dunk inntil de vaskes, jeg må jo uansett sortere litt etter farger og temperatur. Og, jeg kan godt finne på å vaske undertøy på 40 grader også jeg da... men det vet jeg at det er mange meninger om her inne...

Skrevet

Ungene her dusjer 2-4 ganger i uken, ellers vasker de seg morgen og kveld. Før hvert måltid og når det ellers trengs.

De har en klut til overkroppen og en til resten, de bytter ikke kluter hver dag, men de blir rene for det.

Vi legger skitne truser og klutet sammen med det andre skitne tøyet ser ikke noe problemer med det for det blir sortert før vask.

Skrevet

Her dusjes det to til tre ganger i uka. Og ungene vasker seg i ansiktet, under armene og nedentil hver morgen og kveld med vakseklut. Ny klut hver gang,går i skittentøyet etter bruk, kluter og undertøy vaskes på 60 grader.

Må ærlig talt si at det frister ikke meg å å bruke en klut i ansiktet om den har vært brukt i underlivet kvelden før....

Skrevet

Skjønner ikke helt vitsen med å plaske rundt i vasken med klut og vann når man bare kan stille seg under dusjen og blir helt ren. Skjønner godt at mannen din synes det er ekkelt at det alltid står en bøtte med fuktige kluter og skittent undertøy på badet. Ikke mye lekkert.

Og når du i tillegg vasker det på bare 40 grader.... unnskyld meg men ÆSJ!!

Skrevet

Les hva som er skrevet før du går rundt og sier "æsj".. Hun skriver at hun IKKE vasker det på 40grader. Det er mannen som ønsker at alle klærne skal vaskes sammen på 40grader.

Poenget med å vaske seg med klut og vann, er å slippe å tørke ut huden med for mye dusjing av hele kroppen. Ikke mye lekkert? Man kan vel ha en skittentøyskurv med lokk på da.

Forøvrig tror jeg det er viktig at en kvinne forteller stedatteren litt om hygiene.. for mannen har ikke nødvendigvis peiling på hvordan jenters underliv produserer utflod osv. Og jeg synes også at det er greit å enten ta ny klut, eller ha en klut til ansiktet og en til underlivet.

Gjest =tentacle=
Skrevet (endret)

Èn klut som brukes i en uke, blir man ikke ren av.

Man vet at hygienen er for dårlig når man:

- får infeksjoner på grunn av skitten (urinveisinfeksjon og mageonder oftest)

- lukter

- ikke føler seg vel

Det er vel mer motbydelig enn farlig hvis hun slurver med intimhygienen, men det er jo en del av omsorgen for et barn å gi det gode vaner på området. En 11-åring er på vei inn i puberteten eller i god gang, og økt svette, mulig utflod og mens kommer snart. Hun vil ikke bli populær hvis venninnene får med seg at det er noe å utsette på hygienen hennes.

Det kan kanskje hjelpe å kjøpe litt fine produkter til henne, som en egen såpeflaske, deodorant som lukter godt, en god fuktighetskrem til bruk etter dusjen? Kanskje hun modnes litt fortere i forhold til det å føle seg vel når hun er ren og stelt da. Gufne kluter på badet er ikke trivelig, dere kan jo innføre at de skal til vask etter hver bruk på det grunnlaget, hvis din mann ikke vil fokusere på hygienen, og du ikke vil ta det opp med henne når han er uenig.

Endret av =tentacle=
Gjest Mayamor
Skrevet

Her bruker ikke vi kluter til å "gni skitten/svetten utover" på kroppen... Vi dusjer. Er vi skitten rundt munnen fukter vi en serviett og tørker bort. Vasker ellers undertøy og håndkler på 60 grader, som holder. Er av den oppfatning at 90 grader ikke er nødvendig. Kun ekstra slitasje på klærene og økt strømforbruk. ;)

Gjest =tentacle=
Skrevet
Her bruker ikke vi kluter til å "gni skitten/svetten utover" på kroppen... Vi dusjer. Er vi skitten rundt munnen fukter vi en serviett og tørker bort. Vasker ellers undertøy og håndkler på 60 grader, som holder. Er av den oppfatning at 90 grader ikke er nødvendig. Kun ekstra slitasje på klærene og økt strømforbruk. ;)

Selv ikke en bleiebaby trenger å bade hver dag, så da blir nok vi andre også rene nok av en klut. Men ikke samme klut dag etter dag :forvirret:

Gjest Ballerina
Skrevet

Er veldig enig med deg her... :) Når man har dusjet skal man jo smøre seg med bodylotion (det gjør min ti år gamle søster...) slik at huden holder seg myk ;)

Skrevet (endret)

:sjenert: Her går det minst 4 kluter om dagen til de to ungene. Ofte mye mer, de dagene vi er hjemme. Disse klutene henger på kanten av skittentøy-korga (som jeg har kokvasken i) til de går til 95 graders kokevask.

Stedatteren din kan jo bli syk om hun bruker samme kluten flere dager :roll:

Edit: Mine barn er små altså, så de pleier ikke dusje, men bader to-tre ganger i uka.

Endret av Dingo
Skrevet (endret)

10-åringen her dusjer daglig. Kluter er ukjent begrep. Han har ikke så tørr hud at den sprekker av den grunn, sunn og frisk. Det er såpebruken som tørker ut, og den brukes kun der den trengs - ikke på all huden.

3-åringen dusjer 2-3 ganger i uken og vaskes mellom. Dvs nå i søletiden må hun oftere i dusjen, for å få ut sand av håret med klut er helt umulig. edit: her går det med kluter til vask av ansikt m.m. gjennom dagen også. Og vi henger også klutene på kanten av kurven så de får tørket seg.

Noe undertøy vaskes på 40 (det som ikke tåler mer) resten på 60 grader. Ingen av oss er syke eller lukter av den grunn.

Endret av Sissan
Skrevet (endret)

Jeg for egen del er avhengig av min daglige dusj, og føler meg ikke vel uten. Skal nok ha poden inn på samme sporet, en kjapp dusj tar ikke lang tid.

Noe av poenget er jo nettopp det at ungene går mot puberteten og ikke alltid lukter like godt lenger. Har voksne døtre og husker godt perioder med utflod og svette. Stedatter er hos moren annenhver helg, så noen opplysende samtale i forbindels med hygiene har jeg ikke tenkt å ta, det overlater jeg til moren.

Takker for innspill, nyttig å få andres meninger!

Endret av kamela
Gjest Mayamor
Skrevet

Ja det er en rask dusj jeg snakker om, ikke en lang med hårvask hver dag. En baby en skifter bleie på mange ganger om dagen er en helt annen diskusjon. Men der og brukte jeg engangsservietter (papir) fra Libero som jeg kastet etter bruk.

Husker til eldstemann hadde jeg gasskluter med blå kant på ansiktskluter, hvit kant på kroppskluter og gul kant på bleieområdekluter. Varte ikke lenge før jeg gikk til innkjøp av engangs vaskeservietter (som en tar varmt vann på).

Gjest Elastica
Skrevet (endret)

Ungene dusjer 3-4 dager i uka uten bruk av klut, de resterende dagene vasker jeg dem godt med klut på utvalgte steder om kvelden. Klutene brukes kun en gang, og henges til tørk før de går til vask på 60 grader.

Mine gutter har vann i håret hver gang de er i dusjen, men nesten aldri shampo. Håret deres er hverken skittent eller lukter vondt, men det er jo helt kort. Jeg tror vi generelt har en overdreven bruk av såpe, selv om jeg selv vasker håret hver dag, og ikke kunne tenke meg noe annet.

Legger til at de ennå er nokså små, 3, 5, og 7 år. Noe annet er det selvsagt hvis man nærmer seg puberteten - da tror jeg at jeg skal snakke varmt for den daglige dusjen, med eller uten såpe i håret...!

Endret av Elastica
Gjest Miss Guided
Skrevet
Ungene her dusjer 2-4 ganger i uken, ellers vasker de seg morgen og kveld. Før hvert måltid og når det ellers trengs.

De har en klut til overkroppen og en til resten, de bytter ikke kluter hver dag, men de blir rene for det.

Vi legger skitne truser og klutet sammen med det andre skitne tøyet ser ikke noe problemer med det for det blir sortert før vask.

Ditto praksis her i heimen også.

Skrevet

Skjønner hvorfor så mange barn lukter vondt etter å la lest denne tråden.

Slurvevasking med brukte kluter

Klær og undertøy vasket på 40 grader

Ikke shampoo i håret

Dusj kun 2 ganger i uken

Stiller meg litt undrende til dette jeg når man vet hvor møkkete barn er. De tar på alt, tenker ikke over bakterier, glemmer å vaske hendene etter å ha vært på do etc.

Jeg passer familie/venners barn innimellom og da er det dusj og hårvask hver eneste dag. Håndvask før måltider og klær som er skitne og flekkete byttes. Har de sensitiv hud får de bruke ekstra mild dermatologisk såpe og hudkrem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...