Gå til innhold

Ikke skrive Jeg i setninger?


Gjest Elfrida

Anbefalte innlegg

Gjest Elfrida

Jeg syns flere og flere slutter å skrive 'jeg' i setninger der det er naturlig. Det er greit i uformelle fora, men når det dukker opp i formelle brev og søknader syns jeg det blir rart.

Er det riktig å skrive sånn? Eksempler: Falt ned trappa. Trodde ikke den var så bratt. Brakk beinet og måtte på legevakta.

eller:

Ønsker å søke på stillingen. Har jobbet i flere firmaer, og har ledererfaring.

Edit: typo

Endret av Elfrida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns flere og flere slutter å skrive 'jeg' i setninger der det er naturlig. Det er greit i uformelle fora, men når det dukker opp i formelle brev og søknader syns jeg det blir rart.

Er det riktig å skrive sånn? Eksempler: Falt ned trappa. Trodde ikke den var så bratt. Brakk beinet og måtte på legevakta.

eller:

Ønsker å søke på stillingen. Har jobbet i flere firmaer, og har ledererfaring.

Edit: typo

Enig i at det ser rart ut i formelle oppsett, men på forum er det helt greit... ;)

Korrekt norsk blir det aldri, men det er jo en grei "latmannsløsning". Jeg ville ikke ha brukt det i en jobbsøknad eller i et formelt brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bellatrix
Enig i at det ser rart ut i formelle oppsett, men på forum er det helt greit...  ;)

Korrekt norsk blir det aldri, men det er jo en grei "latmannsløsning". Jeg ville ikke ha brukt det i en jobbsøknad eller i et formelt brev.

Enig. Det er greit i uformelle sammenhenger, men ikke i formelle brev.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har vel lært at man ikke skal bruke "jeg" når man skriver formelle brev, men så har man glemt hvordan man skal forumlere seg da. Så blir det litt krøkkete. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig i at det ser litt rart ut i formelle brev, men ellers har jeg lett for å kutte ut "jeg" selv jeg.

Har egentlig ikke tenkt noe særlig på at jeg gjør det før nå, når jeg leste dette :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var vel en uskreven regel for mange år siden at man i en jobbsøknad i hvert fall ikke skulle begynne flere setninger med "jeg". Kanskje det er dette folk tenker på? Så vidt jeg kan forstå så blir det direkte feil å utelate "jeg", for setningen blir jo da uten subjekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør det hele tiden selv på forum, og er fullstendig klar over det. Noen gang retter jeg opp, men det er så enkelt å sløyfe det av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Jeg har lett for å gjøre det selv på forum/msn o.l., men jeg syns det ser inderlig rart ut i formelle brev. Det dukker opp oftere og ofter i jobbsøknader nå syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var vel en uskreven regel for mange år siden at man i en jobbsøknad i hvert fall ikke skulle begynne flere setninger med "jeg". Kanskje det er dette folk tenker på? Så vidt jeg kan forstå så blir det direkte feil å utelate "jeg", for setningen blir jo da uten subjekt.

Jeg er vant til at man passer på at setningene ikke begynner på samme ord - men å unngå "jeg" blir jo helt borti natta... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet ikke hva jeg bruker gjøre jeg...når jeg tenker meg om gjør vel jeg som jeg vil uten tanke på at jeg gjør feil.....

unnskyld, jeg måtte bare.... :hoho:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var vel en uskreven regel for mange år siden at man i en jobbsøknad i hvert fall ikke skulle begynne flere setninger med "jeg".

Prøver å unngå det enda, er redd for at jeg skal virke fryktelig selvopptatt om jeg begynner hver setning med "jeg".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har også hørt at vi ikke bør begynne setninger med "jeg" i f.eks. søknader. Det kan jo gå greit i noen setninger, f.eks. "Mitt navn er..." i stedet for "Jeg heter...", men andre setninger synes jeg er mer trøblete hvis jeg må kutte ut ordet jeg. Gramatikken blir feil når vi begynner setninger med f.eks. "Er utdannet ....", noe jeg mener tar seg dårlig ut på en søknad. Det bør absolutt finnes unntak på den regelen der ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...