Gå til innhold

Sykkeltur i Danmark!


Ginen

Anbefalte innlegg

Har tenkt å ta den gammeldagse ferieløsningen med romantisk sykkeltur i Danmark med kjæresten i sommer! Begge er godt vante syklister, og har det vi trenger av utstyr tror vi, og vi har tenkt å ligge i telt de fleste nettene. Vi tar båten direkte til Hanstholm, og kunne egentlig tenkt oss til Århus. Det jeg lurer på er:

Har noen av dere gjort dette før? Hvilke erfaringer sitter dere igjen med? Er det lurt å planlegge mye på forhånd, som f.eks overnatting i Århus (greit å få seg en skikkelig dusj etterhvert kanskje...)? Hva regnes som overkommelige etapper? Blir det for langt å sykle helt til Århus? I utgangspunktet hadde vi tenkt å være borte en uke, kanskje litt til. Vi er ganske fleksible. Har ikke tenkt å være lenge på hvert sted, men har lyst å være en dag og to i Århus. Blir det aaaaaalt for langt å sykle tilbake igjen, eller er det stuerent å ta bussen/toget tilbake til Hanstholm selv om vi skal være sporty syklister :sjarmor:

Masse spørsmål her, men må jo spørre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke vært i Danmark på sykkelferie, av den enkle grunn at man kan være utrolig uheldig med været der. Blåser det, så blåser det skikkelig, og sykkelturen kan bli veldig tung...

Vi var i fjor i Loire på sykkelferie. Vi var der midt under den verste hetebølgen, og syklet derfor bare tidlig på dagen - avsluttet helst før 1400, for da var det uutholdelig å bevege seg. Vi kom oss vel avgårde i 9-10-tida hver dag. Vi syklet mellom 5 og 8-9 mil om dagen, og da syklet vi ikke fort, men i snakketempo, og vi hadde gode, lange pauser innlagt.

Sykkelferie er en fantastisk ferieform, men jeg er glad for at vi velger å bo på hotell/B&B når vi er på tur. For det blir ekstra bagasje å dra på dersom man skal ha telt, soveposer, liggeunderlag og turkjøkken, samt håndklær. Og denne bagasjen må man da ha på syklene. Syklene blir tyngre, får endret tyngdepunktet enda mer og blir mer vinglete.

Her kan du lese litt om sykkelferie i Danmark.

Edit: Vi var som sagt i Frankrike i fjor, og ingen av oss kunne fransk. Allikevel reiste vi uten å ha noe overnatting klar - vi bestemte oss på morgenen hva som skulle være dagens mål, også ringte vi rundt til hoteller i det området. Ett sted fikk vi ikke hotell og måtte derfor legge om ruta. Vi brukte Rough Guide, hotelloversikten for Loire var ihvertfall veldig bra.

Endret av Wadjet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja har tenkt på det med været. Men jeg er evig optimist, så liker å tro at siden vi sykler på tvers av landet, og ikke langs kysten, så er det håp :) Mtp vekt av bagasje, så er jeg litt i tvil. Vi er vante syklister, men har jo ikke prøvd å sykle så langt med bagasje. Har et telt som er knøttlite og veier ingenting. Det største problemet er nok håndkle og sånne tunge klær tror jeg. Jaja, det ordner seg sikkert! Den turen din til Frankrike hørtes flott ut! Kanskje det blir en idé til neste tur? Får begynne i det små tror jeg...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...