Gå til innhold

Hva hadde dere gjort?

Fremhevede innlegg

Gjest TuttaCalcutta
Skrevet

Jeg har ei venninne som stadig vekk klager på dårlig økonomi og jeg vet grunnen til det. Hennes samboer er hasjmisbruker og tar seg en på "lampa" støtt. Jeg vet sånn noenlunde hva det koster og jeg vet han røyker hver dag. Han er en kjempekar egentlig og han er flink med alt ellers. Men jeg tror jeg hadde kasta ut gubben hvis han ikke skjerpa seg og brukte sårt tiltrenkte kroner på noe annet enn hasj.

Venninna mi sier stadig vekk at han skal slutte, men det tviler jeg på. (Han har tross alt røyka i 17 år) de har det bra ellers,men de kan aldri gjøre noe annet enn å sitte hjemme pga misbruket hans.

Herregud for et liv :ironi:

Hva hadde dere gjort med han? :klø:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er et vanskelig spørsmål, det er delte meninger om hasjrøyking.

Jeg ville aldri vært sammen med en som røkte hasj, og om jeg fant ut at min samboer røkte hasj ville jeg kasta ham ut på flekken. Hasjrøyking er noe jeg ikke tolererer i det hele tatt, det kræsjer helt med min livsstil. Jeg kunne ikke hatt venner som røyker hasj heller.

Gjest TuttaCalcutta
Skrevet

Jeg ville aldri vært sammen med en som røkte hasj, og om jeg fant ut at min samboer røkte hasj ville jeg kasta ham ut på flekken. Hasjrøyking er noe jeg ikke tolererer i det hele tatt, det kræsjer helt med min livsstil. Jeg kunne ikke hatt venner som røyker hasj heller.

dette blir en helt annen diskusjon men jeg tror hasj er en smule "bedre" enn alkohol..

Jeg røyker ikke hasj selv men jeg kjenner flere som gjør det. De blir "rolige" sier de, det hadde de ikke blitt hvis de hadde drukket. Noen mennesker er bare slik att de må bare ruse seg for å ha det bra.

Kjenner en fyr som røyker hasj for å bli rolig på kvelden for å bli rolig både psykis og fysisk. Han har ADHD.

glad jeg slipper sånt...........

Skrevet

Ja, jeg er også glad for at jeg slipper sånt. Jeg synes synd i folk som er avhengige av stoffer for å roe seg ned, uavhengig om det er narkotika eller alkohol. Men det er en helt annen diskusjon.

Kanskje noen her har vært i din situasjon eller din venninnes og kan svare deg.

Gjest Frk Åberg
Skrevet
dette blir en helt annen diskusjon men jeg tror hasj er en smule "bedre" enn alkohol..

Jeg røyker ikke hasj selv men jeg kjenner flere som gjør det. De blir "rolige" sier de, det hadde de ikke blitt hvis de hadde drukket. Noen mennesker er bare slik att de må bare ruse seg for å ha det bra.

Kjenner en fyr som røyker hasj for å bli rolig på kvelden for å bli rolig både psykis og fysisk. Han har ADHD.

glad jeg slipper sånt...........

Jeg syns det virker som hasj påvirker brukeren mer i hverdagen enn om man drikker seg full på fest innimellom. Vet om en som røyka hasj hver dag i mange år. Da han sluttet, sa han at det var som om han endelig våkna opp. Jeg har veldig lav toleransegrense for sånt, og sjansen er stor for at jeg ikke kunne vært sammen med en som røyka hasj.

Skrevet

Siden du spør hva vi ville gjort: Funnet meg en som ikke misbrukte stoffer.

Gjest Elfrida
Skrevet

Hva koster sånt egentlig? Hvis han bruker opp alle de ekstra kronene de har på dette blir det problematisk uansett hva man måtte mene om hasj i seg selv.

Skrevet (endret)
Jeg syns det virker som hasj påvirker brukeren mer i hverdagen enn om man drikker seg full på fest innimellom. Vet om en som røyka hasj hver dag i mange år. Da han sluttet, sa han at det var som om han endelig våkna opp. Jeg har veldig lav toleransegrense for sånt, og sjansen er stor for at jeg ikke kunne vært sammen med en som røyka hasj.

Det er jo naturlig nok forskjell på å røyke hver dag og å drikke alkohol på en fest i ny og ne. Om man drikker hver dag vil jeg også tro man "våkner opp" når man omsider slutter. Bivirkningene om man røyker sjelden er nok stort sett små, sett bort fra risiko for psykoser o.l. Uansett; når man bor sammen og har felles, dårlig økonomi, synes jeg det virker egoistisk å bruke (mye) penger daglig på rusmidler, samme hva det er. Vet ikke hvor mye man røyker for daglig (har ikke egen erfaring i det hele tatt), på en måte hadde det vært interessant å sammenlikne med om personen hadde røyket sigaretter..

Og i tillegg til pengene bidrar det til at han trolig er litt i sin egen verden angående hvor negativt bruken (misbruket) er. Synes ofte folk som røyker mye hasj bagatelliserer virkningen det har på dem og folk rundt, mens når de kutter det ut får de stort sett noen aha-opplevelser...

Edit igjen: Kan legge til at jeg ikke hadde ønsket å bo sammen med eller satse på en som røyka mye.

Endret av dront
Gjest Bodillen
Skrevet

Her hvor vi bor koster det 100 kroner for ett gram. Det burde vel holde for en dag, så sant han ikke er avhengig av å være stein hele dagen igjennom? Så faktisk er det ikke veldig dyrt, men det er klart det merkes hvis man har dårlig råd i utgangspunktet.

Å være avhengig av å røyke hver eneste dag er vel ikke akkurat en livsstil å anbefale. Folk som røyker så mye befinner seg til enhver tid i en "hasjtilstand" - de er aldri sånn som de egentlig er, hvis du skjønner hva jeg mener.

Dette, i tillegg til pengeproblemene de åpenbart har, er vel gode grunner til å kutte ut fyren. Sannsynligheten for at han kommer til å slutte er nok minimal, tatt i betraktning hvor mange år han har holdt på, og de stadige lovnadene om at han skal slutte.

Og til dere som nå tenker å ile til med forsvarstalene for hasj; teknisk sett er det vanskelig å bli avhengig av det, men selve rusen går det fint an å oppleve en avhengighet til.

Skrevet

jeg ville ha gitt han et valg... hasj eller meg... ferdig...

Skrevet

Her hadde det vært klinkende klart; kutt røykingen eller forsvinn.

Gjest TuttaCalcutta
Skrevet

Venninna har gitt ham flere advarsler men det ser ikke ut for at det hjelper stort bortsett fra tomme ord om å slutte. I gjennomsnitt bruker fyren mellom 3-4000kr på hobbyen sin i måneden. Kan få mye kneipbrød og melk for det gitt! :sprettoy:

Gjest TuttaCalcutta
Skrevet

Går det ann å få tvangsinnlagt fyren tru? :klø:

Gjest Bodillen
Skrevet
Venninna har gitt ham flere advarsler men det ser ikke ut for at det hjelper stort bortsett fra tomme ord om å slutte. I gjennomsnitt bruker fyren mellom 3-4000kr på hobbyen sin i måneden. Kan få mye kneipbrød og melk for det gitt!  :sprettoy:

Det er drøyt, ja. Det er et matbudsjett for en liten familie, det.

Går det ann å få tvangsinnlagt fyren tru?  :klø:

Nei, garantert ikke.

Gjest Sativa
Skrevet
Går det ann å få tvangsinnlagt fyren tru?  :klø:

Selvfølgelig kan han ikke bli tvangsinnlagt på dette grunnlaget

Det er jo ikke bra for kroppen og hodet å røyke hver dag, men å bruke opp våre dyrebare psykiatriplasser vil vel være å overdramatisere en smule. Hadde personen derimot drukket hver dag, så hadde muligheten for innleggelse vært mye større.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tror ikke på tvang i denne sammenhengen.

Dersom man røyker en tyvepakning sigaretter pr dag er man oppe i ca 2.500 pr måneden i forbruk. Når han bruker 3-4.000 på røykingen sin så er han oppe i ganske mye mer enn dette. At han ikke selv ser at dette går utover felles økonomi ville vært et vektig argument for at jeg gikk derfra dersom han ikke kunne begrense eller kutte ut forbruket sitt. Det samme ville vært gjeldende for alminnelig røyking dersom dette hadde gått utover mulighetene for et normalt liv. Et av mine vektigste argument for meg selv da jeg sluttet med sigarettrøyking var nettopp økonomien.

Skrevet

helt enig i alt, bortsett fra at jeg ikke syns det er et vanskelig spørsmål. Hasjbruk er ulovlig. Enkelt og greit.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Jeg har ei venninne som stadig vekk klager på dårlig økonomi og jeg vet grunnen til det. Hennes samboer er hasjmisbruker og tar seg en på "lampa" støtt. Jeg vet sånn noenlunde hva det koster og jeg vet han røyker hver dag. Han er en kjempekar egentlig og han er flink med alt ellers. Men jeg tror jeg hadde kasta ut gubben hvis han ikke skjerpa seg og brukte sårt tiltrenkte kroner på noe annet enn hasj.

Venninna mi sier stadig vekk at han skal slutte, men det tviler jeg på. (Han har tross alt røyka i 17 år) de har det bra ellers,men de kan aldri gjøre noe annet enn å sitte hjemme pga misbruket hans.

Herregud for et liv  :ironi: 

Hva hadde dere gjort med han?  :klø:

Jeg hadde flyttet.

Men venninnen ønsker å fortsette, i hvertfall er hun ikke langt inne i en prosess på å forberede seg på brudd?

Innfør separat økonomi med lik deling av fellesutgifter, slik at det i hvertfall ikke går økonomisk ut over henne og hun kan delta på ting i fritiden. Hvis de kun sitter hjemme, høres det ut som passivisering også er et problem, det er jo ikke alt som trenger å koste så veldig mye.

Utstrakt hasjbruk gjør folk småsløve, tafatte, og såpass fornøyde at de ikke gidder å ta et tak for å få en bedre tilværelse når det trengs.

Gjest TuttaCalcutta
Skrevet
Jeg hadde flyttet.

Men venninnen ønsker å fortsette, i hvertfall er hun ikke langt inne i en prosess på å forberede seg på brudd?

Innfør separat økonomi med lik deling av fellesutgifter, slik at det i hvertfall ikke går økonomisk ut over henne og hun kan delta på ting i fritiden. Hvis de kun sitter hjemme, høres det ut som passivisering også er et problem, det er jo ikke alt som trenger å koste så veldig mye.

Utstrakt hasjbruk gjør folk småsløve, tafatte, og såpass fornøyde at de ikke gidder å ta et tak for å få en bedre tilværelse når det trengs.

Det er ikke det at alt skal koste så mye men han er jo redd for at folk skal se han har røyka... Hun har tidligere gått i fra han men tok ham tilbake etter noen mnd. Da hadde han sluttet med hasjen. Men begynte i gjen etter 3 mnd eller noe.

De har ikke barn og enda godt er nå det.. Hun vil nok helst dele alle utgifter med han.

Gjest =tentacle=
Skrevet
Det er ikke det at alt skal koste så mye men han er jo redd for at folk skal se han har røyka... Hun har tidligere gått i fra han men tok ham tilbake etter noen mnd. Da hadde han sluttet med hasjen. Men begynte i gjen etter 3 mnd eller noe.

De har ikke barn og enda godt er nå det.. Hun vil nok helst dele alle utgifter med han.

Skjønner.

Spør henne om det bare er andre som skal oppleve ham som edru. Bør ikke hun også få møte en kjæreste som er våken, klar i blikket og med upåvirket bevissthet når hun kommer hjem? Eller enda bedre, spør ham, hvis dere kjenner hverandre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...