Gurken Skrevet 17. april 2007 #1 Skrevet 17. april 2007 Å, nå ble jeg irritert. Eldstemann spurte nettopp om han og kameraten kunne få noe å spise. Jeg svarte at det er snart middag. Men, vi er så sultne, var svaret jeg fikk. Vi har ikke noe mat , svarte jeg da. Ikke noe brød engang ? spurte sønnen min. Jo, noe tørt, gammelt brød, svarte jeg. Det kan dere selvfølgelig ta Nei, da ville de ikke ha mat. Nå må jeg skynde meg å legge til at vanligvis har vi mer mat i huset, og de får selvsagt mat når de er sultne. Grunnen til at jeg ble så irritert er at det alltid er her spisingen skal foregå. Hvis de er såååå sultne, kan de ikke gå hjem til kameraten å få mat???? Jeg har faktisk ikke noe å by på akkurat i dag, og det er middag om en halv time. Tviler på at de sulter i hel på den tiden. Min sønn har aldri fått middag hos denne kameraten. Eller kveldsmat. For meg har det vært en selvfølge å gi dem mat når de er sultne, og det er de ofte. Og de spiser mye. Dette er forøvrig en veldig kjekk familie. Det var bare det at akkurat nå ble jeg fryktelig irritert. Kanskje feil tid i måneden for meg Måtte bare ha en utblåsning
Gjest Pax Skrevet 17. april 2007 #2 Skrevet 17. april 2007 Tenåringsgutter spiser som hester. Husker brødrene og fetterne mine i den alderen. De spiste vel opp et brød pr pers, hver dag + mye middag + frukt mellom måltidene, etc. Og når de hadde kompiser på besøk, gikk det også unna. Jeg vet ikke helt hva du kan gjøre, jeg. Hvorfor får ikke sønnen spist hos kompisen? Nekter de han mat når de dekker på bordet? Det syes jeg hørtes rart ut.
Mrs. K Skrevet 17. april 2007 #3 Skrevet 17. april 2007 Hvorfor får ikke sønnen spist hos kompisen? Nekter de han mat når de dekker på bordet? Det syes jeg hørtes rart ut.Kanskje de bare synes at det er koseligere/morsommere å være hos Gurken. Vi har også veldig ofte ekstra middagsgjester, men passer det ikke for oss en dag så ber jeg bare kompisene om å gå hjem og spise, og sier at de kan møtes igjen etter middag.
Gjest Pax Skrevet 17. april 2007 #4 Skrevet 17. april 2007 Kanskje de bare synes at det er koseligere/morsommere å være hos Gurken. ← Kanskje det, eller kanskje Gurken lager god mat.
Gjest Elastica Skrevet 17. april 2007 #5 Skrevet 17. april 2007 Jeg tror jeg hadde vært mest glad for at vennene til sønnen min syntes huset vårt var et godt sted å være.
Gurken Skrevet 17. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 17. april 2007 Jeg er glad for å ha dem her, da vet jeg iallefall hvor de er. Målet vårt er at huset vårt skal være et sted det er kjekt å være, og at de er velkommen hos oss. Det er ikke få ganger vi er ekstra personer til både middag og kvelds, og det er veldig kjekt det. Det er og snakk om greie og høflige gutter, så jeg har vel egentlig ikke noe å klage over. Kanskje jeg er BEST å lage mat Det var bare i sted jeg ble så irritert. Egentlig mest på sønnen min som ikke helt hørte på svarene mine. Det var jo ikke kameraten sin feil. Stod nok opp med feil fot i dag
Gurken Skrevet 17. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 17. april 2007 Hvorfor får ikke sønnen spist hos kompisen? Nekter de han mat når de dekker på bordet? Det syes jeg hørtes rart ut. ← De sender ham hjem når de skal spise.
mumrik Skrevet 17. april 2007 #8 Skrevet 17. april 2007 Å, nå ble jeg irritert. Eldstemann spurte nettopp om han og kameraten kunne få noe å spise. Jeg svarte at det er snart middag. Men, vi er så sultne, var svaret jeg fikk. Vi har ikke noe mat , svarte jeg da. Ikke noe brød engang ? spurte sønnen min. Jo, noe tørt, gammelt brød, svarte jeg. Det kan dere selvfølgelig ta Nei, da ville de ikke ha mat. Nå må jeg skynde meg å legge til at vanligvis har vi mer mat i huset, og de får selvsagt mat når de er sultne. Grunnen til at jeg ble så irritert er at det alltid er her spisingen skal foregå. Hvis de er såååå sultne, kan de ikke gå hjem til kameraten å få mat???? Jeg har faktisk ikke noe å by på akkurat i dag, og det er middag om en halv time. Tviler på at de sulter i hel på den tiden. Min sønn har aldri fått middag hos denne kameraten. Eller kveldsmat. For meg har det vært en selvfølge å gi dem mat når de er sultne, og det er de ofte. Og de spiser mye. Dette er forøvrig en veldig kjekk familie. Det var bare det at akkurat nå ble jeg fryktelig irritert. Kanskje feil tid i måneden for meg Måtte bare ha en utblåsning ← Jeg er raus og gir gjerne mat til barnas venner. Jeg "forventer" også at de får mat borte hvis de er på besøk hos vennene sin i "timesvis". Men dette må jo være en tosidig greie, så jeg tror du bør ta en prat med sønnen din. Uten at vennen er tilstede. Si at han må bidra til at de også går til vennens familie når de er sultne. Det kan hende at sønnen din bare synes det greit å gå hjem?
Wildy Skrevet 17. april 2007 #9 Skrevet 17. april 2007 Jeg forstår godt din frustrasjon! Her er det litt på samme måten, jeg regner det som en selvfølge servere mat til de som er her. Og det er sjelden det er bare familiens fire medlemmer som spiser middag her, som regel er det bordsettinger på 8-10 stk. Det går mengder med mat! Og det er utrolig irriterende at mine unger aldri kan få så mye som en blings hjemme hos noen av vennene, der blir de bestandig sendt hjem når familien skal spiseJeg har ikkeall på hvor mange ganger ungen deres har spist både middag og kveldsmat her, så jeg synes rett og slett de er litt gniene. Men jeg trøster meg med det at vi har alltid huset fullt av unger, jeg kjenner alle venner og venniner av jentene godt, og ungene trives med å være her. Ogdet ser jeg på som en kjempefordel! Så heller matbudsjettet være astronomisk noen år...
Gjest Pjusk Skrevet 17. april 2007 #10 Skrevet 17. april 2007 Jeg er glad for å ha dem her, da vet jeg iallefall hvor de er. Målet vårt er at huset vårt skal være et sted det er kjekt å være, og at de er velkommen hos oss. Det er ikke få ganger vi er ekstra personer til både middag og kvelds, og det er veldig kjekt det. Det er og snakk om greie og høflige gutter, så jeg har vel egentlig ikke noe å klage over. ← Jeg føler det slik som deg! Jeg er glad for at ungene liker å samles hos meg, men samtidig kjenner jeg en snikende irritasjon. Min eldste sønn opplever også å bli sendt hjem eller må sitte på rommet når de andre spiser, det er ytterst sjelden han blir tilbudt mat. Nå er dette stort sett situasjoner der han lett kan komme seg hjem, men likevel... Og dette kan f.eks. være i sammenhenger når kamerat X helgen før overnattet og var hos oss fra fredag kl. 12.00 til søndag kveld og inntok ALLE måltider hos oss, + var med på diverse aktiviteter. Og så kommer sønnen min hjem neste gang han er på besøk hos kamerat X fordi de skulle spise, og han fikk ikke lov til å sitte på rommet og vente en gang. fordi "familien skulle kose seg". Men de hadde sagt til guttungen min at X kunne komme ned til oss når de var ferdig med å spise.... Jeg liker både små og store i den familien veldig godt, tror bare de rett og slett ikke tenker seg om mht at det bør være en viss balanse i dette her. Jeg vet ikke hvor mange skitne gutter jeg har hatt til middag, ostesmørbrød og boller her hjemme og det er kjempetrivelig. Særlig når min eldste ser på meg med tindrende øyne etterpå og sier at "Det er ingen andre av mammaene eller pappaene som gjør sånn som deg". Da blir jeg både litt stolt og veldig glad....
Flua Skrevet 17. april 2007 #11 Skrevet 17. april 2007 Jeg vil fortelle en historie om min svigermor på 80 år. hun har 8 unger, og alle unger i grenda har flydd inn og ut i alle år. Fått mat, drikke, trøst og prat. Og med 8 unger og x antall nabounger, ja, da skjønner man at det sikkert røyna på av og til. Som hun sier; "for de fikk ikke komme inn hos alle foreldre, men det gjorde de bestandig hos oss." Og gjett hvor de kommer på besøk i dag? Det er fremdeles de samme "ungene" som sitter ved kjøkkenbordet og drikker kaffe, og svigermor har daglig noen som er innom. "Ungene" er i dag voksne, men både de og ungene deres kommer innom, for hos henne er det bestandig en kopp kaffe å få. Og noen andre på besøk å skravle med også. Så, noen ganger når jeg blir tussete av unger som "okkuperer" hus og mattider, så tenker jeg, at men får igjen for det senere i livet, både i tenårene til ungene, og når man blir eldre selv.
Gjest Ballerina Skrevet 17. april 2007 #12 Skrevet 17. april 2007 Da jeg bodde hjemme var der endel "problemer" med dette med vennene til lillesøs. Mamma snakket endel med læreren til søs om dette, fordi hun fikk aldri mat når hun var hos sine venner (de som var ekstra ivrige på å få mat hjemme hos oss) - selv om hun var der i timesvis! Etter praten med den læreren laget mamma en ny regel hjemme; hvis de hadde avtale om at den personen skulle være med hjem fra skolen, fikk de mat, hvis ikke måtte de sitte i stua og vente (hvis de kom på ettermiddagen... et tidspunkt hvor lillesøs ikke hadde fått gå til noen av vennene sine uten å være mett). Nå må jeg legge til at disse vennene kunne komme til oss i ett-tiden om lørdagen og fremdeles ikke ha spist frokost (det har ikke noe med økonomi å gjøre) eller komme klokka fem en ettermiddag og ikke ha fått middag (eller noen annen mat etter skolen...) Så derfor ble mine foreldre litt lei av dette... spesielt etter en gang når han som var der spiste og spiste og spiste selv om vi prøvde å si at der må være litt igjen fordi mamma blir sen fra jobb... (mamma fikk ikke middag den dagen). Så tingen er kanskje å lage noen regler som sønnen din vet om?? Det er koselig når de har besøk, men hvis de andres barn kan sende ditt barn hjem når det er middag, kan jo du også gjøre det samme? ..det blir jo mye dyrere å gi mange andre barn enn dine egne mat...
Gjest Frysepulver Skrevet 17. april 2007 #13 Skrevet 17. april 2007 Dette slet min mor med og, og av og til er det fortsatt trøblete. Mine søstre kan bli sendt hjem rett før middag når de er med hjem rett etter skolen, men ikke omvendt. Min mor tilbyr alltid folk mat. Da jeg var liten gikk vi alltid hjem til meg, selv om vi lekte i gaten alle sammen. Mamma sa nei til slutt og nå i dag skjønner jeg hvorfor. Personlig toppet det seg for meg en gang min 12-årige søster hadde besøk en lørdag tidlig ettermiddag noen timer for å spille fotball og guttene satte til livs en hel Norvegia og to brød!
Gjest Ballerina Skrevet 18. april 2007 #14 Skrevet 18. april 2007 Personlig toppet det seg for meg en gang min 12-årige søster hadde besøk en lørdag tidlig ettermiddag noen timer for å spille fotball og guttene satte til livs en hel Norvegia og to brød! ← Tror jeg hadde satt en stopper for sånt veldig fort, ja Da jeg var liten spiste vi kvelds annenhver kveld hos meg og annenhver kveld hos han jeg lekte med... (hehe... vi var ikke så mange barn, så ikke det store problemet )
Gjest Nordstjernen Skrevet 18. april 2007 #15 Skrevet 18. april 2007 Jeg er av dem som sender barna hjem når vi skal spise. Det er flere grunner til det. Først, de fleste barna som er hos oss bor innen en radius av 50 meter. I begynnelsen da barna våre kom inn fordi de ville ha en frukt, en skive, eller noe å drikke, kom også de andre inn for å få en frukt, en skive før middag, eller noe å drikke... Det ble faktisk slik at barn som bodde 20 meter unna oss begynte å ringe på hos oss, til og med når barna var borte, for å gå på toalettet hos oss i stedet for å gå hjem. Eller de kunne ringe på for å si at de var tørste, og så spørre om å få et glass saft. Jeg fikk sjokk en dag jeg kom ut fra badet og oppdaget at 3 nabobarn stå på kjøkkenet og forsynte seg selv med saft og ferdig oppskjært skive! Jeg hadde ikke hørt ringeklokka, så de forsynte seg selv... Men uansett, da var det slutt! En annen ting er at jeg synes selv det er irriterende å få hjem et barn til middag som ikke vil spise fordi det allerede har spist borte hos andre! Jeg vet at de aller fleste spiser middag rundt samme tid som vi gjør, og da kan de gå hjem for å spise, så kan barna heller møtes igjen etterpå. Dette gjelder selvsagt ikke hvis det er avtalt besøk, og barna skal være hos oss fra klokken xx til xx, da spiser de selvsagt alle måltider sammen med oss. Det hender også om bestevennene er på besøk og de ikke har lyst til å avslutte leken, at jeg ber dem ringe hjem for å høre om det er greit at de spiser hos oss. Jeg har også opplevd at datteren skulle ligge over hos en venninne, og ikke fått mat mellom klokken 16 på ettermiddagen (da spiste hun middag hjemme), og til hun ringte og ba om å få komme hjem klokken 11 dagen etter... Men da var det ikke fordi hun ikke fikk spise sammen med familien, men fordi familien selv ikke spiste i dette tidsrommet...
Gjest =tentacle= Skrevet 18. april 2007 #16 Skrevet 18. april 2007 Grunnen til at jeg ble så irritert er at det alltid er her spisingen skal foregå. Hvis de er såååå sultne, kan de ikke gå hjem til kameraten å få mat???? Jeg har faktisk ikke noe å by på akkurat i dag, og det er middag om en halv time. Tviler på at de sulter i hel på den tiden. Min sønn har aldri fått middag hos denne kameraten. Eller kveldsmat. For meg har det vært en selvfølge å gi dem mat når de er sultne, og det er de ofte. Og de spiser mye. ← Det er ubetenksomt av foreldre å la sine barn spise andre ut av huset, når de ikke selv serverer mat til barnas gjester. Det bør være en gjensidighet i dette, så lenge de fleste merker det både økonomisk og praktisk om det skal lages mat til dobbelt så mange som det bor i familien flere ganger i uken, uten forhåndsvarsel. Gjensidighet kan like gjerne bety at dere går over til samme stil som dem, og ikke omvendt, da. Dere velger jo selv om dere vil traktere, de har valgt å ikke gjøre det, og da kan ikke ditt valg diktere at de skal måtte velge annerledes.
Nabodama Skrevet 18. april 2007 #17 Skrevet 18. april 2007 Jeg forstår godt din frustrasjon! Her er det litt på samme måten, jeg regner det som en selvfølge servere mat til de som er her. Og det er sjelden det er bare familiens fire medlemmer som spiser middag her, som regel er det bordsettinger på 8-10 stk. Det går mengder med mat! Og det er utrolig irriterende at mine unger aldri kan få så mye som en blings hjemme hos noen av vennene, der blir de bestandig sendt hjem når familien skal spiseJeg har ikkeall på hvor mange ganger ungen deres har spist både middag og kveldsmat her, så jeg synes rett og slett de er litt gniene. Men jeg trøster meg med det at vi har alltid huset fullt av unger, jeg kjenner alle venner og venniner av jentene godt, og ungene trives med å være her. Ogdet ser jeg på som en kjempefordel! Så heller matbudsjettet være astronomisk noen år... ← Du må jo ha minst dobbelt matbudsjett enn det som er nødvendig for din familie, du da. Og i tillegg ha laget nok mat til enhver tid, så dobbelt så mange som det er i familien kan spise middag. Hos oss beregner vi faktisk ut fra hvor mange medlemmer vi er i familien, og da er det rett og slett ikke nok mat hvis en eller flere unger i nabolaget plutselig skal spise med oss i stedet for å gå hjem (hvor de sikkert også har tenkt at familien skal spise sammen, og dermed sitter igjen med mat som evt må kastes). Jeg synes ikke det er gnient om en sender ungene hjem for å spise middag, men det er gnient å ikke gi andre unger noen brødskiver av og til. Å spise middag sammen er noe mange familier prioriterer, og da kan det også være irriterende at de ikke kommer hjem til middag fordi de får tilbud andre steder. Og ungene kan trives like godt hjemme hos vennene sine selv om de blir sendt hjem for å spise middag. Derfor trenger du rett og slett ikke å ha et astronomisk matbudsjett i årevis. Det har ikke jeg, og vi har også huset fullt av datterens venner.
Donpedro Skrevet 18. april 2007 #18 Skrevet 18. april 2007 I min oppvekst var det helt avanlig at man ble sendt hjem eller ventet på rommet når andre spiste middag. Fordi maten er beregnet til x antall personer i forkant. Min familie spsite mye tidligere enn andre. Spising sammen ble avtalt i forkant med foreldre. Trodde dette var helt vanlig, jeg. Og om man blir irritert, så er det da bare å be andre gå hjem/vente?
Gjest Pjusk Skrevet 18. april 2007 #19 Skrevet 18. april 2007 I min oppvekst var det helt avanlig at man ble sendt hjem eller ventet på rommet når andre spiste middag. Fordi maten er beregnet til x antall personer i forkant. Min familie spsite mye tidligere enn andre. Spising sammen ble avtalt i forkant med foreldre. Trodde dette var helt vanlig, jeg. Og om man blir irritert, så er det da bare å be andre gå hjem/vente? ← Jeg må bare - forhold til egent innlegg og hva jeg mener rundt dette - presiserer at jeg følte dette mer var om at fordelingen er så veldig skjev. Selvfølgelig kan man gjerne vente på rommet eller gå hjem. Men noen ganger er det hyggelig å bli invitert med på mat også. Min eldste har en kamerat som jeg tror har spist 100 måltider her det siste året (enkelte helger er det lunsj/middag/kveldsmat/frokost). Nå er det blitt så mange måltider bla fordi jeg har som følge av en sykemelding vært hjemme etter skoletid, mens han kommer til tomt hus. Jeg tror sønnen min - så vidt jeg kan huske - har spist der tre ganger. Jeg synes det 95% er koselig at andre unger gjerne vil spise her. men jeg bare synes det hadde vært hyggelig om noen andre inneimellom hadde gjort det samme tilbake. For egen del vet jeg også at jeg har meg selv å skylde at jeg har andres unger i kosten - i de aller fleste tilfellene.
Donpedro Skrevet 18. april 2007 #20 Skrevet 18. april 2007 Skjønner at det er dumt med veldig skjev fordeling. Men som mor håper jeg at slikt blir avtalt i forkant. Jeg hadde blitt irritert om barnet mitt stadig kom hjem og var mett fordi det hadde spist hos andre. Hvis ting ikke vatales, så kan man vel strengt tatt ikke klage på skjev fordeling, nettopp fordi man ofte ellers beregner posjoner. Brøskiver blir selvsagt noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå