Far til 2 Skrevet 17. april 2007 #1 Skrevet 17. april 2007 (endret) Endelig er det avgjort av domstolene at den 12 år gamle norske jenta ikke tvangssendes til Gambia slik "barnevernet" ønsket. Jentas biologisk mor har fått tilbake foreldreansvaret. Men ettersom "barnevernet" fortsatt har omsorgen ( omsorgen skal avgjøres av domstolene om ca 1 mnd), så sier barnevernet til avisen at det fortsatt er usikkert når jenta får komme hjem til moren og besteforeldrene. Iflg avisen var det likevel ei glad jente som bare smilte og lo i telefonsamtale med resten av familien igår (jenta er flyttet til et beredskapshjem fordi barnevernet mente hun ikke hadde godt av å bo hjemme frem til hun evt ble sendt til Gambia). Siden oktober ifjor har "barnevernet" pålagt jenta å flytte til Gambia, men ettersom hennes norske mor nå har foreldreansvar kan ikke lenger barnevernet kreve dette vistnok. Moren mener hun kan ta omsorgen for jenta, men ettersom jenta så gjerne vil bo hos sine besteforeldre, noe de også ønsker, har mor akseptert dette. Barnevernet har hele tiden nektet kontakt mellom besteforeldrene og jenta, og ikke forsøkt å finne en omsorgsløsning hos jentas norske familie iflg avisen. Jenta fikk ikke engang dra til begravelsen til sin norske tante på Vestlandet. Hun måtte derfor bli i beredskapshjemmet slik at hun raskt kunne sendes til Gambia. Barnevernet truer fortsatt med at jenta må bli i fosterhjem til hun blir 18 år. Jenta blir av sakkyndig beskrevet som "en reflektert og modig jente", og domstolen siterer en høyesterettsdom fra mars iår hvor det sies at jenta har rett til å bli hørt. Helse og sosialsjefen som nektet en uavhengig vurdering (utover barnevernets vurdering) kan ikke se at de kunne ha gjort noe annet enn å forsøke å tvinge jenta til Gambia (og til hennes stemor selv om stemoren mente at jenta bør få bli i Norge der hun har familie og venner, ihht tidligere informasjon). Saken kan muligens bli anket. Omsorgen for barnet blir behandlet 23. og 24. mai. For meg synes dette som at domstolen faktisk har prioritert barnet ved å tillegge henne vekt mht hvilket land hun skal bo i. Jeg håper derfor at saken ikke blir anket og dermed setter jenta under enda større press. Hun har gjennomgått nok slik jeg ser det. Edit: Avisens kort versjon av saken på web Mer info fra tidligere omtale av saken. Endret 17. april 2007 av Far til 2
Far til 2 Skrevet 19. april 2007 Forfatter #2 Skrevet 19. april 2007 Jeg sender denne litt oppover på lista så Tule får med seg dommen i saken (postboksen hans er full, som vanlig, tror jeg )
Amalie_85 Skrevet 19. april 2007 #3 Skrevet 19. april 2007 å så flott da. det hadde ikke jeg heller fått med meg. Kan fremdeles ikke skjønne at de kunne vurdere å sende henne ut av landet
Tule Skrevet 20. april 2007 #4 Skrevet 20. april 2007 hei jeg ma si jeg er glad for dette og for jenta jeg ma si meg enig i dette "På den annen side må man, når barnet har nådd en viss alder, og har klart gitt uttrykk for en fast mening, legge betydelig vekt på dette. Ellers vil ordningen med å rådspørre barna, som ofte innebærer en stor belastning for dem, kunne virke respektløst og krenkende. sann jeg ser det må det foreligge sterke beveggrunner for at man ikke skal høre på et så stort barn reagerer lit på at hun fortsat må bli i beredskapshjemmet det kan ike vere noen grun til og skjerme henne nå og at hun ikke fik dra i begravelsen til tanten det ma vere brud på retighetene til barn barnevernet bør strafes for slikt, tenkt at di mente det ble vanskelig og la henne dra, noen ganger skjønner jeg at det er vanskelig for familier og samarbeide med barnevernet for hope det går bra for henne nå og ja far til to de er nok lit full ja hilsen
Tule Skrevet 30. april 2007 #5 Skrevet 30. april 2007 hei bare lurte på om det hadde skjedd noe i saken jeg, jeg så at den kunne ankes, men jeg kan ikke se at hvem skulle ha motiv for det, stemora har jo sakt at hun ikke vil ta med seg jenta mot hennes vilje men jeg fant foresten denne artikelen og http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2718132.ece må jo si at jeg ma si meg enig med barnevernet at di ikke hadde kunne løst dete noe annerledes i utgangspunktet, di mate jo forholde seg til hun som hadde foreldreansvaret men senere kunne di gjort noe annerledes, nar stemora ikke ville ta henne med nar hun ikke ville kunne di jo ha tilbydt og hole et familieråd for og finne ut om det fantes muligheter i Norge san som en fra barnevernet vi diskuterte det her med sa og jeg syns det er rart at di bare har presset pa for og få henne til og reise ut de burde har hort på henne jeg syns og det er rart at hun fortsat må bli i beredskapshjemmet om hun ma bli i fosterhjem sa ma hun jo til et nyt hjem, kunne hun ikke fåt bo hos familien til da da, jeg kjenner jeg blir lit sur av det som om barnevernet skulle vite best av dem som kjenner barnet best det mate vel vere bra for henne og komme til noen som var glad i henne na jeg haper at de vil hore pa det hun ønsker nå haper det går bra hilsen
Far til 2 Skrevet 30. april 2007 Forfatter #6 Skrevet 30. april 2007 hei bare lurte på om det hadde skjedd noe i saken jeg, jeg så at den kunne ankes, men jeg kan ikke se at hvem skulle ha motiv for det, stemora har jo sakt at hun ikke vil ta med seg jenta mot hennes vilje men jeg fant foresten denne artikelen og http://www.rb.no/lokale_nyheter/article2718132.ece må jo si at jeg ma si meg enig med barnevernet at di ikke hadde kunne løst dete noe annerledes i utgangspunktet, di mate jo forholde seg til hun som hadde foreldreansvaret men senere kunne di gjort noe annerledes, nar stemora ikke ville ta henne med nar hun ikke ville kunne di jo ha tilbydt og hole et familieråd for og finne ut om det fantes muligheter i Norge san som en fra barnevernet vi diskuterte det her med sa og jeg syns det er rart at di bare har presset pa for og få henne til og reise ut de burde har hort på henne jeg syns og det er rart at hun fortsat må bli i beredskapshjemmet om hun ma bli i fosterhjem sa ma hun jo til et nyt hjem, kunne hun ikke fåt bo hos familien til da da, jeg kjenner jeg blir lit sur av det som om barnevernet skulle vite best av dem som kjenner barnet best det mate vel vere bra for henne og komme til noen som var glad i henne na jeg haper at de vil hore pa det hun ønsker nå haper det går bra hilsen ← Jeg synes det er rart at de ikke har vurdert andre bostedsløsninger enn Gambia, f.eks. å vurdere besteforeldrene. Spesielt etter at stemoren aksepterte at jenta skulle kunne bo der. Mye tyder imidlertid på at på det tidpunktet var gått prestige i saken og at de ("barnevernet") ikke kunne snu. Derfor valgte de å gå hele linja ut med rettsak og bortforklaringer av jentas ønske. Hva som har skjedd mht anke (om jenta likevel skal tvangssendes til Gambia) vet jeg ikke, men slik jeg leser artikkelen er det saken hvor stemora fradømmes foredreansvaret som kan ankes (ref. denne artikkelen). Forøvrig synes jeg denne linken du fant fram til hadde mange gode referanser i saken, tule.
Far til 2 Skrevet 23. mai 2007 Forfatter #8 Skrevet 23. mai 2007 Nå er det altså avklart at "barnevernet" igjen har tapt i "Gambia-saken". Den norske jenta ønsket ikke å bli tvangssendt til Gambia Jentas mor ønsket å beholde jenta i Norge Jentas besteforeldre ønsker å stille opp som bostedsforeldre, men ble aldri vurdert som egnet til dette. Jentas stemor aksepterte at jenta fikk bo i Norge hos besteforeldrene. Den eneste som ikke aksepterte løsningen var "barnevernet" som ønsket å tvangsende jenta til Gambia. Nå har "barnevernet tapt 2.dre runde også. Se TV innslaget på TV2 (klikk på "Lykkelige besteforeldre"). Dette er nok et eksempel på at en må sette spørsmålstegn ved de makt etateter som finnes og innse at det gjøres maktovergrep av alle (inkludert offentlige etater) om de tilføres de nødvendige rettighetene.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #10 Skrevet 24. mai 2007 Jeg sender denne litt oppover på lista så Tule får med seg dommen i saken (postboksen hans er full, som vanlig, tror jeg ) Da kan du kanskje ta det på personlige meldinger istedet for å spamme om denne saken her gang etter gang. Dessuten er hun norsk-gambisk, og har allerede en omsorgsperson i Gambia som nå mister datteren hun har vært stemor for i mange år.
Annie Skrevet 24. mai 2007 #11 Skrevet 24. mai 2007 Da kan du kanskje ta det på personlige meldinger istedet for å spamme om denne saken her gang etter gang. Dessuten er hun norsk-gambisk, og har allerede en omsorgsperson i Gambia som nå mister datteren hun har vært stemor for i mange år. STEMOR nettopp! Jenta har mor og besteforeldre i Norge. Hvorfor i alle dager skal hun da til Gambia for å bo hos en STEMOR??? :klø:
Leo Skrevet 24. mai 2007 #12 Skrevet 24. mai 2007 Da kan du kanskje ta det på personlige meldinger istedet for å spamme om denne saken her gang etter gang. Dessuten er hun norsk-gambisk, og har allerede en omsorgsperson i Gambia som nå mister datteren hun har vært stemor for i mange år.Man kan ikke sende personlige meldinger til noen med full innboks! Du burde vel dessuten sette deg inn i saken før du uttaler deg? Jenta har riktignok gambisk far, men hun er født og oppvokst i Norge. I mine øyne er hun langt mer norsk enn gambisk. Hennes stemor i Gambia er for øvrig også enig i at jenta bør få bli i Norge.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #13 Skrevet 24. mai 2007 STEMOR nettopp! Jenta har mor og besteforeldre i Norge. Hvorfor i alle dager skal hun da til Gambia for å bo hos en STEMOR??? :klø: Fordi hun har bodd med stemoren i flere år sammen med faren, og fordi denen stemoren er oppegående og glad i henne, og fordi hennes biologiske mor har et rusproblem. Men du er kanskej blant dem som syens barn uansett skal være hos sine biologiske foreldre, samme hvor rusbelastet de er...
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #14 Skrevet 24. mai 2007 Man kan ikke sende personlige meldinger til noen med full innboks! Det finnes et eget underforum her som heter Personlige meldinger, det var det jeg siktet til. Det skjønte nok også du, kverulanten...
Annie Skrevet 24. mai 2007 #15 Skrevet 24. mai 2007 Fordi hun har bodd med stemoren i flere år sammen med faren, og fordi denen stemoren er oppegående og glad i henne, og fordi hennes biologiske mor har et rusproblem. Men du er kanskej blant dem som syens barn uansett skal være hos sine biologiske foreldre, samme hvor rusbelastet de er... Så absolutt ikke! Men det ville vært galt å sende henne til et land hun ikke vil til. Hvor faren i denne historien er aner jeg ikke, men det er da bedre at hun får være hos sine biologiske besteforeldre, og sin nå, rusfrie mor, enn hos en STEMOR i et land hun ikke er vokst opp i. At det i tillegg er mye kjønnslemlestelse i Gambia gjør ikke saken bedre.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #16 Skrevet 24. mai 2007 Så absolutt ikke! Men det ville vært galt å sende henne til et land hun ikke vil til. Hvor faren i denne historien er aner jeg ikke, men det er da bedre at hun får være hos sine biologiske besteforeldre, og sin nå, rusfrie mor, enn hos en STEMOR i et land hun ikke er vokst opp i. At det i tillegg er mye kjønnslemlestelse i Gambia gjør ikke saken bedre. I all verden... HVEM skulel kjønnslemleste denne jenta? Hennes stemor, som har bodd mange år i Europa og er en ressurssterk og opplyst kvinne? Eller tror du at noen slemme landsbymenn kommer og tar jenta med makt for å omskjære henne? Skremmende hvor lite folk vet om ting før de uttaler seg... Jenta vil ikke bli omskjært, så det kan du holde utenfor debatten. At hun ikke vil til Gambia er faktisk ike relevant. det finnes mange barn som hvert år nekter å være med på tur til spania, sverige og andre steder, men disse innfallene har da vel foreldre aldri tatt hensyn til. Hennes biologiske besteforeldre? Hun har da også ett sett besteforeldre i Afrika! Og forresten: De hun nå er hos er ansett som for gamle til å ha barn, likevel mener du at hun skal være hos et eldre par og med en rusbelastet mor enn å være med stemoren som elsker henne, og har vært med henne i mange år.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #18 Skrevet 24. mai 2007 Godt jenta har blitt hørt Lurer på om du sier det samme når 12-åringen din står og hylskriker på en rasteplass i nederland fordi hun ikke vil hjem igjen, og om reglene da var slik at myndighetene i Nederland skulle la jenta bestemme hvor hun skulle bo... Det er voksnes ansvar å avgjøre dette, og det var ikke EN eneste god grunn til at stemora ikke skulle få jenta si hjem til Gambia.
Gjest Gjest Skrevet 24. mai 2007 #19 Skrevet 24. mai 2007 Lurer på om du sier det samme når 12-åringen din står og hylskriker på en rasteplass i nederland fordi hun ikke vil hjem igjen, og om reglene da var slik at myndighetene i Nederland skulle la jenta bestemme hvor hun skulle bo... Det er voksnes ansvar å avgjøre dette, og det var ikke EN eneste god grunn til at stemora ikke skulle få jenta si hjem til Gambia. Om jeg hadde bodd i Norge i flere år, og samtidig hatt et barn boende i Nederland, og fått det for meg at jeg skulle ta barnet med meg til et land barnet hadde svært liten til ingen språklig og kulturell tilknytning til så håper jeg noen hadde ristet vett i meg. Ille nok med misjonærbarn, men de flytter normalt med den familien de har hatt tett kontakt med de siste årene og ikke et familiemedlem som de kun har hatt sporadisk kontakt med de siste årene.
Annie Skrevet 24. mai 2007 #20 Skrevet 24. mai 2007 At hun ikke vil til Gambia er faktisk ike relevant. det finnes mange barn som hvert år nekter å være med på tur til spania, sverige og andre steder, men disse innfallene har da vel foreldre aldri tatt hensyn til. Hennes biologiske besteforeldre? Hun har da også ett sett besteforeldre i Afrika! Og forresten: De hun nå er hos er ansett som for gamle til å ha barn, likevel mener du at hun skal være hos et eldre par og med en rusbelastet mor enn å være med stemoren som elsker henne, og har vært med henne i mange år. Hva er grunnen til at du absolutt vil ha henne ut av landet??? Syns det er ganske relevant at hun ikke vil til Gambia. Hun er vokst opp her i Norge!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå