kamela Skrevet 17. april 2007 #1 Skrevet 17. april 2007 Hvor viktig er poteten til middag? Før het det seg at det ikke var middag hvis det ikke var poteter til, sånn er det ikke lenger. Men hvor ofte står poteten på middagsbordet? Hos oss er det kokte poteter til middagen 3-4 ganger pr. uke, ellers blir det pasta, ris eller pommes frites el.l.
Antoinette Skrevet 17. april 2007 #2 Skrevet 17. april 2007 Jeg liker poteter men er ikke så glad i kokte, baker de heller i ovnen. Spiser poteter til middag ca. 2 ganger i uken.
Gjest bada Skrevet 17. april 2007 #3 Skrevet 17. april 2007 (endret) Vi har nesten aldri kokte poteter til middag. De dagene vi har poteter (ca. én gang pr uke?) lager vi heller gjerne potetstappe, røstipoteter, ovnsbakte eller stekte poteter, fløtegratinerte poteter, osv. Endret 17. april 2007 av bada
Antoinette Skrevet 17. april 2007 #4 Skrevet 17. april 2007 Åh røsti er knallgodt. Det skal jeg søren meg lage i dag :-)
dront Skrevet 17. april 2007 #5 Skrevet 17. april 2007 (endret) Vi spiser ganske ofte poteter, oftere enn pasta og ris... Det var motsatt da jeg bodde alene, da kjøpte jeg knapt poteter.. Men mengden og tilberedingsmåten varierer. Lager endel ovnsbakte, enten i folie eller form med andre grønnsaker, noen ganger råstekte, men også endel kokte. Har også potetbiter i diverse supper, og noen ganger (mest om sommern) i hjemmelagd potetsalat eller annen salat. Kunne sikkert variert mer, og etter at jeg har begynt å lage mer gryteretter med "alt i ett" i gryta, og supper, har nok forbruket gått ned til fordel for andre rotgrønnsaker. (kunne forøvrig tenkt meg å bruke jordskokker i tillegg, men det er ikke å oppdrive her) Endret 17. april 2007 av dront
Gjest Pax Skrevet 17. april 2007 #6 Skrevet 17. april 2007 Oh, det er sjeldent. Et par ganger i måneden, kanskje.
gattissima Skrevet 17. april 2007 #7 Skrevet 17. april 2007 Max 1 gang i uken, men da alltid som potetpuré, stekte poteter eller liknende. Kokte poteter spiser vi kun 1 gang i året - nemlig julaften!
dront Skrevet 17. april 2007 #8 Skrevet 17. april 2007 Max 1 gang i uken, men da alltid som potetpuré, stekte poteter eller liknende. Kokte poteter spiser vi kun 1 gang i året - nemlig julaften! ← Ikke til fårikål engang..? (med forbehold om at dere ikke spiser slikt, da)
Gjest Spring Hermit Skrevet 17. april 2007 #9 Skrevet 17. april 2007 Det er ikke ofte, men de gangene jeg spiser det liker jeg best stekte mandelpoteter. Kjempegodt!
Titta Skrevet 17. april 2007 #10 Skrevet 17. april 2007 Tja, to ganger i uken sånn ca? I det siste har vi hatt det litt oftere faktisk. Kokte poteter har vi sjelden, stort sett går det i ovnsbakte/råstekte/potetstappe osv.
Gjest Fruktfat Skrevet 17. april 2007 #11 Skrevet 17. april 2007 vi har så og si aldri (kokte) poteter til middag. det er svært, svært sjelden. det hender vi har gratinerte poteter og lapskaus med poteter, men forrige gang jeg kjøpte poteter i butikken var vel i høst eller før jul. vi bruker litt ris, noe pasta, hadde en periode hvor vi ikke brukte ris, pasta eller poteter i det hele tatt. jeg synes det er så mye dårlig poteter og gidder derfor ikke å kjøpe det. ikka savner vi det heller. så her er det absolutt middag selv om vi ikke har potet til! (prøver å komme på hva vi egentlig eter til middag, har eti pasta en gang siden jul, og ris går det heller ikke så mye av. men mye suppe, former med fisk og grønnsaker, brød)
Malama Skrevet 17. april 2007 #12 Skrevet 17. april 2007 Kokte poteter er ikke så ofte, det har vi til "middager med god saus", dvs somregel når jeg lager steik, kjøttkaker eller kalkun. (men slett ikke alltid når vi varmer steik eller kalkun neste gang...) Det er vel ikke egentlig en gang i måneden engang det... Kanskje 10-12 ganger i året. Stekte poteter har vi i perioder en del mer av, for det er jo kjempegodt. (ligger vel til grunn at jeg altså ikke er glad i kokte poteter...) men nå er det lenge siden sist. Vi har hatt et par ganger med en deilig "mellomting" der poteter i skiver bl lagt i en ildfast form, med litt olje (og en liiiten skvett fløte) og kjøtt oppå, og satt i ovnen, deilig) Nei, det er nok pasta og ris vi spiser desidert mest. Men nå er jeg litt sånn sesongbetont jeg da, og kan nok se for meg at vi spiser mer poteter nå som det blir vår og sommer. (selv om jeg bruker mye ris og salat til grillmat, så kan man jo også grille poteter... )
Gjest Frk Åberg Skrevet 17. april 2007 #14 Skrevet 17. april 2007 (endret) Har aldri kokte poteter til middag. Men lager poteter i ovn, potetstappe eller råstekte poteter innimellom. Kanskje en gang i uka? Syns egentlig poteter er veldig godt når det blir tilbredt på riktig måte. Spansk potetomelett er også veldig godt, burde lage det oftere. Spiser forøvrig aldri pasta lenger heller, men forholdsvis ofte ris. Har oftere mer grønnsaker til. Er også glad i hjemmelagde supper og gryteretter hvor man ikke trenger tilbehør. Endret 17. april 2007 av Frk Åberg
Gjest piaf Skrevet 17. april 2007 #15 Skrevet 17. april 2007 (endret) Poteter inngår i middagen i en eller annen form ca. 1-2 ganger i uken hos oss (måtte sjekke litt i ukemenytråden ). De andre dagene varierer vi med brød til salat eller suppe, pasta, ris (brun eller hvit basmati), linser/kikerter o.l, byggryn, bulgur, couscous eller bare friske grønnsaker i en eller annen form. De dagene vi har poteter, går det mest i ovnsbakte potetbåter og potetmos, sistnevnte oftest med selleri, pastinakk osv blandet inn. Ellers bruker vi poteter i suppe,gryte (feks bacalao) og lapskaus, og en sjelden gang vanlige kokte - da til tradisjonell norsk mat som feks kålrabistappe og vossakorv eller lettsaltet torsk. Fordelen med mos eller ovnsbakte poteter er at de ikke trenger saus. Og om vinteren er jo problemet at potetene med best smak koker i stykker - bedre med kokte nypoteter om sommeren! Edit: Skrev litt mer Endret 17. april 2007 av piaf
Solskinn Skrevet 17. april 2007 #16 Skrevet 17. april 2007 Pooeter blir det vel ca 3 ganger i uka tenker jeg, men bare som kokte blir det kanskje 1 gang i uka ca. Jeg er glad i poteten jeg, og visse middagsretter må jeg bare ha poteter til som kjøttkaker og fiskegrateng.
Mandel Skrevet 18. april 2007 #17 Skrevet 18. april 2007 Det varierer hvor mange dager vi har det, men jeg regner med vi ligger på omtrent 2 ganger i uka. Vanlig kokt potet har vi kanskje 1 gang i måneden og da helst til vanlig norsk tradisjonsmat.
Rhiakath Skrevet 18. april 2007 #18 Skrevet 18. april 2007 Bodd sammen med kjæresten i fem måneder snart og når jeg tenker over det så har vi ikke hatt vanlige, kokte poteter en eneste gang. Sier litt om hvor lite poteter vi har. Men, vi har poteter i form av potetmos eller pommes frites et par ganger i måneden.
Drua Skrevet 18. april 2007 #19 Skrevet 18. april 2007 Kokte poteter har vi 1-2 ganger i uken, til fisk, kjøttkaker, steik etc. Stekte poteter/pommes frites etc. har vi noe skjeldnere, potetmos har vi omtrent aldri.
LilleMy Skrevet 21. april 2007 #20 Skrevet 21. april 2007 Poteter har vi stort sett på søndager her i huset.....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå