Gå til innhold

hvor mye salat/råkost spiser dere?


dront

Anbefalte innlegg

Jeg har stort sett alltid pleid å lage salat til all mulig middag, men de siste årene har jeg kuttet det ut i perioder. I stedet lager jeg mere gryteretter og supper med mye kokte grønnsaker i - og retter med ovnsbakte rotgrønnsaker, så jeg tror kanskje vi ikke er så usunne. Dessuten spiser jeg ting som appelsiner, avocado og bananer noen dager i uka... Kalde salater har visst blitt forvist til sommerhalvåret uten at det er et bevisst valg.

Men burde vi spise salater også? Er det egentlig så mye næring i isbergsalat og industritomater..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg spiser salat til lunsj hver enest dag, + en frukt når jeg får lyst på. Salat eller kokte grønnsaker til middag såklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi gjør mye som deg i grunn, kalde salater fortrinnsvis om sommeren. Liker best kokte/dampede/ovnsbakte/wokede grønnsaker til middag, for eksempel liker jeg godt lettkokte sukkererter eller broccoli.

Spiser mange av de typiske salatgrønnsakene også, som woket paprika eller squash, ovnsbakte tomater eller tzatziki med masse agurk.

Grønn salat synes jeg er dyrt, og ofte fryktelig dårlig i Norge, 30 kroner for en halvvissen lollo-salat er et typisk eksempel.

Jeg tror ikke dette er problematisk, tvert i mot, spiser mer grønnsaker i kokt form enn i salat, og den norske standardsalaten med issalat, maiskorn, paprika og agurk er ikke uerstattelig sunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Salat til lunsj er jo ikke så dumt :) Men jeg har stort sett litt for dårlig døgnrytme til å rekke en stor lunsj før middag :sjenert: Bruker litt spirer, og endel paprika (og mye hermetisk tomat), og prøver å huske på woken i stedet for å koke i hjel grønnsakene.

Føler i hvert fall at vi har kommet fram til et ganske ok kosthold etter hvert, da mye av salaten egentlig har hatt selskap av halvfabrikata, mens vi nå lager det meste fra bånn. Pleide å spise mer salatmiddager som tunfisksalat og kyllingsalat da jeg bodde alene - akkurat det kunne vel vært greit å ta opp igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marillia

Vi spiser enten salat eller grønnsaker hver dag, men spiser kanskje mest salat. Vi spiser også frukt hver dag. Tror nok at salat/grønnsaker/frukt har en veldig stor andel av matbudsjettet vårt. Akkurat nå har jeg lagt min elsken på søtpaprika, og i dag kostet det kr 35,- for 2.

Liker ikke å tenke på hvor mye vi bruker, så jeg tror jeg trekker meg stille og rolig ut av tråden :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi spiser blandet grønn salat til endel middager året rundt, feks lasagne og omelett (til sistnevnte oftest med tomater i salaten). Salaten består da hovedsaklig av 2-3 forskjellige salattyper med litt substans, feks rød ekeblad, frisée, romano, lollo, red rhubarb eller ruccola. Jo sterkere farge, dess mer næringsinnhold - isbergsalat og rapidsalat inneholder nok ikke så mye mer enn vann. Men særlig rikt på viktige næringsstoffer er nok ingen grønne salater, tror jeg - det at salat automatisk betyr sunt kosthold og omvendt er til en viss grad en klisjé.

Ellers lager vi iblant grønn salat med ekstra ingredienser til middag, særlig om sommeren, men også ellers i året. Feks

*tunfisksalat (tomat, oliven, grønne bønner, hardkokt egg...)

*salat med foliebakte rødbeter, spekeskinke og parmesan

*salat med røkelaks, feta, tomater, vårløk og pinjekjerner

*texmex-salat med krydret kyllingbryst, avokado, kidneybønner, tomat og rødløk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om vinteren når grønnsakene ikke er på sitt beste, har vi bare salat i nødsfall, dvs. når middagen ellers ikke inneholder nok grønnsaker. Jeg innbiller meg at ekebladsalat eller ruccola iblandet litt andre grønnsaker er mye bedre enn ingen grønnsaker. Salater smaker imidlertid mye mindre om vinteren enn vår/sommer/høst.

Om vinteren foretrekker jeg vanligvis rotgrønnsaker, samt importerte middelhavsgrønnsaker som squash og auberginer. Men ingen regel uten unntak! Jeg tror jeg ville kjedet meg til døde om jeg måtte levd på disse grønnsakene gjennom en lang vinter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi spiser jo salat _noen_ ganger, men er nok også preget av veldig dårlig utvalg i butikken her - det er sjelden vi finner frisk ruccola og noe annet enn isberg- og rapidsalat om vintern... Så da slutter vi liksom å se etter salat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke så ofte vi spiser salat til middag, men vi spiser alltid grønnsaker. Derimot spiser vi ofte salat til kvelds, men da bruker vi forskjellige varianer, og ikke bare "salatbladsalat".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Spiser nok mest salat om sommeren - fordi det er da jeg har mest lyst på, og det kommer sikkert av at den salaten som finnes i butikken om sommeren smaker bedre enn den om vinteren. Men grønnsaker i alle mulige varianter - og både rå, kokte og stekte spiser jeg hver dag hele året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest glamourgirl

Frukt til frokost, grønt til lunsj, frukt til mellom-mål, grønt til middag, salat, grønnsaker eller begge deler og frukt til kvelds.

Finner noen sånne favoritter som jeg bruker til alt, sukkererter nå for tida.

Jeg lager en lettvinn salat som passer strålende til fisk.

Lag dressing av litt olivenolje og saften av en halv sitron (ca) eller en halv lime. Salt og pepper etter smak

Agurk i fine skiver

Sukkererter i halve

Ruccola

Isberg/rapid/lignende

Syns selv det syrlige i den blir strålende til fisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Salat blir det mest om sommeren. Den som er i butikkene nå er stort sett dårlig og dyrt; om sommeren går jeg derimot ut i hagen og plukker frisk, knallgod salat selv. I perioder hvor jeg har plantet mer enn hva vi trenger og det gror litt fortere enn forventet blir det myyye salat, synes det er ille å kaste/ikke bruke det. Det hender min kjære synes det blir nok " kaninfor"... :ler:

Om vinteren blir et mye dampkokte eller wokede grønnsaker, bruker også mye grønnsaker i gryter ol. Men potet er jeg grusomt dårlig på. Synes det er så kjedelig smak.... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...