Gå til innhold

St. Petersburg i Russland


gard

Anbefalte innlegg

Hei

Min kone skal på forretningstur til St. Petersburg og jeg lurer selvfølgelig på om jeg skal være med som "koffertbærer" ;) Men jeg må innrømme at jeg ikke har peiling på hva St. Petersburg har å tilby. Er det mye å se og gjøre der? Er det dyrt? Er det verdt å ta et 4 dagers opphold der? Er det lett å komme seg rundt for en turist? Er det noen av dere som har vært der og kan gi meg noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan absolutt anbefale det! Det er noen år siden jeg var der, men det er virkelig et minne for livet. Så ta turen hvis du har anledning!

Prisnivået var i allefall ganske lavt, vet ikke hvordan det har endret seg de siste 5 årene. I selve byen er det flust av nydelige og spesielle bygninger å se, Vinterpalasset er et must. Vi tok også båt til det såkalte sommerpalasset, det var helt utrolig. Men det blir kanskje litt mye på en 4-dagers tur, da du må regne med hele dagen til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

St. Petersburg er fantastisk, jeg ville definitivt blitt med som koffertbærer ;)

Det er vanvittig mye å se, mye historie og kultur, i tillegg til at iallfall sentrumsdelen av byen er veldig flott. Dessuten er det litt annerledes enn andre storbyer (iallfall i forhold til de jeg har vært i). Man får liksom en fornemmelse av forgangne tider...

Eremitasjen er et must!

:)

Og ja, jeg synes det gikk veldig fint å komme seg rundt. Byen har metro, busser, trolleys, togforbindelser osv. Det var svært billig da jeg var der i 2003.

Endret av Sille
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du går glipp av mye om du ikke blir med på turen. Russlan der et meget interessant land. Selv var jeg der i 2003 i to uker. Var selvfølgelig rundt på de typiske turistplassene som Hermitagen, Vinterpalasset, vandret nedover hovedgata (Nevski Prospect), museet for russisk historie (tror jeg det het, lå i det gamle huset til Lenin og hadde en omfattende samling av propagandaplakater og annet), Peter og Paul katedralen, flere av kirkene, båttur på kanalene etc. Rugh Guide var utrolig bra og oppdatert på både spisesteder og sightseeing den gang da.

Jeg må innrømme at det er sjelden jeg har spist så mye god mat for en billig penge. Prismessig var det rimelig den gangen. Det er det nok fortsatt når det kommer til russisklagede ting og mat. Hotell er grisedyrt. Men du må inn i bakgatene å finne de stedene hvor russerne selv går for å spise/ drikke godt for under 50-kroner. De "vestlige" restaurantene kan ofte ha priser som her hjemme.

Vet at mange turister har opplevd å bli stopppet av politiet og blitt avkrevd penger. Jeg opplevde aldri det, men faren er tilstede.

Vær også veldig oppmerksom på lommetyver både på t-banen og ellers på trolleybussene og i gatene. Mye fattigdom rundt deg hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...