jouvel Skrevet 16. april 2007 #1 Skrevet 16. april 2007 Nå har jeg røyka i halve mitt liv, i 14 år, og har endelig slutta. Kjæresten og jeg har vært ute på reise og bestemte oss for å slutte når vi kom hjem. Vi tok den siste røyken før vi gikk på flyet og nå er vi hjemme igjen. Har vært røykfri i 30 timer. Føler at det kom veldig brått på og nå har jeg veldig lyst på røyk. Tenker at jeg burde tatt det sakte med å lese "Endelig Røykfri". Da kan man røyke mens man leser, ikke sant? Nei nei skjerpe seg. Må ikke finne på unnskyldinger for å røyke litt til... Noen som har gode råd? Er det ikke sånn at den andre dagen er den værste?
Gjest Skya Skrevet 16. april 2007 #2 Skrevet 16. april 2007 Hvis du har bestemt deg for å slutte å røyke så må du gå for det 100%. Og ikke finne på unnskyldninger som gjør at du kan røyke. For om man starter slik så tror jeg man sprekker ganske fort. 30 timer er kjempebra. Men du kan nok ikke regne med at røyksuget skal gå over så fort. Da jeg sluttet så syntes jeg de 3 første ukene var vanskelige. Og enkelte dager var verre enn andre. Men det som hjalp meg var å se fremover, til jeg virkelig kunne erklære meg for røykfri. Det du ellers kan gjøre er å ringe røyketelefonen. De har mange gode råd og kan være en støtte for folk som driver og slutter. Røyketelefonen
Cognizance Skrevet 16. april 2007 #3 Skrevet 16. april 2007 De første dagene jeg gikk av nikotin hadde jeg stort behov for å spise og trene, og ellers være aktiv. Så er det vel lurt å ike oppsøke situasjoner der det blir røykepress de første ukene. Å lese den boka er sikkert lurt ja, den skal være skikkelig bra. Kun etter ei uke vil du merke at du har bedre kondis. Hvis du trener litt, går turer for eksempel blir dette veldig merkbart.
jouvel Skrevet 16. april 2007 Forfatter #4 Skrevet 16. april 2007 Nå har jeg meldt meg på røykeprogrammet på nrk sine sider som heter opptur. Har laga en personlig dagbok der, og så har jeg tatt diverse tester og sånn. Det føles bra å kunne skrive ned alt man tenker om det. Dette skal jeg virkelig klare. Gleder meg til å føle at kondisen blir bedre. Det gjør jeg virkelig. Jeg trener en del, men føler alltid at jeg blir fortere sliten enn de andre og at jeg svetter som en gris. Håper det blir bedre nå. Kan innbille meg det i alle fall. Cognizance, hvordan slutta du?
Gjest Linus unplugged Skrevet 16. april 2007 #5 Skrevet 16. april 2007 Et lite tips til deg: Når røykesuget melder seg, spis litt lakris! Det hjelper faktisk. Ellers blir det lettere og letter for hver time du er røykfri.
Vilje Skrevet 16. april 2007 #6 Skrevet 16. april 2007 det viktigste er å omstille hjernen til å tenke at "hurra, jeg er endelig slutta med det svineriet" i stedet for at en går rundt og tenker "hjeeelp jeg savner røyk, jeg har lyst på røyk" osv. Det er et sterkt budskap i boka "endelig ikke røyker". Jeg har slutta flere ganger, på kurs, impulsivt, som deg på en nyttårsaften, jeg har prøvd røykepillen zyban og jeg har lest boka, samt at jeg har prøvd å gå over til posesnus i stedet for røyk. Alle metodene har virka.... Jeg har bare sprukket igjen Nå har jeg sluttet igjen, og bruker nikotintyggis når lysta er som verst. Går bra hittil. lykke til, du vil klare det! Tenk på alle fordelene du har som røykfri; penere hud, ren lukt, ingen stygg lukt i klær og hår, rene lunger, bedre kondis...fordelene er maaange.
IsaCathrine Skrevet 16. april 2007 #7 Skrevet 16. april 2007 Har ingen gode råd men vil bare si GRATULERER! Kjempeflott det du har gjort! Finn motaivasjon for å ikke starte å røyke igjen. Dette klarer du nok helt sikkert. Lykke til videre
venus* Skrevet 16. april 2007 #8 Skrevet 16. april 2007 Hei, gratulerer med røykeslutt Jeg har flere venner som har sluttet, og det virker å være en generell konsensus blant dem at den fysiologiske nikotin-abstinensen varer i ca 2 uker. Bare husk på en ting, selv om du skulle falle for fristelsen og røyke en sigarett, så er du ikke tilbake på røykemølla igjen. Bare se på det som et midlertidig tilbakefall før du fortsett med din røykfrie tilværelse
Cognizance Skrevet 17. april 2007 #9 Skrevet 17. april 2007 Cognizance, hvordan slutta du? ← Jeg var festrøyker og litt til da jeg slutta, fem om dagen kansje. Jeg slutta etter moralpreken nr 20 fra eldste søstra mi som er lege, og etter at jeg fikk skikkelig pipelyder når jeg pusta etter en kort sykkelspurt på vei hjem. Jeg gikk over til snus. Et år seinere dro jeg til Australia for å studere og tok meg med fem bokser snus. Etter at de blei brukt opp har jeg vært nikotinfri. Det jeg opplevde som det kritiske momentet var at jeg tok inn over meg at jeg aldri mer skulle røyke eller bruke mer nikotin. Jeg slutta for å slutte for godt, ikke for å trappe ned eller ta pause.
Gjest Gjest Skrevet 17. april 2007 #10 Skrevet 17. april 2007 Godt det ikke bare er meg:) Jeg holdt holdt med røykfri i 2 1/2 døgn. Vanskelig? Ja, mrn faktisk bedre enn jeg trodde. Bruker nikotin tabletter under tungen når ssuget melder seg, samt sukkerfrie lakris pastiler og tyrkisk pepper:) Går tur o.l også. Lykke til:)
Gjest TuttaCalcutta Skrevet 17. april 2007 #11 Skrevet 17. april 2007 Nå har jeg røyka i halve mitt liv, i 14 år, og har endelig slutta. Kjæresten og jeg har vært ute på reise og bestemte oss for å slutte når vi kom hjem. Vi tok den siste røyken før vi gikk på flyet og nå er vi hjemme igjen. Har vært røykfri i 30 timer. Føler at det kom veldig brått på og nå har jeg veldig lyst på røyk. Tenker at jeg burde tatt det sakte med å lese "Endelig Røykfri". Da kan man røyke mens man leser, ikke sant? Nei nei skjerpe seg. Må ikke finne på unnskyldinger for å røyke litt til... Noen som har gode råd? Er det ikke sånn at den andre dagen er den værste? ← så flink du er! det hjelper å pusse tenna når du får røykesug...jeg har brukt røykeplaster og det funker det også. Gå turer, lese i bok, strikke...masse en kan gjøre for ikke å ta seg en røyk.
moka Skrevet 17. april 2007 #12 Skrevet 17. april 2007 hvor mange gikk opp i vekt da? har vært røykfri i 3 mnd nå, gikk faktisk veldig greit.
razmatazz Skrevet 17. april 2007 #13 Skrevet 17. april 2007 (endret) det viktigste er å omstille hjernen til å tenke at "hurra, jeg er endelig slutta med det svineriet" i stedet for at en går rundt og tenker "hjeeelp jeg savner røyk, jeg har lyst på røyk" osv. Det er et sterkt budskap i boka "endelig ikke røyker". ← Skriver under på dette. Den boka er virkelig bra, og kan godt leses etter du har sluttet. Jeg sluttet for ca 3 mnd siden, og det har gått mye lettere enn forventet. Hovedgrunnen er nettopp den innstillingen om at det er herlig å slutte å forgifte lunger og kropp, og å kunne nyte det å ikke alltid tenke på "den neste røyken" (for det er jo det man gjør). Når du går en tur neste gang, trekk pusten kjempedypt og kjenn etter hvor deilig det er med frisk luft! Hvordan giften sakte men sikkert forlater kroppen din. Det er en fantastisk følelse! Endret 17. april 2007 av razmatazz
siebaeo Skrevet 17. april 2007 #14 Skrevet 17. april 2007 Jeg kopierte noe jeg hadde skrevet i en annen tråd IGJEN jeg.. He he, gjenbruk er bra. Lykke til! Jeg sluttet å røyke for snart 5 år siden. Yey! Kjempeglad for det. Her er mine triks: - ikke si til deg selv at du ALDRI får røyke igjen, det bare gir panikk følte jeg (hadde tom en nødrøyk i veska i mange måneder. Som til slutt ble kastet. ) I starten tenkte jeg faktisk at jeg skulle få ta meg en røyk etter to mnd. Men da var jeg så fornøyd med å ha holdt ut så lenge at jeg bare ville fortsette. - ALDRI ta deg en eneste røyk igjen etter du har sluttet (ja, selv om du prøver å "lure" deg selv som i punktet over ) Da bare starter du sluttfasen på nytt og på nytt igjen. - Bare utsett den neste røyken. "Jeg skal bare la vær å ta den ene røyken etter middag, så kan jeg røyke i kveld. Jeg tar ikke denne kveldsrøyken, jeg venter til i morra tidlig osv". Merkelig nok så virker det - Tell dager! Og se på det som en seier for hver time, dag uke og måned du greier deg. Og se hvor FLINK du er! Det blir også mer og mer dumt å sprekke. For da må du jo starte på 0 igjen Mye kulere å si at du har klart å være røykfri i 3 mnd enn i tre dager. - Ha noe å holde i hånden når fingrene blir rastløse og lengter etter å holde seg fast i sigaretten. Jeg brukte et sugerør i starten. hehe. Tok meg tom et "trekk" i ny og ne. - tenk på hvor jævlig man stinker og hvor utrolig dårlig ånde man får av å røyke! (ja, forfengelighet er en sterk påvirkningskraft) - tenk at" jeg kan ikke være så svak at jeg ikke klarer dette! Jeg har da bedre selvkontroll enn som så!" La det bli en stolthetsgreie. Spesielt overfor deg selv. Det er egentlig det som avgjør om du greier det tror jeg. Du må slutte for deg selv først å fremst. Og deg selv kan du jo ikke smugrøyke for.. Og når du blir svak og vil gi etter, tenk: "Skjerp deg!! Ikke vær så svak!! Dette klarer jeg!"" - kjenn hvor deilig det er å ikke lukte røyk HELE tiden. Ren lukt på klærne og i håret. - IKKE tillat deg en festrøyk i ny og ne. Det funker ikke. Og mange fler. Men disse funket for meg Lykke til!! Håper virkelig du klarer det!! Jeg krysser fingrene
jouvel Skrevet 22. april 2007 Forfatter #15 Skrevet 22. april 2007 Takk for alle de gode rådene og klapp på skuldra. Nå har det faktisk gått en uke og jeg er fortsatt like velduftende og røykfri. Det føles veldig bra å ha kommet såpass langt, selv om det nok er laaaang vei igjen til røyksuget er helt borte. Samboeren og jeg har det ikke helt topp om dagen da. Vi er skikkelig irritable hele tiden. Særlig om morgenen er han skikkelig grinete og irrasjonell for han har vært veldig glad i morrarøyken. Krysser bare fingra for at det går over. I går kveld var vi på konsert og drakk et par øl. Etterpå var vi veeeldig frista av tanken på å dele bare en bitteliten røyk. Vi tenkte ut hvilke puber som selger enkeltrøyk og så videre. Så ble vi enige om at vi bare fikk lov å røyke sneiper som vi plukka opp fra gata og alle andre teite unnskyldninger for å røyke. Heldigvis klarte vi å skjerpe oss og dro hjem uten å røyke. Følte oss veldig flinke da vi kom hjem, og måtte ta en liten whiskey for å feire. Det hjelper faktisk litt på røykesuget også, selv om man skulle tro det var motsatt. Holder hodet oppe! Skjerpings skjerpings!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå