Gå til innhold

Første kontroll


Tinúviel

Anbefalte innlegg

Siden tiden for første kontroll er kommet for en del av oss, tenkte jeg vi kunne dele litt erfaringer.

Jeg hadde første kontroll hos fastlegen min på fredag(jeg hadde en privat innvendig UL da jeg var 7+6). På fredag var jeg 11+1 dag tror jeg.

Mannen min var med, og vi fikk høre hjerteslagene. Legen sa det var tidlig å høre det, men det var mulig fordi jeg er slank(enn så lenge ;) ) 158 slag i minuttet ca(litt, men bare litt, høyere puls enn mammaen :ler: ).

Tok vel 8-10 blodprøveglass(ikke for å skremme noen altså, glassene rommer ikke så mye), ble veid, tatt blodtrykk og hadde med urinprøve. Tenker jeg skal ha annenhver kontroll hos lege og jordmor, hvordan vil dere gjøre det?

Fikk også med de berømte bøkene. Har ikke begynt å kikke i dem ennå da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har vært på min første kontroll i dag. Er ikke helt fornøyd, men det er kanskje hormonene som tar kontrollen. ;) Synes generelt at han var lite konstruktiv i råd og veiledning, og "blåste" litt i spørsmål som vi (samboer var med) stilte. Er bare i 8. uke så det er selvfølgelig tidlig for det meste.

Fikk konstatert at jeg har lagt på meg minst 4 kilo, men tipper det også kommer av at jeg ikke har fått trent som vanlig siden januar pga gjentatte forkjølelser og påfølgende graviditet og tretthet.

Det han lærte meg var at ingen i Norge, med unntak av en del innvandrere, trenger å bekymre seg for vitaminer, så alt jeg trengte å ta var folat, da jeg lurte på om de kunne sjekke vitaminene mine siden jeg har hatt vitamin D mangel i fjor. Så jeg er "unormal"...

Får man bekkenløsning så får man bekkenløsning og da kan man kanskje få krykker til å hjelpe seg. Forebyggende trening/tiltak var det da ingen vits med... Tren hva du vil, selv om du er hypermobil er holdningen der i gården. Blir litt irritert av slike holdninger, har lest såpass at jeg vet det finnes trening og andre tiltak man kan gjøre som kan være med å forebygge/hindre trigging av bekkenløsning.

Tipper jeg legger neste kontroll hos jordmor, for å se om jeg får en annen oppfølging der. Så tar jeg standpunkt senere om jeg skal fortsette hos fastlegen og jordmor eller bare jordmor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shi, du må gjerne dele litt av hva du vet om forebyggende trening og tiltak for bekkenløsningsplager, for det er jeg interessert i. Jeg har fått beskjed om å trene stabiliseringsmuskulaturen, f.eks. stå på vippebrett(som jeg alt har for knærnes skyld) og sitte på pilatesball og holde balansen.

Fryktelig off topic, menmen :)

Synd legen var så kjip da. Virker som noen leger ikke regner det som reelt i det hele tatt før i uke 12 eller noe. Men du må da legge om livsstilen for å tilpasse deg litt tidligere enn det! En kan da ikke gå rundt og fortrenge graviditeten helt til 2.trimester heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har bestilt min første legetime som har med svangerskapet å gjøre, og når jeg skal dit er jeg 8+3. Blir om en uke med andre ord :)

Er ganske spent, men gleder meg til å få de svangerskapsbøkene etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg var på min første kontroll igår. Fylte ut skjema, tok blodprøver og fikk de gravid-bøkene. Ble tatt kjempegodt imot!:):)

Er usikker på hvordan jeg vil gjøre det med kontrollene, skal til legen neste gang også, og så blir det ultralyd på sykehuset etter der.

Tror kanskje jeg heller går til jordmor en gang eller to før fødsel, for akkurat nå stortives jeg hos legen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stund siden jeg var her sist.

Ang bekkenløsning så har jeg funnet mange tips på bekkenløsningsforumet på barnimagen.com. Kan forresten lage en egen tråd om det. Så blir det ikke så OT her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skal på første kontroll 14.mai, da er jeg 12+6. Har ikke hatt behov før, for vært fulgt opp fra sykehuset på grunn av blødninger. Har allerede fått time til ordinær UL jeg, FØR jeg har vært hos legen :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på første kontroll 29 mars, det gikk bare bra! :)

Fikk termin 5 nov. Var da 8+3 iflge legen. BT 120/65.

Var hos Jordmor dagen etter for å snakke litt om fødtselen med Turbo. Følte ikke jeg fikk den støtten og veiledningen jeg trengte under fødselen, så det var godt å få snakket med en annen jordmor. Skulle sikkert ha prøvd det før, men bedre sent enn aldri. :)

Tok blodprøver den 16 april, har ikke spurt etter svar på dem enda men skal til legen på mandag 12 mai.

Å så fikk jeg en UL den 27 april, å den lille hadde det helt fint!

Hadde vist hatt litt ubevist angst for den lille, så det var godt å få høre at den hadde det bra. :rødme:

Har verdens beste fastlege! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var på første svangerskapskontroll på mandag. Da var jeg 8+5. Var hos verdens skjønneste lege som ga meg en klem og gratulerte meg. Vi fylte ut skjema, registrerte alle opplysninger, tok blodprøver, målte blodtrykk og fikk med en god del informasjon og en bok. Jeg har fått time hos jordmor 7.juni. Da er jeg 13+1. Gleder meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til legen på mandag jeg, men lurer på en ting. Må vi ringe å bestille time til jordmor selv, eller er det legen som sender oss dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til legen på mandag jeg, men lurer på en ting. Må vi ringe å bestille time til jordmor selv, eller er det legen som sender oss dit?

Her hvor jeg bor, så ordner legen det. Hun satt med kalenderen oppe, slik at jeg fikk bestemme datoen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får vel vite det på mandag tenker jeg :) Skal bli deilig med første ordentlige kontroll, har jo vært fulgt opp fra sykehuset fram til nå, så litt rart å ikke ha vært hos legen. Gleder meg litt jeg :) Fikk ikke komme til fastlegen min (jeg var så treg med å bestille time :ler: ), men en kvinnelig turnuslege, men det gjør ingenting, tror det var henne jeg var hos når jeg ble henvist til sykehuset første gangen, og hun var veldig koselig da ihvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da var jeg ferdig hos legen, og jeg er frisk som en fisk :) Og litt gravid :ler: Lagt på meg 1,5 kilo siste uka Men, det er bare de jeg har lagt på meg da. Fikk tatt noen blodprøver, fylt ut helsekort, sjekka blodtrykk og snakket litt. Fikk ikke så mye informasjon om hva som skal skje framover, hvor ofte jeg skal dit og sånn. Var sikkert ikke flink nok til å spørre, og hva har man vel internett til :) Har jo hørt om at man har fått en bok og sånn, men fikk ikke noe jeg :sjenert:

Men, det gjør ikke noe, ringte helsestasjonen her, og de pleier å ta inn alle til kontroll FØR ordinær UL (helt motsatt av nye retningslinjer). Det ble jeg så glad for, skal til jordmor om litt over to uker - og da får jeg kanskje høre hjertelyden også :tommel: Så da kan det vel hende jeg får litt mer informasjon fra henne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan bestille den boken på babyverden.no gratis, den boken man får utdelt på første kontroll :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...