Gå til innhold

toaletter i muslimske land


Badlands

Anbefalte innlegg

Eg skal til Albania snart, reise litt utom allfarveg, og las i ei bok at toalettane oftast er "lokum" - med berre eit hol i golvet, og ein vask, der ein skal vase seg i staden for å bruke papir.

Menneh.... korleis vaskar ein seg, reingjer seg utan papir? Skal ein skreve over vasken etter ein har gått på do (og bruke handa i staden for klut?), dersom det lar seg gjere? Forstod det slik at det var snakk om vanlege handvasker på veggen, og ikkje bidet-aktige installasjoner.

Og dersom det ikkje er papir, korleis tørkar ein seg etter vaskinga? Er det ein handduk el.l. som alle bruker? :overrasket: Eller går folk som har vore på do rundt og er klissvåte i skrittene, av det vatnet dei har splæsja på der?

Det må også kanskje bli enorme dokøar av slikt?

Greitt nok å vere spartansk etter ein berre har tissa, men dersom ein skal gjere meir enn det..?

Eg treng altså råd, har nokon her ei bruksanvisning for eit såkalla lokum? Har lyst til å ta med papir sjølv, men vil ikkje tette igjen dei dårlege kloakkrøyra. Og vil jo gjerne gjere som dei andre der, berre eg veit KVA dei gjer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i Tunisia for mange år siden, der var det de aller fleste steder vanlige toaletter, det var jo riktig nok på en turistplass. Men selv i Frankrike kan en finne stå-toalett på offentlige toalett, ofte har de begge deler. ang toalettpapir, det kan det nok være manko på, hva med å ta med noen slike baby våtservitter??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det anbefales å ta med papir... I muslimske land er de vant til å gå våte der nede.

Men det er flere og flere vanlige doer i slike land også, så det er nok mest aktuelt utenfor allfarvei som du sier............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike doer er da vanlig mange steder, ikke bare i muslimske land. Kina, India, Sør-Amerika, Frankrike og en haug andre land.

Jeg har pleid å ha med en akke papirlommetørkler i lomma, og prøvd å bruke så lite som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var i Thailand var det kun på fine restauranter og på hotellene det var vanlige toaletter, ellers var det toaletter av type hull i bakken. Papir fantes sjelden, bare en type dusj man kunne spyle seg med.

På riktig allfarvei (nærmest i bushen) var det bare hull i bakken og vann i bøtte med øse når man skulle skylle ned.

Papir måtte oftest kastes i egen søplebøtte, ikke i toalettet.

Det gikk med en del våtservietter og papirlommetørkler på den turen kan man si!

Jeg gikk aldri noe sted uten.

Nå har ikke jeg vært i Albania så jeg vet ikke hvordan det er der, men jeg var glad jeg både i Thailand og da jeg var i Afrika hadde vært såpass lur å tatt med mye våtservietter hjemmefra for det var vanskelig å få tak i. Papirlommetørkler hadde de imidlertid heldigvis nesten over alt.

Kan jo være lurt å ha med seg desifinserende våtservietter e.l. til håndvask også siden det etter toalettbesøk også kan være så som så med muligheten for å få vasket seg i vann med såpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som Donpedro sier har ikke dette noe med muslimske land å gjøre nei, slikt kan du finne i store deler av verden. I noen land, for eksmpel i Midtøsten, er det vanlig med vannslange som du spruter deg ren med istedenfor tørkepapir. Tror nok jeg hadde stått over å henge med rompa oppi vasken og skvette rundt, så om det kun er håndvask er det best å ta med eget papir. Det står vanligvis bøtter på do til å kaste det i etterpå, selv om det ikke finnes papir på toalettet i utgangspunktet. Og våtservietter er, som flere nevner, alltid en god idé å ha tilgjengelig for håndvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slapp av du behøver ikke tørke eller vaske deg før du forlater landet, det er ingen eller noen ting som er rent der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hull i bakken er ganske vanlig på balkan, så papir og våtservietter er et "must". Det jeg synes var mye kjipere enn at doen bare var et hull i bakken var mangelen på skikkelig dør og lås inn til doen. Dæven hvor fort man kan lære å gjøre fra seg, gitt :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar! Dersom det er same systemet som til dømes i Frankrike, skal det då gå bra, eg har jo reist litt rundt og prøvd forskjellige doer før :) Fekk berre inntrykk i den reiseskildringa eg las at dei aldri hadde søppelbøtter på doene (det var ureinsleg, og i tillegg har dei så små leilighetar at dei ofte har kjøkenet og do-holet på same rom (!)).

Betre å ha med papir i allefall, enn å prøve å klare seg med berre vatn, for ein som er litt uerfaren på det området :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Ja, det gjelder om å ha med seg dopapir i en del land. I Thailand må man av og til kjøpe dopapiret...akkuratt det er litt kjedelig å huske på etter at en har vært på do ;) Da vi var i Dubai var det en del "squatting" toilets....på grunn av denne bruken av vannslangen var golvet på de fleste toalettene våte så vi følte vi gikk å vasset i det. Kona kjøpte seg forresten en dings som gjør at hun kan tisse oppreist hvis forholdene er for galne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elastica
Hei

Ja, det gjelder om å ha med seg dopapir i en del land. I Thailand må man av og til kjøpe dopapiret...akkuratt det er litt kjedelig å huske på etter at en har vært på do  ;)  Da vi var i Dubai var det en del "squatting" toilets....på grunn av denne bruken av vannslangen var golvet på de fleste toalettene våte så vi følte vi gikk å vasset i det. Kona kjøpte seg forresten en dings som gjør at hun kan tisse oppreist hvis forholdene er for galne  :)

"Dings"????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Hmmm...OK, dings var kanskje ikke det rette ordet :ler: Det er en slags trakt som hun benytter. Husker ikke helt hva den heter men hun kjøpte det på nett og jeg tror de kan også kjøpes i engangs papp variant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slapp av du behøver ikke tørke eller vaske deg før du forlater landet, det er ingen eller noen ting som er rent der.

Sier du dett pga det er et muslimsk land eller??? :frustrert:

Er i tyrkia hver måned jeg,som er et muslimsk land.....Aldri sett noen som er så renslige jeg.Så se deg skikkelig rundt neste gang,om du reiser til et muslimsk land.Bare et vennlig råd fra meg,er nemlig mer rensligere de enn oss Normenn...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja helt enig i at dette var en unødvendig og uvitende kommentar... Det er f.eks mye mer renslig å vaske seg etter man har vært på do enn å bare tørke seg med papir.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...