Gå til innhold

gravid...tror jeg


Goosebump

Anbefalte innlegg

Oj, det føltes helt rart ut å skrive... Gravid liksom. men, tror jeg har gått rundt 4 dager over (vanskelig å si fordi jeg sluttet på p-pillen for 2 mnd sidden og hadde da 28 dagers syklus, men nå er jeg usikker) Har gått og ventet på mensen den siste uken og hatt veldig mye mensmurringer (vanlig?) og ømme/tunge bryster. Tok en VELDIG svak positiv test igår morges med billigstrips og idag morges tok jeg 1 billigstrips-den var ganske svak og en Clearblue som ble veldig pluss med en eneste gang. Klarer likevel ikke helt å stole på det og venter bare på at mensen skal komme vært øyeblikk. Føler jeg ikke kommer til å tro på det før en lege sier det til meg, men det er kanskje for tidlig å skulle gå til lege nå? Har veldig lyst til å ta en ultralyd i uke 12, men det må vel bli privat? Uff, dettte ble mange spørsmål, men er helt forvirret nå jeg...

Endret av Goosebump
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først av alt - GRATULERE!!! Du er gravid :hoppe:

Og ja - jeg var også som deg i begynnelsen. Jeg testa positiv i uke 4+3 og gikk nesten i en uke og bare venta på mensen (som da logisk nok IKKE kom...) og var i litt sånn euforisk lykketilstand sjøl om jeg ikke trodde på det helt.

Nå taes det jo ikke ul "utenom normalen" på sykehus hvis ikke mor har vært plaget med blødninger, smerter og annet som skulle tilsi en undersøkelse før - så privat klinikk kan være et alternativ for deg hvis du skulle sjekket før. Du kan alltids ringe legen i morgen for time men legen vil uansett ikke sette deg opp på vanlig gravi-kontroll før du er i rundt 11-12 uke vil jeg tro (så fremt du ikke har andre plager som sagt..)

Og nok en gang - gratulere så masse :-D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk Scorpina. Hva gjør man på en vanlig gravi-kontroll? Jeg skulle gjerne bare vært inne og få det bekreftet med en blodprøve eller noe sånt? De sier vel ikke nei til det? Eller er det unødvendig, altså hjemmetester er like mye til å stole på?

Ser forresten at du har temrnin idag, oj, spennende!! Lykke til med fødsel og bebis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På første gravi-kontroll sjekkes urinprøve, blodtrykk, helsekortet fylles ut. Hvis barnefar er samboer du har hatt i over 5 år og du selv er over 25 år trenger du ikke noe GU. Hvis du er førstegangsgravid (og relativ ung) bruker noen leger å ta en brystundersøkelse. (jeg fikk sånn us. når jeg var gravid med første barnet + GU)

Du kan så klart få tatt en blodprøve hos din fastlege for å få bekreftet graviditet. Alle undersøkelser hos lege er gratis under sv.skap.

Yupp, min menstermin er idag - meeeen, hvis jeg kjenner lusa på gangen så kommer dette nurket til å ligne sin storesøster big time og tar seg m.a.o goooood tid på å komme ut :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg har vært gravid (5 ganger) har jeg levert urinprøve på legesenteret bare for å få det bekreftet selv om jeg har teste selv hjemme.

Når legen kan bekrefte det har jeg liksom vært helt sikker på at jeg var gravid, selv om de sikkert bruker samme tester som man får kjøpt på apteket :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer så mye :klem: Når du har tatt så mange positive tester er det nok ingen tvil, du har en liten spire i magen din :klem: Hjemmetestene er like pålitelige som de legen din bruker, så det skal ikke være nødvendig å dobbeltsjekke, men skjønner at det frister når det er litt ufattelig det som skjer :)

Fastlegen min vil ikke "se" meg før jeg er i uke 12 så lenge jeg ikke har noen plager. Har hatt noen blødninger nå, så hadde en tidlig UL i 7+5 og skal ha en oppfølgings - UL når jeg er 9+5 hvis alt går bra.... Men det går direkte gjennom sykehuset. Tror ikke det er vanlig med UL så tidlig dersom alt er i orden, men du kan selvfølgelig bestille en privat. Tror det koster ca 1000,- kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:

Gratulerer med spire :)

Kan godt forstå du er full av spørsmål - og tro meg - det blir ikke færre av dem. Jeg, feks, lurer nå på hva slags brystundersøkelse det egentlig er legene foretar seg? Jeg har aldri hørt om det før, en gang, jeg. Så, Scorpina - om du kunne fortelle litt mer om det .. :)

Nåja, uansett: Tenk positive tanker, og det positive vil gro. Og husk: har du ingen plager, så er sikkert alt fint. :)

Lykke til med fremtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gratulasjoner mamsen, angelou og Kummin.:) Burde vel kanskje stole på 3 positive tester, men kjenner jeg meg selv rett, kommer jeg vel til å teste opp resten av billigstripsene før jeg får kommet meg til lege :sjenert: Okei, nå skal jeg stille et veldig dumt spørsmål, men må bare være helt sikker. Kan man ha en MA uten å merke det?? Altså, at man bare har en kjempeliten blødning/spotting, sånn at det kan gå relativt ubemerket forbi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg hørt om at folk har hatt.. Men det er er tross alt få tilfeller av spontanaborter - og ma-er virker mer sjeldne enn dem igjen. Så.. Tjah. Da jeg var helt fersk gravid var jeg mer redd for de litt mer obskure tingene - som graviditet utenfor livmoren, osv.. Men jeg skulle også på "standard" UL-kontroll i 13. uke (det får alle gravide her i DK).. Så. Det er mulig, men det er jo ikke nødvendig å tenke på det hele tiden heller. Det går jo stort sett bra for de fleste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(..)Så, Scorpina - om du kunne fortelle litt mer om det .. :)

Brystundersøkelsen var når jeg var gravid med første som sagt. Legen sjekka bare at det ikke var noe "klumper" , at alt var som det skulle ble jeg fortalt. Hun ba meg løfte armene, kjente i armhulen, under, over og på siden. Hele greia var over på et par minutter faktisk.

(Når jeg var til 1. kontroll nå med nr to, spurte legen min om jeg hadde vært til mammografi (jeg er jo "tross alt" 36 år) noe jeg svarte nei til. Han ba meg bestille en time til mammografi når jeg var ferdig med amming. Anbefalte meg også å selv undersøke brystene med jevne mellomrom. Ikke for å være hysterisk eller no' - mer sånn bedre føre var enn ettersnar vil jeg tro)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er rett og slett etter kuler? Ikke noe sånn.. "njaaa, her kjennes det ikke ut til å være nok melkekanaler" eller ett eller annet sånt.

Jeg er hysterisk på det der med kuler :S Unngår nesten å ta på brystene mine - av frykt for å finne noe. Det er kanskje teit, men dog.

Nåja, jeg tenker det går bra. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...