Gå til innhold

Widescreen LCD monitor

Fremhevede innlegg

Gjest Sansol
Skrevet

Vurderer å kjøpe en 19" Widescreen LCD monitor til pcen, lurer på hvordan denne er i forhold til en 20" vanlig LCD monitor ? Er det noen som har erfaring/synspunkter på dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har widescreen både på laptop (15") og separat skjerm (24"), og foretrekker det over vanlig format. Om du vil vite hvordan størrelsen på 20" og 19" er i forhold til hverandre står det kanskje skjermoppløsning høyde og bredde et sted?

Skrevet (endret)

Jeg vil påstå at en skjerm i bredformat egentlig tilhører størrelsesklassen under, og er strukket. Grunnen til dette er den vertikale oppløsningen. En 20" widescreen har en oppløsning på 1680 * 1050 mens en vanlig 20" LCD har oppløsningen 1600 * 1200. En 19" vanlig LCD har oppløsningen 1280 * 1024, og dermed ligger 20" wide mye nærmere 19 enn 20 tommer.

Kjøper du en 19" wide får du i praksis ligger midt mellom en 15" som er trukket i bredden og an vanlig 19-tommer med oppløsningen 1440* 900. Å gå fra 20" til dette er direkte ubehagelig. Dersom du vurderer å kjøpe enten 20 eller 19 wide så kan du alltids se på 20 wide også, som ofte ligger litt under vanlig 20 i pris.

edit; skarpe hoder har sikkert oppdagget at jeg rotet litt med oppløsningen for 19" wide, men det skal være rettet opp nå :)

Endret av enden

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...