Gå til innhold

Cinque Terre, Italia


Gjest Skya

Anbefalte innlegg

Jeg har forelsket meg i de 5 landsbyene på nordvest-kysten av Italia. De hadde en reportasje om stedet i gårsdagens God Morgen Norge (som forøvrig går i reprise nå om noen vil se - tror reportasjen kommer snart) og ble, om mulig, enda mer betatt av stedet. Og har utrolig lyst til å reise dit, skulle helst reist i går.

Men slik jeg har forstått det så er det ingen norske reiseselskap som arrangerer turer dit. Så da må jeg sette meg ned og planlegge turen selv.

Lurer på om det er noen her som har vært der som kan komme med gode råd ang. flyselskap og hoteller. Jeg har aldri satt sammen en slik reise selv, så alle gode råd mottas med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært der. Vi fløy til Milano, og tok tog derfra. Det beste er nok imidlertid å fly til Pisa. Vi bodde i Riomaggiore, og vi vil nok bo enten der, eller i Manarola hvis vi skal dra tilbake. Vernazza er den fineste av byene (synes jeg i hvertfall), mens Monterosso er den "kjedeligste", men den har til gjengjeld sandstrand. Corniglia ligger litt opp i fjellsiden.

Det er veldig lett å forflytte seg mellom byene. Manarola er f.eks. en 20 minutters veldig vakker spasertur fra Riomaggiore, så det hendte ofte at vi dro dit for å spise om kvelden. Dessuten går det lokaltog som stopper i alle byene.

Vi leide leilighet gjennom http://www.baranin.com/default.php?MainFil...ppart/index.php. De er dønn seriøse, og anbefales virkelig. Ellers finnes det et veldig hyggelig hotell i Manarola, som ligger rett ved sjøen: http://www.hotelmarinapiccola.com/index.htm

Hvis dere skal leie leilighet vil jeg anbefale dere å handle mat i den nærmeste store byen (La Spezia). Der finnes det et fantastisk supermarked ikke langt fra stasjonen, og også et veldig bra matmarked. Det går mange tog dit, det tar ikke lang tid, og er heller ikke dyrt. Matbutikkene i Cinque Terre har veldig begrenset utvalg, og har dessuten temmelig høye priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode tips! Men jeg har noen flere spm jeg:

Er det noen spesiell grunn til at dere helst vil bo dere eller?

Er prisene der slik at kan leie seg inn på pensjonat eller lignende i en av de andre byene for en natt? Eller er det slik at det er enkelt å komme seg hjem til "hjembyen" sin sendt på kvelden etter en lang utflukt i en av de andre byene? Går toget så sent? Slik at man kan ha base i en by, og dra på litt lengre utflukter til noen av de andre.

I den reportasjen på GMN så var de på et tempel, kloster e.l. som lå ganske høyt oppe. Der var det mulighet for både å få mat og for overnatting. Vet du hva dette heter?

Hvordan er prisene der bortsett fra inne på supermarkedene da? På restauranter, kroer og slikt.

De leilighetene så jo veldig bra ut, og siden er herved lagt til i mine favoritter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen spesiell grunn til at dere helst vil bo dere eller?

Grunnen er at begge er veldig trivelige byer, og siden det er gangavstand mellom dem, er det lett å gå ut og spise i den ene selv om man bor i den andre.

Er prisene der slik at kan leie seg inn på pensjonat eller lignende i en av de andre byene for en natt? Eller er det slik at det er enkelt å komme seg hjem til "hjembyen" sin sendt på kvelden etter en lang utflukt i en av de andre byene? Går toget så sent? Slik at man kan ha base i en by, og dra på litt lengre utflukter til noen av de andre.

Togene går frem til rundt midnatt.

I Riomaggiore er det et turistkontor som formidler romutleie, men jeg husker ikke hva prisene lå på.

I den reportasjen på GMN så var de på et tempel, kloster e.l. som lå ganske høyt oppe. Der var det mulighet for både å få mat og for overnatting. Vet du hva dette heter?

Det kjenner jeg ikke til, dessverre.

Hvordan er prisene der bortsett fra inne på supermarkedene da? På restauranter, kroer og slikt.

Italia har jo blitt mye dyrere de senere årene, men restaurantprisene var ikke avskrekkende. Husker ikke akkurat prisnivå, dessverre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare spør mer hvis det er mer du lurer på! :sjarmor: Men det kan jo selvfølgelig godt være at jeg ikke kan svare.

Som jeg sa tidligere, er det aller mest praktisk å fly til Pisa. La Spezia er under en time unna med tog, og derfra tar det ca. 10 minutter med lokaltoget. Togene går såpass ofte at det ikke er nødvendig å bestille på forhånd.

Cinque Terre er et fantastisk reisemål. Det er mange fotturer man kan ta (vi gjorde ikke noe særlig av det, da det var for varmt), man kan bade i Middelhavet, og man kan shoppe i La Spezia, som har litt i underkant av 100.000 innbyggere hvis jeg husker riktig. Det er for øvrig ikke en spesielt sjarmerende by, da den ble kraftig bombet under krigen. Men den har til gjengjeld nesten ikke turister.

Pesto stammer fra dette området, og det er mye sjømat. Maten på restaurantene er enkel og veldig god. Det finnes en del lokalprodusert vin også.

Grunnen til at jeg liker Manarola spesielt godt er at den har færre turister enn de andre byene (eller landsbyene er vel en bedre betegnelse), og som jeg sa, har den gangavstand til Riomaggiore, slik at man kan gå ut og spise der hvis man vil ha litt variasjon.

Det er for øvrig mange nordmenn og tyskere i Cinque Terre, så vær forberedt på at du vil høre både nordlending, trønderdialekt og sunnmøring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi var der for 7 år siden og jeg har siden den gang ønsket å dra tilbake siden det var så fint der. Har ikke blitt noe av dessverre, men kanskje neste år?

Vi hadde bil så vi kjørte til Riomaggiore og overnatte der dvs. vi overnattet på et motell litt før byen.

Vi hadde ikke så veldig god tid så vi fikk ikke utforsket alle byene, kun Riomaggiore samt Monterosso da vi tok en båttur hvor vi stoppet der foruten å se alle byene fra sjøen (noe som anbefales). Så jeg vil gjerne tilbake.....

Regner med du har funnet hjemmesiden?

www.cinqueterre.it

Ser at Solfaktor har priser på turer dit med sitt tilbud Solfaktor Pluss, du kan jo se om det kan lønne seg også.

www.solfaktor.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært i Cinque Terre, jeg også.

Vi fløy til Milano og tok toget derfra. Vi bodde på et ganske dyrt hotell i Monterosso, med en nesten helt ufattelig nydelig utsikt fra den store terrassen utenfor rommet!

I Monterosso (den gamle bydelen er veldig koselig, den nye bydelen er ikke noe å se på) er det også en meget bra restaurant som heter Ciak. Mye og god mat for pengene! Anbefaler spesielt risotto med sjømat, men for all del - ikke velg forrett (da har du ikke plass til risottoen :ler: ), bare ta en liten antipasti. Veldig gode lokale hvitviner. Ciak har også en liten butikk like ved restauranten. Der kan du kjøpe et utvalg lokale spesialiteter, mye økologisk.

Som de andre her sier, er det superpraktisk med togene som går mellom de fem byene. Du kan også ta tog eller båt på dagstur til Portofino og S. Margherita. Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode tips. Var inne på solfaktor sine sider og de har pakketurer til Monterosso, men det er veldig dyrt. Så antageligvis så blir det å bestille fly og overnatting hver for seg. Så får vi se om det blir en så akseptabel pris at det kan bli en høsttur eller om det blir sommerferien neste år.

Får reisefeber av denne tråden jeg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var der sist i juli, og det var veldig varmt. Mellom 30 og 35. Helt greit de dagene vi sløvet på stranden, men den høye temperaturen gjorde at spaserturene vi tok mellom byene ble en ganske svett affære....

Det kan være veldig bra der i september også, og et godt stykke ut i oktober. Det er fremdeles fine dagtemperaturer, og varmt i vannet. Men litt kjøligere på kveldene.

Vi har reist mye i distriktet (mellom Genova og La Spezia), i hele perioden mellom slutten av april til langt ut i november.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...