tilli Skrevet 14. april 2007 #1 Skrevet 14. april 2007 Jeg lurer litt på hvor lenge dere mener at foreldrene skal betale ferie for barn? Skal man betale så lenge barna bor hjemme, til barna har flyttet ut, fått egen familie eller skal voksne barn betale for seg selv når foreldre ikke har anledning til å spander på voksne barn? Jeg synes en 20 åring bør betale ferien sin selv om h*n vil bli med og foreldene ikke har anledning eller vil spandere. Man regnes jo som voksen når man er 20 år samme om man bor hjemme eller ikke. En 20 åring vil vel også selv regne seg for voksen og da synes jeg at man også må ta på seg det økonomiske ansvare som følger det å være voksen. Man kan ikke leve på foreldrene hele livet.
venus* Skrevet 14. april 2007 #2 Skrevet 14. april 2007 Dette er kanskje en aktuell problemstilling. Men for meg og mine venner i 16-20-års alderen var det absolutt ikke det. Ferie sammen med foreldre? Man ville vel heller handlet på Cubus før det
la Flaca Skrevet 14. april 2007 #3 Skrevet 14. april 2007 Syns det er naturlig å betale så lenge barna bor hjemme/ ikke har egen inntekt. Når det gjelder særkullsbarn som ikke bor i husstanden syns jeg ikke det er naturlig at de inkluderes i alle ferieplaner til en hver tid.
Kosemose Skrevet 14. april 2007 #4 Skrevet 14. april 2007 Hvis foreldrene har råd til det og gjerne vil ha med store barn på ferie er det vel ingen grense for hvor lenge de kan inviteres med! Jeg tenker generelt at når barna er etablert med egen familie, hus og arbeid, da er det naturlig at de betaler for seg selv. Før den tid må avhenger det av situasjonen. For familier med dine-mine-våre barn skjønner jeg godt at dette blir vanskelig. Kan godt tenke meg at halvstore barn føler det sårt at mamma eller pappa drar på koseferie med sine nye barn uten at de større barna som pendler mellom to hjem er velkommen med. Uavhengig av om barnet egentlig har andre ting det heller vil gjøre i ferien sin.
Glitnir Skrevet 14. april 2007 #5 Skrevet 14. april 2007 (endret) Er ikke noen svart/hvitt diskusjon dette. Er barna over myndighetsalder så synes jeg ikke de kan stille noe krav om å bli spandert på. Jeg synes likevel det mest avgjørende er økonomien. Har foreldrene god råd, og barnet ikke spesielt god råd, så synes jeg det er naturlig at foreldrene betaler selv om barnet er langt over 18 år gammelt. Dette praktiseres forskjellig i alle familier, og man må vel bare komme frem til en løsning man selv synes fungerer. Edit: Skrivefeil Endret 14. april 2007 av Glitnir
Gjest Ballerina Skrevet 14. april 2007 #6 Skrevet 14. april 2007 Jeg hadde aldri forventet at mamma skulle betale for meg hvis vi skulle til Syden eller noe sånn... ikke det at jeg ville vært med dem til Syden heller I fjor reiste vi (jeg, mamma, stefar og lillesøs) sammen med mormor og morfar til Sverige for å gå i konfirmasjonen til søskenbarnet mitt. Da betalte ikke jeg noenting... mamma er av den oppfatningen at når jeg er sammen med dem så er det de som skal betale mat og sånn! ...og morfar er fremdeles sånn når han er med sine barn, så han betalte mat og hotell for oss alle (mamma fikk betale litt av og til). Men hadde de ikke hatt råd til det så er det jo en helt annen ting!
Gjest "gjest" Skrevet 14. april 2007 #7 Skrevet 14. april 2007 Det kommer vel an på ens økonomi først og fremst.
Cata Skrevet 14. april 2007 #8 Skrevet 14. april 2007 For meg virker det naturlig at foreldrene ikke lenger har den "forpliktelsen" når barnet er blitt myndig. Jeg vet iallfall at da jeg hadde fylt 18 var jeg veldig klar på at jeg var voksen og skulle stå mest mulig på egne ben. (Og ønsket om å være med mor og far på ferie hadde nok forsvunnet flere år tidligere ) Hvis foreldrene har råd til det og ønsker å ta med voksne barn på ferie så ser jeg ingenting i veien for at de kan invitere og for den del betale, -men da skal det være fordi de har lyst og mulighet til det og ikke fordi de føler at de må.
Ciara Skrevet 14. april 2007 #9 Skrevet 14. april 2007 Foreldrene mine har spandert reise på sambo og meg selv om vi forsåvidt hadde råd til å betale selv. Jeg satte veldig stor pris på dette, og vi hadde det veldig hyggelig sammen i ferien. Sambo og jeg klarer oss jo godt på egenhånd, men vi er unge og har ikke høy inntekt, så vi setter jo pris på å bli spandert på også. Så ser jeg på det slik at når jeg er den som tjener best, så kan jeg spandere på mindre foreldre når de blir pensjonister.
Gjest "gjest" Skrevet 14. april 2007 #10 Skrevet 14. april 2007 Når det gjelder særkullsbarn som ikke bor i husstanden syns jeg ikke det er naturlig at de inkluderes i alle ferieplaner til en hver tid. ← Som fars andre kone, så mener du nok det her ja.
Kosemose Skrevet 14. april 2007 #11 Skrevet 14. april 2007 Som fars andre kone, så mener du nok det her ja. ← Jeg er ikke i hennes situasjon og mener det samme. Mener likevel det er viktig å forstå at disse barna lett kan føle seg avvist og utelatt fra fars eller mors nye familie.
Gjest "gjest" Skrevet 14. april 2007 #12 Skrevet 14. april 2007 Jeg er ikke i hennes situasjon og mener det samme. Mener likevel det er viktig å forstå at disse barna lett kan føle seg avvist og utelatt fra fars eller mors nye familie. ← Nemlig.
Gjest Jytte Skrevet 14. april 2007 #13 Skrevet 14. april 2007 Eldstesønnen min var med oss på ferie ifjor - da var han 20. Han valgte selv å bli med oss - men vi syntes det var utrolig hyggelig at han ble med. Vi reiste på storbyferie, og betalte et eget hotellrom for ham og broren på 15 ... De hadde det som plommen i egget - selvsagt full frihet for dem og frihet for oss. Alle brukte dagene som de ville - om de ønsket å ligge i sengen og se TV halve dagen så gjorde de det ... om de ville gå i baren på kvelden, så gjorde de det ... For 15-åringen så var det helt topp at storebroren ble med .. de var et eget team på ferien .. Vi har god råd og jeg betaler lett ferien for ungene mine så lenge de selv ønsker å bli med oss på ferie .. Men mannen og jeg har selvsagt begynt å glede oss litt til vi snart kan begynne å reise på ferie helt alene - uten tanke for annet enn oss selv noen uker Etter hvert som jeg leser her på Kvinneguiden så priser jeg meg mer og mer lykkelig for at jeg er gift med mine barns far. Jeg er glad for at vi sammen gleder oss like mye over barna - selvom de er ungdommer og etterhvert voksne. Er fremdeles sjokkert over care`s innlegg om mannens datter på 14 som hun ikke var interessert i å ha med på ferie Gale nok at hun tydeligvis ikke ønsker å tilbringe ferien med hans datter - men å ødelegge forholdet mellom far og datter er jo enda verre ... Og at noen menn er så tøfler at de finner seg i å bli herset med på slik måte er uforståelig for meg.
Mie Skrevet 14. april 2007 #14 Skrevet 14. april 2007 Hvor lenge en skal betale ferie for sine barn / invitere dem med på ferie avhenger av flere ting. Selv har jeg et barn som snart er atten år og som etter en del overtalelser har latt oss spandere ham med på ferie i år. For meg vil grensen gå når barnet mitt har egen inntekt eller evt flytter ut for å studere, men jeg tror interessen for å bli med oss foreldre på ferie faller bort før min interesse for å betale gjør det.
Lykkelig eks-frue Skrevet 14. april 2007 #15 Skrevet 14. april 2007 For meg har det vært naturlig å betale mine egne reiser etter at jeg flyttet ut hjemmefra. Mamma betalte så lenge jeg gikk på skolen. Men også reiser jeg foretok selv den tiden jeg bodde hjemme måtte jeg enten betale helt eller delvis selv, bl.a. interrail og språkreiser. Skal videreformidle det til mine egne barn.
Mie Skrevet 14. april 2007 #16 Skrevet 14. april 2007 Det hadde jeg ikke turt å gamble på ← Å joda. Det handler bare om å velge et sted å feriere på som er gudsforlatt nok.
fil Skrevet 14. april 2007 #17 Skrevet 14. april 2007 Dette er kanskje en aktuell problemstilling. Men for meg og mine venner i 16-20-års alderen var det absolutt ikke det. Ferie sammen med foreldre? Man ville vel heller handlet på Cubus før det ← Ja, ferie i den alderen var jo at foreldrene dro vekk og man fikk operere på egen hånd.
Lib Skrevet 14. april 2007 #18 Skrevet 14. april 2007 Jeg vet at hvis jeg ville vært med mamma og pappa (og mine yngre søsken) til syden nå, så hadde de betalt for meg. Jeg fyller 25 i år. Ikke det at vi har snakket om det eller at jeg hadde krevd det, men det "ligger litt i kortene" fordi jeg vet at de hadde synes det var veldig koselig om jeg ble med. Har aldri krevd noe hjemmefra, og alltid tjent mine egne penger; både mens jeg bodde hjemme og etter jeg flyttet ut. Opplevde til tider at det var urettferdig at jeg måtte jobbe og tjene penger til nye klær etc. mens jeg bodde hjemme, men ser nå i ettertid at dette var et bevisst valg fra mamma og pappa sin side. Pappa sa for ikke så lenge siden at de heller ville at jeg skulle få litt ekstra nå som jeg studerte, istedet for at jeg ikke skulle legge meg opp vanen til å arbeide for penger til ting jeg ønsket meg. Og det synes jeg er smart ! Jeg får fortsatt penger til reise til og fra når jeg besøker de hjemme, tilskudd til strømregning, feriepenger, og penger til julegaver hjemmefra, men dette er ikke noe som jeg krever eller etterlyser dersom det ikke kommer som vanlig.
Gjest enois Skrevet 14. april 2007 #19 Skrevet 14. april 2007 tilskudd til strømregning, feriepenger, og penger til julegaver hjemmefra. ← HVah??
la Flaca Skrevet 14. april 2007 #20 Skrevet 14. april 2007 Som fars andre kone, så mener du nok det her ja. ← Og jeg mener det som det særkullsbarnet jeg også er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå