Gå til innhold

Hvordan hus skal vi bygge???

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestemt oss for å bygge hus men hvordan skal vi gå fram og hva skal vi velge?

Ville blitt veldig glad for om dere kunne hjelpe meg å sette opp en slags "huskeliste" over det som må gjøres og i hviljen rekkefølge.

Tenker da på bla. hvilken husleverandør (tenkte vi skulle ha et ferdighus) , kontrakter og tips rundt dette, hvor lang tid det tar til huset er ferdig......

Som dere skjønner er jeg nybegynner og ville satt veldig pris på om dere kunne hjelpe meg å sortere/planlegge.

*koz*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er ikke jeg noen spesialist på det her, men det er smart å bli enige om en tidsfrist og en pris før de går i gang. Hvis de går over denne tidsfristen så må de betale deg en hvis sum per dag eller uke. Dette gjør at de ofte holder seg til tidsfristen, ellers blir det ofte store forsinkelser.

Skrevet

Først og fremst:

Tomt!!!

Det er mye lettere å finne hus når dere har en tomt (naturlig nok).

Så kan dere se litt på hustyper og avtale møter med ferdighus-leverandører. Be dem om å komme med forslag til hus som passer, etter at dre har sagt hva dere ønsker.

Leverandøren tar seg av søknader o.l. Press dem gjerne litt under prosessen, slik at dere er sikre på at de følger opp saken. Vet ikke hvordan det er der dere bor, men en byyetillatelse kan ta laaang tid og det kan komme en drøss med hindringer i veien.

Se etter hva som er med i "pakken" velg bort ting dere vil ordne selv. Hvis faren din er rørlegger, så er det rimeligere å få ham til å gjøre dette arbeidet o.l. Kjøkkenet som følger med er ofte ganske stusselig og vi valgte bort Norema til fordel for IKEA.

Hvor lang tid det tar å bygge kommer an på mye. Hustype, hvor mye leverandøren har å gjøre, årstid m.m. Men de bør kunne gi dere en tidsfrist som de skal holde.

Eh.. var det noe sånt du lurte på eller?

Skrevet

Vi har tomt ( flat tomt ). Vi bor i skedsmo komune og jeg tror nok at det er like mye byrokrati her som andre steder. sukk....:-)

Er det stor forskjell på ferdighusene ( lev ) med tanke på hus kvaliteten. Isolasjon m.m....... Med andre ord er det prisen som blir "avgjørende" når vi velger eller følger kvaliteten på huset prisen.?

Skrevet

Det er nok ikke stor forkjell på ting som isolasjon og trevirke i husene fra de forskjellge leverandørene. Det er forskrifter som sier hvor mye det skal være av sånt.

Det det KAN være forskjell på er håndverkere. Se også etter hvor mange elektriske punkter som er inkludert, hvilken type baderomsinnredning/kjøkkeninnredning o.l. som følger med. Rett og slett: Studer nøye hva som er med i "pakken".

Hvis du kjenner noen som er byggmestere eller snekkere, så snakk med dem. Spør og grav og få gode råd. Jeg vil også anbefale dere å få tak i en bok eller noen hefter om husbygging. Les litt om krav og forskrifter, så stiller dere mye sterkere.

Skriv opp en liste før dere går til leverandørene, så glemmer dere ikke å spørre om noe.

Skal dere gjøre ting selv, eller skal dere ha folk til å gjøre alt?

Skrevet

Det elektriske, rør opplegget, kjøkkenet og parket/maling osv. skal vi gjøre selv.

Skrevet

Da er det nesten ikke mulig å "bomme" på disse tingene.

Anbefaler fortsatt HortenHus (selvfølgelig). Og ettersom dere bor på den kanten, så ramler dere garantert borti de samme folka.

Men ta likevel kontakt med flere, slik at dere finner en løsning dere liker.

En ting til: Spør gjerne etter refaranser. Det er ikke sikkert at de er så lett å oppdrive, men dere får sikkert en adresse til et lignende hus, slik at dere kan titte på det fra veien.

Er dere modige nok, så kan dere jo ringe på og spørre om eierene er fornøyd med huset/snekkerene m.m.

Skrevet

Takk Lea dette hjalp. Ting ble litt klarere. Jeg får begynne å hente inn kataloger:-)

Skrevet

Gjør det du!

Og lykke til med jakten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...