Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vurderer å forsøke pessar, da jeg ikke ønsker å bruke hormonpreparater. Spiral er uaktuelt da jeg enda ikke har fått barn (det kan nedsette fruktbarheten). Har fast partner, og elsker at han kommer inn i meg, så kondom er litt kjipt ;)

Vi er i en livssituasjon hvor det å få barn er OK, men ikke helt optimalt. Altså: ingen krise om det går galt, men vi ønsker ikke å prøve på det akkurat heller.

Derfor altså: pessar.

Er det noen her som har forsøkt det? Er det veldig turn-off og "kronglete" å få inn? Kjenner man det når man har det inni seg? "Ødelegger" det akten på noe vis, f.eks ved nedsatt følsomhet? Alle erfaringer mottas med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har brukt passar på de røde dagene (bruker Lady Comp) med stort hell i snart to år. :)

Det er ikke spesielt kronglete å sette på plass, men kan være litt problematisk å få brettet det ordentlig sammen for innføring når den sæddrepende kremen er påført. Men som med alt - man blir vant til det og lærer seg etterhvert teknikken. ;)

Det krever jo litt planlegging å bruke pessar, men ikke verre enn at man fint rekker det i en fei hvis man likevel skal vaske noe, gå på do eller pusse tennene etc. før sex. For oss som er blitt litt mindre spontane med årene så fungerer dette helt greit.

Når det gjelder førlsomhet så kan ikke jeg si å ha merket noen forskjell. Pessaret ligger jo over livmortappen, og den er (for meg) ikke noen spesielt erogen sone. Tvert imot kan det ofte gjøre vondt hvis mannen treffer den. Han har forresten heller ikke rapportert om noen annerledes følelse, men fingring kan jo bli litt problematisk...;) Dessuten kan det visstnok kjennes det i enkelte stillinger der han bunner mest, men ifølge han har det ingenting å si for opplevelsen.

Det kan som nevnt i flere tråder her inne visstnok være vanskelig å få tak i både pessar og sæddrepende krem i Norge. Men jeg vil tro man kan bestille begge deler fra utlandet så snart man har vært hos lege/gynekolog og fått vite størrelsen man må ha.

Lykke til! Pessar anbefales på det sterkeste hvis man ønsker å unngå hormoner og knoting med kondomer. :)

Skrevet

Klippe/limer fra denne tråden jeg har svart i tidligere: (Forferdelig lat i dag :))

Har fortsatt vurdert pessar, men vi har såpass få “røde” dager at kondom eller hoppe av i svingen er like greit frem til vi begynner prøvingen.

Den vanligste sæddrepende kremen er som flere her sier tatt av markedet i Norge. Hovedårsaken til dette er at nonoxynol-9 øker smittefaren for HIV og enkelte andre sykdommer, noe som sjelden er et problem for kvinner som vurderer pessar. Da de fleste i den kategorien er i faste forhold, og det står mellom hormoner, spiral eller pessar. Et annet spørsmål som er grunnen til at jeg selv unngår det er at det er snakk om at det kan ha en hormonforstyrrende effekt på lik linje med ftalater. Dette er noe usikkert ennå, men jeg liker ikke å ta slike sjanser. Etter at et eventuelt barn er født så vil jeg vurdere det på nytt, men da med sæddrepende middel som er basert på melkesyre eller sitrus. Sikkerheten er ikke like godt undersøkt på de, men det er pr dags dato ingen rapporter som gir grunn til å mistenke annen fare enn midlertidig lokal irritasjon.

For de som er interessert: http://www.famplan.de/shop.htm jeg har ikke handlet der selv, men de selger både pessar, og ulike former for sæddrepende middel.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...