Fruktig Skrevet 12. april 2007 #1 Skrevet 12. april 2007 Jeg har kjøpt meg melatonin, siden jeg sliter veldig med døgnrytmen. Er veldig B-menneske, og sliter såpass at jeg går rundt som en zombie på dagtid. Syns melatonin hjelper med å komme inn i en mer normal døgnrytme. Det eneste er at jeg får veldig rare drømmer og sover litt rart, vanskelig å forklare... Noen som vet om det kan være skadelig? Er det bedre enn å ta innsovingspiller? Jeg har ikke fått melatoninen av lege...
Gjest =tentacle= Skrevet 12. april 2007 #2 Skrevet 12. april 2007 Melatonin er ikke registrert og godkjent som legemiddel i Norge, men en lege kan rekvirere det på registreringsfritak. Det innebærer et større juridisk ansvar for legen enn å skrive ut et middel som er registrert, og mange vil ikke skrive det ut. Søk litt rundt, men du må selv velge om du synes det er greit å bruke ut fra det du finner. For å ha best effekt på søvnen er det viktig at det tas på et spesielt tidspunkt i forhold til ditt sovemønster. Hvis du ikke har diskutert og prøvd tiltak hos fastlege og evt søvnsenter, kan det hende du kommer i mål der, med eller uten melatonin.
Gjest mela Skrevet 12. april 2007 #3 Skrevet 12. april 2007 Sovepiller er ikke bedre. Melatonin er et søvnhormon som produseres naturlig i kroppen. Det kommer bare litt tregt for B-mennesker eller oss med forsinket søvnfasesyndrom. Det er derfor helt ufarlig å ta det og du blir ikke avhengig. Har selv tatt det hver kveld i ca. en mnd nå.
Gjest =tentacle= Skrevet 12. april 2007 #4 Skrevet 12. april 2007 Sovepiller er ikke bedre. Melatonin er et søvnhormon som produseres naturlig i kroppen. Det kommer bare litt tregt for B-mennesker eller oss med forsinket søvnfasesyndrom. Det er derfor helt ufarlig å ta det og du blir ikke avhengig. Har selv tatt det hver kveld i ca. en mnd nå. ← Melatonin er et mørkehormon, og selv om et hormon produseres naturlig i kroppen, betyr ikke det at vi kan være sikre på at det er uskadelig å tilføre ekstra. Å avkrefte at det har skadevirkninger tar mange år med forskning.
Fruktig Skrevet 12. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 12. april 2007 Uff.. det er det jeg er redd for. Kanskje det er tryggere å ta innsovingspiller siden de er mer forska på?
Gjest mela Skrevet 12. april 2007 #6 Skrevet 12. april 2007 Innsovningspiller er vel avhengighetskapende? Fra det jeg har hørt (har aldri tatt det selv), så ender du bare opp med å sove verre hvis du tar innsovningspiller over lang tid (fordi de ikke er beregnet til det). Nå vet jeg ikke om du har tenkt til å ta de over lengere tid selvfølgelig men hvis du er B-menneske så er det jo ikke noe som kommer til å gå over.
Fruktig Skrevet 12. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 12. april 2007 Jeg vet, dessverre. Gud så jeg ønsker at jeg var A-menneske! Er ikke så redd for avhengighet, siden jeg kun tar det i desperate perioder, for å si det sånn. Har hørt at de ikke er avhengighetsskapende. Men det er jo mange forskjellige... Nei, jeg fortsetter med melatoninen.. satser på at den er tryggere Har jo ikke skjedd noe hittils..
ADHDmann Skrevet 13. april 2007 #8 Skrevet 13. april 2007 Jeg bruker melatonin og har bare positive effekter av dette. Det styrer døgnrytmen dersom man tar det på et noenlunde fast tidspunkt hver dag, det fremmer drømmesøvnen (REM-søvn) og det virker beroligende før innsovning. Ja, det virker faktisk som et beroligende middel, men ikke sløvende på tankevirksomheten. Den naturlige fasen før søvn er faktisk at kroppen produserer stoffer som er beroligende slik at søvnen skal starte i en rolig fase. Jeg har ADHD og har alltid hatt problemer med søvn og døgnrytme. Jeg har prøvd forskjellige innsovningsmedikamenter, vanlig sovemedisin og antihistaminer (Vallergan), men ingen av disse har gitt ønsket effekt - derimot mange bivirkninger. Jeg blir svær urolig om kveldene når Ritalinen går ut og har utrolig mye hjelp av melatoninen som roer meg ned igjen før jeg skal sovne. Melatonin er et naturlig hormon i kroppen og virker på mange forskjellige måter. Det er blandt annet en svært kraftig antioksidant, det styrker immunforsvaret (fremmer produksjon av visse typer hvite blodceller) og det bedrer hukommelse og læring. Hormonet finnes både i hjernen (utenfor blodkretsløpet) og i blodet. Det er ikke er melatonin i seg selv som styrer den biologiske klokken, men andre mekanismer i sentralnervesystemet (som da frigir melatonin). Variasjon i lys og mørke er en viktig faktor, og når vi tenker på at vi forlenger døgnet med mange timer med kunstig lys, så forstår vi at dette er uheldig for døgnrytmen. Det ser ut til at sentralnervesystemets klokke "følger etter" når melatonin tilføres på et fast tidspunkt i døgnet. Jeg doserer ca 0,5-1mg pr døgn. Har kapsler med 3mg, så jeg åpner kapselen og deler innholdet i 4-6. Det er ikke noe poeng i å dosere for mye - det gir bare lengre varighet og man risikerer at melatoninen henger igjen om morgenen. Det er lite forsket på dette, men noe forskning tyder på at mindre dosering gir bedre effekt - spesielt over tid. Jeg får selv en bedre effekt av mindre dosering. Det er mulig at bruken bør foregå i sekvenser med opphold mellom slik at kroppen får anledning til å styre dette selv i perioder. Noe forskning tyder på en viss tilpassning til hormonet. Dette er IKKE det samme som avhengighet, men at kroppen selv tar over reguleringen. Når du sier at du får mange rare drømmer, så tolker jeg det slik at du har mer og kanskje bedre REM-søvn. Dette er et positivt signal. Rare og innholdsrike drømmer er helt naturlig, og de fleste husker ikke drømmene når de våkner fordi de våkner etter drømmesøvnen. Av og til våkner man i eller like etter drømmesøvnen og husker drømmen. Vi har flere sekvenser av drømmesøvn hver natt. Det beste er at du også har et fast tidspunkt du står opp - slik at hjernen tilpasser drømmesøvnen til ditt sovemønster.
Fruktig Skrevet 13. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 13. april 2007 Takk for et fint svar. tror jeg skal begynne å ta midre dose jeg også, for jeg bruker å ta en (3 mg), og da stuper jeg i seng bare et par timer etterpå. Blir så dødstrøtt. Er jo egentlig det jeg vil, men siden jeg får så veldig effekt, så er det kanskje lurt å minske. Men jeg har ikke deletabletter, gjør det noe??
ADHDmann Skrevet 14. april 2007 #10 Skrevet 14. april 2007 Takk for et fint svar. tror jeg skal begynne å ta midre dose jeg også, for jeg bruker å ta en (3 mg), og da stuper jeg i seng bare et par timer etterpå. Blir så dødstrøtt. Er jo egentlig det jeg vil, men siden jeg får så veldig effekt, så er det kanskje lurt å minske. Men jeg har ikke deletabletter, gjør det noe?? ← Vanlige tabletter er bare å dele med en skarp kniv. Jeg har slike kapsler med pulver i. De åpner jeg forsiktig ved å dra de to delene fra hverandre og helle noenlunde riktig mengde på en teskje. Så setter jeg kapslene sammen igjen for å bevare resten av innholdet. Det er litt vanskelig å få i seg dette pulveret, men det går bra sammen med et glass vann og en fruktbit eller lignende. Jeg tar melatonin 1/2 - 1 time før jeg legger meg, men dette er sikkert individuelt. Det er også mulig at andre merker har annen virketid. Den store forskjellen mellom melatonin og vanlige sovemedisiner er at den går ikke ut (innsovningspreparater) og at den kan overstyres (man kan være våken). Jeg kan altså velge å være våken likevel, eller jeg kan velge å vente lenger med å legge meg. Jeg kjører IKKE bil etter at jeg har tatt melatonin selv om det ikke er noen advarsel mot dette. Selv om man ikke blir sløv av melatonin velger jeg uansett å la være fordi man blir trett av den.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå