Gå til innhold

Gravid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei

Jeg har en rimelig uregelessig mens, men de tre siste gangene har det vært nesten eksakt fire uker mellom den. Jeg hadde ubeskyttet sex for en seks dager siden. Og jeg skulle hatt mensen for fire dager siden. Nå har jeg panikk for at jeg er gravid! To angrepille før 72 timer, så sjansen skulle være rimelig liten..

Hvor lenge må jeg vente før jeg kan ta en graviditetstest og se om jeg er gravid? Jeg er bare 19år, kan ikke være gravid nå. Har total panikk for at jeg er det... Kan mensen bare være utsatt fordi jeg er så nervøs?? Shit, kan noen gi meg noen tips???

Videoannonse
Annonse
Skrevet
To angrepille før 72 timer, så sjansen skulle være rimelig liten..

* Skal stå at jeg tok angrepille...

Skrevet

Hvis du har tatt angrepillen(e) riktig og innen 72 timer, så er det en veldig liten sjans for at du er gravid. Hvis du skulle hatt mens for 4 dager siden, kan du ta en test nå, men ta den med morgenurin for den er mer konsentrert . Men vær obs på at det KAN ta litt tid før kroppen begynner å produsere svangerskapshormonet HCG, og at testen kan slå negativt ut, siden det enda er såpass tidlig i syklusen. Ta en test til om ca 1 ukes tid om mensen ikke dukker opp, for å være på den sikre siden. Mensen kan bli forstyrret av andre kvinner syklus, men også av stress eller psykiske påkjenninger.

Husk prevansjonen neste gang :)

Skrevet

20 dager etter siste samleie er hovedregelen. I enkelte tilfeller kan det ta lengre tid, så ta en test i uken til mensen dukker opp eller du får + test. 6 dager etter samleie er en test totalt verdiløs pga at egget ikke har fått nok tid til å produsere HCG.

Mensen kan forøvrig ikke forskyves av stress om eggløsningen har vært, men siden eggløsningen kan forskyves av stress så kan stress ha en indirekte virkning. Men da må du ha stresset FØR eggløsningen, ikke etter. Angrepille vil også ødelegge syklusen til mange.

Til senere bruk: Ovusoft.com for å få oversikt over syklusen, kondom til prevensjon, og om du skulle ha blitt gravid: amathea.no. Ordner seg gjør det, på et eller annet vis :)

Gjest =tentacle=
Skrevet

Vent 20 dager, og ta en test. Store sjanser for at du får mensen i ventetiden :)

Eggløsningen skjer vanligvis ca 14 dager før neste mens, og hvis du har fulgt den siste tidens syklus, har sexen skjedd lenge etter eggløsning. Siden mensen din har vært uregelmessig, er det ingen grunn til å tro at den nå har stabilisert seg og derfor er forsinket på grunn av graviditet, selv om den har kommet eksemplarisk etter 4 uker 3 ganger på rad. Det er selvsagt mulig at neste mens skulle komme sent og at eggløsningen har vært veldig forsinket og kommet samtidig med den ubeskyttede sexen, helt trygg er du ikke før du får mens eller negativ test, men sannsynligheten for å slippe med skrekken nå er nok ganske stor :) Lykke til!

Skrevet

Om du hadde ubeskyttet sex for 6 dager siden vil ikke en test bli positiv nå, men om en 5-6 dager kan du være heldig å få et riktig resultat

Gjest jente 19
Skrevet

Nå er det gått 10dager siden den ubeskyttede sexen, og en uke siden jeg egentlig skulle hatt mensen. De to siste dagene har jeg gått med menssmerter, veldig sterke idag (men det har jeg vanligvis), men det var først for noen timer siden at jeg fikk blødninger. Men det var ikke helt som vanelig, det er så lite og så tynn farge på det, har panikk nå, vet at man kan få blødninger og menssmerter selvom man er gravid, uff vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre nå. Hvordan kan jeg se forskjell på om det er mensen eller bare blødninger av en annen grunn?? Håper virkelig noen kan hjelpe meg, har panikk!! Kan ikke være gravid, det går bare ikke..

Skrevet

Sorry, har brukt to forskjellige navn. men begge er meg:

jente19 og 19år

Skrevet

Det kan være en implantasjonsblødning, eller at mensen er litt treg i starten.

Kort sagt: Om blødningen fortsetter å være "rar" så vil jeg anbefale en tur til amathea å få tat en test om en drøy ukes tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...