Gå til innhold

Blir jenter kalla inn i


Samantha

Anbefalte innlegg

Det lurer eg på, enkelt og greit.

Har innbilt meg at det var forbeholdt guttaboys, men no har visst fleire venninder av meg blitt kalla inn. Eg tør ikkje sjekke posten. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble innkalt for et par år siden, men fikk det utsatt pga studier.

De gjorde det klart at jeg fikk det utsatt, og ikke slupper unna, så skal bli spennende å se om de tar kontakt igjen.

Veldig merkelig det der. Jeg er den eneste i venninnegjengen som har hørt noe fra dem, men i svigerfamilien er vi tre jenter (vi er nå 26-30 år) og alle tre ble kallt inn med et par måneders mellomrom for 2-3 år siden. Helt snodig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå blir jo alle jenter kalt inn til frivillig sesjon, men det er vel ikke det dere tenker på, men jeg har hørt at kvinner kan bli innkalt, men at de ikke trenger gå inn hvis de har barn. Men vi er jo slik for likestilling de fleste av oss, så hvorfor er det verre at jenter blir kalt inn enn gutter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vi er jo slik for likestilling de fleste av oss, så hvorfor er det verre at jenter blir kalt inn enn gutter ;)

I utgangspunktet er jeg enig i det, men det var slettes ikke en god følelse å helt plutselig få innkallelse i posten. Hadde jeg vært forberedt på det og vist at når jeg blir x antall år så skal jeg inn så og så lenge så hadde det vært greit. Men å være den "heldige" vinner av en eller annen form for loddtrekking som tydeligvis kan skje fra en er i begynnelsen av tyveårene og fremover til en får barn var ikke kult i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket:

dette har jeg aldri hørt om.

Kan jeg risikere å bli kaldt inn på intervju?

er ikke sånn pliktig å stille opp på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I utgangspunktet er jeg enig i det, men det var slettes ikke en god følelse å helt plutselig få innkallelse i posten. Hadde jeg vært forberedt på det og vist at når jeg blir x antall år så skal jeg inn så og så lenge så hadde det vært greit. Men å være den "heldige" vinner av en eller annen form for loddtrekking som tydeligvis kan skje fra en er i begynnelsen av tyveårene og fremover til en får barn var ikke kult i det hele tatt.

he he det kan jeg jo godt forstå da, har en sønn jeg som er i militæret nå, og han hadde aldri tross han hadde blitt innkalt, siden han for 2 år siden søkte om å få komme inn, for å ta lælingtiden der, da ville de ikke ha ham, nå når han var i fast jobb, skulle han plutselig inn, nå viser det seg heldigvis at han syntes det er helt greit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kermit
:overrasket:

dette har jeg aldri hørt om.

Kan jeg risikere å bli kaldt inn på intervju?

er ikke sånn pliktig å stille opp på?

Etter å ha lest litt på www.sivilforsvaret.no , så er det kvinner mellom 18 og 40 som kan bli kalt inn. Men jeg har vært borti at de, så framt det er mulig, styrer unna kvinner med forsørgeransvar.

Endret av Kermit
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at det er slik at dersom du ikke har barn ved fyllte 28 år, så kan du risikere å bli kalt inn. Det er du i utgangspunktet pliktig til å stille opp på.

Men nå kaller de vel in yderst få hvert år, så sjansene er nok ikke så veldig store for at du skal bli den heldige.

Jeg var 22/23 da jeg ble kalt inn, og de to andre jeg kjenner var under 28 de også.

Men ja, du er pliktig til å stille hvis du først blir plukket ut. Men du kan søke om utsettelse da, men ikke alltid det blir innvilget.

Jeg fikk utsettelse pga studier (de gjorde det klart at det var utsettelse og ikke fritak, men vet ikke helt om de kommer til å ta kontakt igjen. Er jo flere år siden nå og har ikke hørt noe mer fra dem), mens hun ene jeg kjenner fikk kun 6 mnd utsettelse da hun søkte om fritak/utsettelse pga at hun nettopp var blitt butikksjef.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Talula
Jeg mener at det er slik at dersom du ikke har barn ved fyllte 28 år, så kan du risikere å bli kalt inn. Det er du i utgangspunktet pliktig til å stille opp på.

Men nå kaller de vel in yderst få hvert år, så sjansene er nok ikke så veldig store for at du skal bli den heldige.

Tror det er 28 år ja. Noen fortalte meg at hvis du var ugift kvinne uten barn og under 28 år så kunne du risikere å bli trukket ut.. :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SuperMoo

Jeg er 28, snart skilt og har ikke barn ... :overrasket:

Men jeg bor ikke i Norge så jeg håper det ikke gjelder meg ...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elfrida

Dette er sivilforsvaret, det er ikke krigføring det dreier seg om, så det at man er pasifist er ikke noen grunn til å nekte. Det er vel mer i retning av førstehjelp, brannvern osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...