Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er ferdig utdannet i juni i år og har begynt å sende ut søknader på jobber. Så da lurer jeg litt på hva som er den vanlige gangen i dette.

Er det normalt å ringe arbeidsgiveren før/etter at jeg har sendt søknad? Hvilket inntrykk gir dette?

Hva om jeg finner ut at jeg vil søke på en arbeidsplass som ikke har utlyst en stilling. Kan jeg likevel sende søknad, eller bør jeg kontakte dem på tlf/e-post først?

Er det vanlig å besøke arbeidsplassen og spørre arbeidsgiver om de trenger flere ansatte? Eller vil dette gi et dårlig inntrykk?

Er det normalt å sende inn vitnemål fra videregående når vi har fullført høyere utdannelse? Hvordan ser evt arbeidsgiveren på disse karakterene og fraværet, blir dette vitnemålet vektlagt?

Kan jeg sende med vurderinger fra praksis?

Hvordan er det å søke på to stillinger innen samme arbeidsplass (f.eks. både pedagogisk leder og førskolelærer 2)?

Hvor viktig er det å ha gode karakterer?

Er det normalt å skrive om sine personlige egenskaper i CV'en (kort)?

Pleier dere å legge ved bilde i søknaden?

Grunnen til at jeg spør, er vel at jeg aldri har søkt så profesjonellt før. Har hatt jobb siden jeg var 14, men ikke innen det yrke jeg har utdannet meg til. Disse jobbene har jeg bare sendt en vanlig søknad til, uten CV.

Blir glad for svar her! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring før du sender søknad og bare hvis du har gode spm. Ikke ring bare for å ringe.

På steder som ikke har utlyst leding stilling, men du har lyst til å jobbe i, kan du sende en åpen søknad.

Man sender ikke vitnemål og referanser, så lenge de ikke spør om det konkret i stillingsannonsen.

Jeg pleier å legge ved bilde.

Om de personlige egenskaper skriver du i søknaden ikke CV.

Du finner masse informasjon hvis du søker på internett!!

Skrevet

Tror det er veldig uvanlig å besøke arbeidsplassen for å spørre om de trenger flere ansatte! Jeg ville aldri ha gjort det på en "ordentlig jobb". Sjansen er stor for at du bare får snakke med resepsjonisten, og at du ikke slipper frem til beslutningstager.

Men før du sender åpen søknad kan det være lurt å ringe for å skaffe seg flere opplysninger om arbeidsstedet.

Enkelte setter bilde inn i CV'n. Tror det blir hipp som happ, egentlig...

Som Glam Cat skrev, så bør man ikke sende unødvendig mye informasjon med søknaden. Har de ikke bedt om vitnemål/ attester ved utlysning, så ønsker de det heller ikke før på intervjuet. Da kan du imidlertid ta med vurderinger fra praksis også - hvis det er relevant for jobben du søker på.

Hvis du har høyere uttdannelse, trenger du ikke ta med vitnemål fra videregående. Men hvis du har veldig kort videreutdannelse (1-2 år), ville jeg kanskje gjort det.

Karakterer - kommer helt an på hva slags jobb du søker på...

Skrevet

Takk for gode svar ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...