Gjest Gjest_lillepille_* Skrevet 11. april 2007 #1 Skrevet 11. april 2007 Hei.. lest mange av innleggene her og jeg har virkelig medfølelse.. stå på jenter!! Men jeg lurer på en ting som jeg håper dere kan svare på når dere sier at dere får smerte ved samleie? blir denne smerten utløst BARE ved berøring, eller er det slik at dere går konstant 24 timer i døgnet og kjenner smerten?
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #2 Skrevet 28. oktober 2016 Hei! Jeg dro til gynekolog etter en god stund med vondt i og etter sex, og vondt med bruk av tampong. Det eneste gynekologen sa var at jeg hadde vestibulitt og det var ikke så godt forsket på, så var ingen ting spesielt han sa jeg kunne gjøre for å "motvirke" smerten. Den eneste løsningen sa han, var å få barn?! Jeg er 22, og har ikke planer om barn enda. Det ble visst bedre etter man får barn, det kan jeg jo kanskje skjønne, men det må vel være noen andre løsninger som kan gjøre dette litt bedre? Litt kjipt å ha vondt når man har samleie osv..Håper noen kan ha tips.. Anonymkode: 2e34b...06e
Rakelmaki Skrevet 28. oktober 2016 #3 Skrevet 28. oktober 2016 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei! Jeg dro til gynekolog etter en god stund med vondt i og etter sex, og vondt med bruk av tampong. Det eneste gynekologen sa var at jeg hadde vestibulitt og det var ikke så godt forsket på, så var ingen ting spesielt han sa jeg kunne gjøre for å "motvirke" smerten. Den eneste løsningen sa han, var å få barn?! Jeg er 22, og har ikke planer om barn enda. Det ble visst bedre etter man får barn, det kan jeg jo kanskje skjønne, men det må vel være noen andre løsninger som kan gjøre dette litt bedre? Litt kjipt å ha vondt når man har samleie osv..Håper noen kan ha tips.. Anonymkode: 2e34b...06e Jeg har hatt det i seks år. Har ikke gjort noe spesielt angående behandling fordi jeg er singel og har ikke sex uansett (og jeg er blakk), men dette er hva jeg har gjort: Kuttet ut sukker fra kostholdet, spiser sunnere, bruker bedøvelses-gele, kuttet ut tamponger og trener bekkenmuskulatur. I tillegg fokuserer jeg på å stresse ned. Har sluttet i studentjobben, og prioriterer meg selv mer. Forsøker å slappe mye av i hverdagen. Anbefaler deg å bytte fastlege med en gang. En fastlege vil som regel sende deg videre til fysioterapeut. Du trenger en fastlege med mer kunnskap enn han du har nå. Anbefaler deg også å reise til Dr. Josef Ekgren på majorstuaklinikken i Oslo. Har hørt veldig mye bra om han. En gynokologtime koster 2.500 kroner. Er veldig dyrt, men har hørt det er verdt alle pengene. Han har gynokologtimer spesialisert på smerter i underlivet og et eget behandlingsregime. Tenker jeg skal gjøre det selv når jeg får storstipendet over jul. Edit: Det er også viktig å fokusere på å ikke assosiere sex med smerte. Det er vanskelig, men hvis man gjør det vil kroppen spenne seg ubevisst med en gang man kommer i en seksuell situasjon. Forsøker å gjøre det alene, men vet ikke om det funker. Endret 28. oktober 2016 av Rakelmaki
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #4 Skrevet 28. oktober 2016 Ja, stresser en del med jobb, mener ikke så mye å få gjort med det, stresser en del generelt var fastlegen min som henviste meg til denne gynekologen. Jeg har kjæreste og vi bor sammen, er ikke alltid vondt under samleie, men er vondt 80% av gangene, med en gang, og etter. Under er det helt OK. Lest litt på nett att å prøve å bruke feks vagina kuler hjelper med å roe ned musklene der, har kjøpt, men ikke prøvd enda 😂 Bor langt unda Oslo, så blir litt vanskelig å sette opp time så langt unda :-/ men skulle gjerne visst om noe som hjalp! Er så forbanna irriterende.. hvordan kan feks en fysioterapeut hjelpe? Assosierer ikke sex med smerte, hadde ikke smerte før siden 1 år siden, men når det startet fortsatte jeg med samleie, selv om det var vondt, trodde det bare var sånn litt av og til ved ofte sex. Gynekologen min sa at vestibulitt kan komme av at jeg feks har brukt mye ob, canesten ved sopp eller andre ting som kroppen helst ikke vil ha "oppe der" i systemet og dette gjør at musklene osv der nede strammer seg på en måte og ikke vil ha noe inn osv. Høres jo ut som det kan stemme, men skulle ønske han heller kom med en løsning og ikke sa: det blir bedre etter du får barn. Haha, vil jo IKK få barn bare for den grunnen liksom.. ;p Anonymkode: 2e34b...06e
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2016 #5 Skrevet 28. oktober 2016 Jeg fikk også høre at å få barn ville være en effektiv behandling, men det var ikke den eneste. Jeg hadde det nok litt som deg, samleie var helt gjennomførbart, men vondt i starten og etterpå - og noen ganger også underveis. Behandlingen som jeg fikk var å skulle slutte på p-piller, og smure med bedøvende gel (xylocain) noen ganger daglig samt før samleie, og i tillegg smure med locobase for å gi fuktighet. Jeg trengte ikke avstå fra sex, men for de som er hardere rammet så er det ofte en del av behandlingen. Hvor i landet bor du? Anonymkode: a18b7...501
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2016 #6 Skrevet 29. oktober 2016 Jeg bruker P-ring. Og har brukt det siden jeg var 16. Bor i Telemark Anonymkode: 2e34b...06e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #7 Skrevet 31. oktober 2016 Etter hyppige besøk hos fastlege, utredning hos gynekolog og urolog kom jeg tilfeldigvis over informasjon om vestibulitt på nett. Dette stemmer på en prikk med plagene jeg har, og ingen av de ulike legene jeg har vært hos har nevnt dette med et ord. Jeg har nå tatt kontakt med gynekologen som gjorde utredningene på nytt, og skal be om henvisning hit: http://www.mensendieck-fysioterapi.no/html/vulvodyni_vestibulitt_.html . Er ikke sikkert det fungerer, men jeg er villig til å prøve hva som helst. Tenkte bare å dele tipset her, fysioterapi er jo et vesentlig mindre drastisk tiltak enn å få barn Anonymkode: ffc1a...c84
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #8 Skrevet 31. oktober 2016 Hører og leser at folk sier at det å få barn hjelper for vestibulitt. Vel, erfaringen min er at jeg fikk vestibulitt etter vaginal fødsel. Var helt grei til fødselen, etter den ble alt bare et h***ete med smerter, og penetrering er klin umulig. Har gått med det i noen år nå. Anonymkode: 7a0a2...e15
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #9 Skrevet 31. oktober 2016 Jeg har hørt leger anbefale å få barn mot en rekke tilstander, bl. a bechterews, endometriose og nå vestibulitt. At det går an. Feil grunn til å få barn, og antakeligvis gjør det ikke tilstanden noe bedre. Tenker ikke legene på hvor stor forandring i livet det er pmfå barn? Og hvilken forskning legger de til grunn nør de anbefaler dette? Det undres jeg over. For vestibulitt er en sekkediagnose de setter nør de ikke helt klarer å finne ut av årsakene. Det kan vøre sopp, virus, bakterier (mange urethritter smitter som klamydia, men blir ikke testet for) og en rekke autoimmune tilstander. Minner meg nesten om de artiklene om lobotomering som man kan lese på Aftenposten for tiden. For min del skyldtes vestibulitten psoriasis. Måtte gå på Diflucan av og på i ti år før jeg fant ut det. Anonymkode: 5b25c...6ea
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #10 Skrevet 31. oktober 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har hørt leger anbefale å få barn mot en rekke tilstander, bl. a bechterews, endometriose og nå vestibulitt. At det går an. Feil grunn til å få barn, og antakeligvis gjør det ikke tilstanden noe bedre. Tenker ikke legene på hvor stor forandring i livet det er pmfå barn? Og hvilken forskning legger de til grunn nør de anbefaler dette? Det undres jeg over. For vestibulitt er en sekkediagnose de setter nør de ikke helt klarer å finne ut av årsakene. Det kan vøre sopp, virus, bakterier (mange urethritter smitter som klamydia, men blir ikke testet for) og en rekke autoimmune tilstander. Minner meg nesten om de artiklene om lobotomering som man kan lese på Aftenposten for tiden. For min del skyldtes vestibulitten psoriasis. Måtte gå på Diflucan av og på i ti år før jeg fant ut det. Anonymkode: 5b25c...6ea Jeg har ikke hatt noe som jeg vet om som har trigget vestibulitten, har hatt sopp, så gynekologen sa at hvis jeg har brukt feks canesten eller ob mye som har irritert oppi der, så kan det ha trigget vestibulitten.. Anonymkode: 2e34b...06e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #11 Skrevet 31. oktober 2016 Har hatt vestibulitt i mange år, og barnefødsel hjalp ikke. Altså, det ble ikke værre, men ikke bedre heller. Gynekologer er vanvittig uvitende. Jeg anbefaler Volvat-klinikkene (men de er private og dyre). Men de har virkelig peiling på hva de driver med, og det er god kvalitet på gynekologene. Jeg har et 'program' utarbeidet i samråd med gynekolog hos volvat, hvor jeg skal tøye området så og så lenge hver dag, bruke en spesiell type glidemiddel, holde meg unna sukker. Ble også anbefalt og bytte fra p-piller til ''minipillepreparat''. Jeg valgte p-stav. Alt i alt er jeg blitt veldig bra, selv om det har tatt tid Vil ikke legge ut ''min'' oppskrift, da det kan gjøre vondt værre for andre. Men anbefaler virkelig å ta kontakt med Volvat. Dersom økonomi er et problem kan du/dere ringe rundt til gynekologer i ditt fylke (offentlige) å høre om de har peiling på sykdommen. fikk også høre av min gynekolog at han samarbeidet med en klinikk i Oslo som var veldig gode på området. For dere som bor i Oslo kan dere jo prøve å finne denne klinikken på egenhånd, og dere andre kan høre om det er gynekologer som har hørt om dem og samarbeidet med dem Vær forberedt på litt motstand. Det er lite forskning på tilstanden, og mange leger mener enda det er psykisk. Ja, det kan ha en sammenheng med soppinfeksjon. Min gynekolog sa at overdreven bruk av canesten (altså ved mistenkt - men ikke bekreftet sopp) kan føre til overfølsomhet i slimhinnene. Han fortalte at gynekologforeningen var stein forbanna på at canesten var reseptfritt..... Lykke til alle, det finnes håp Jeg fikk ikke inn tampong, det var vondt å vaske seg og sykle - og nå, bare 1,5 år etter jeg begynte med behandling kan jeg ha sex når jeg vil, hvor jeg vil og så ofte jeg vil med mannen min Anonymkode: cd8de...37a
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #12 Skrevet 31. oktober 2016 Ehm, dere ser tråden er snart 10 år gammel? Anonymkode: a38ac...b8d
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #13 Skrevet 31. oktober 2016 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har hatt vestibulitt i mange år, og barnefødsel hjalp ikke. Altså, det ble ikke værre, men ikke bedre heller. Gynekologer er vanvittig uvitende. Jeg anbefaler Volvat-klinikkene (men de er private og dyre). Men de har virkelig peiling på hva de driver med, og det er god kvalitet på gynekologene. Jeg har et 'program' utarbeidet i samråd med gynekolog hos volvat, hvor jeg skal tøye området så og så lenge hver dag, bruke en spesiell type glidemiddel, holde meg unna sukker. Ble også anbefalt og bytte fra p-piller til ''minipillepreparat''. Jeg valgte p-stav. Alt i alt er jeg blitt veldig bra, selv om det har tatt tid Vil ikke legge ut ''min'' oppskrift, da det kan gjøre vondt værre for andre. Men anbefaler virkelig å ta kontakt med Volvat. Dersom økonomi er et problem kan du/dere ringe rundt til gynekologer i ditt fylke (offentlige) å høre om de har peiling på sykdommen. fikk også høre av min gynekolog at han samarbeidet med en klinikk i Oslo som var veldig gode på området. For dere som bor i Oslo kan dere jo prøve å finne denne klinikken på egenhånd, og dere andre kan høre om det er gynekologer som har hørt om dem og samarbeidet med dem Vær forberedt på litt motstand. Det er lite forskning på tilstanden, og mange leger mener enda det er psykisk. Ja, det kan ha en sammenheng med soppinfeksjon. Min gynekolog sa at overdreven bruk av canesten (altså ved mistenkt - men ikke bekreftet sopp) kan føre til overfølsomhet i slimhinnene. Han fortalte at gynekologforeningen var stein forbanna på at canesten var reseptfritt..... Lykke til alle, det finnes håp Jeg fikk ikke inn tampong, det var vondt å vaske seg og sykle - og nå, bare 1,5 år etter jeg begynte med behandling kan jeg ha sex når jeg vil, hvor jeg vil og så ofte jeg vil med mannen min Anonymkode: cd8de...37a Så bra å høre at det finnes håp! ❤️ Jeg har brukt p ring siden jeg var 16, kan dette forårsake noe tror du? Lest på nett at visse "øvelser" feks vaginakuler, salte men sikkert en liten vibrator osv kan hjelpe å få muskelen til å slappe av. Noen ganger er det veldig vondt, andre ganger merker jeg ikke noe smerte. Er så av og på! Men takk for tips ❤️ Anonymkode: 2e34b...06e
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #14 Skrevet 31. oktober 2016 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ehm, dere ser tråden er snart 10 år gammel? Anonymkode: a38ac...b8d Ja, men så lenge folk svarer kan man vel bare bruke den og dele erfaringer og tips eller? Anonymkode: 2e34b...06e 1
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2016 #15 Skrevet 31. oktober 2016 Jeg har slitt med vestibulitt (og vaginisme) i nesten 7 år nå. I starten gikk jeg til mensendieck fysioterapeut og sexolog, samt fikk resept på xylocain. Jeg gjorde knipeøvelser, avspenningsøvelser, brukte dilator etc. Jeg hadde kjæreste på det tidspunktet, men etter det ble slutt dabbet hele av og jeg "glemte av" hele problemet siden jeg ikke ble daglig minnet på det. Nå har jeg imidlertid begynt med behandling igjen, og akter å bli så frist om mulig. Anbefaler deg å oppsøke en sexolog som har god greie på dette Anonymkode: 2c319...0da
AnonymBruker Skrevet 1. november 2016 #16 Skrevet 1. november 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har slitt med vestibulitt (og vaginisme) i nesten 7 år nå. I starten gikk jeg til mensendieck fysioterapeut og sexolog, samt fikk resept på xylocain. Jeg gjorde knipeøvelser, avspenningsøvelser, brukte dilator etc. Jeg hadde kjæreste på det tidspunktet, men etter det ble slutt dabbet hele av og jeg "glemte av" hele problemet siden jeg ikke ble daglig minnet på det. Nå har jeg imidlertid begynt med behandling igjen, og akter å bli så frist om mulig. Anbefaler deg å oppsøke en sexolog som har god greie på dette Anonymkode: 2c319...0da Hjalp det med mensendieckfysioterapi for deg? Jeg har hatt plager med vestibulitt i et år, har endelig fått en diagnose og skal begynne behandling Anonymkode: ffc1a...c84
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå