mamma_mia Skrevet 11. april 2007 #1 Skrevet 11. april 2007 Har valgt min bestevenninne som jeg har kjent "alltid" til forlover.. Syntes nesten det måtte bli henne siden hun er som en søster for meg (har nemlig bare brødre selv), hun er den venninna jeg har kjent lengst og den jeg har mest kontakt med .. Men jeg synes hun viser så lite interesse for bryllupet, selv om hun virket veldig glad når hun ble spurt om å være forlover..Hun spør aldri om noe selv, når jeg snakker om det får jeg følelsen av at hun kjeder seg fort.. Og jeg snakker ikke så mye om det heller.. Hun lurer hverken på hvordan kjolen, brudebuketten eller noe ser ut.. Jeg prøver å spørre om hun har tenkt på kjole til seg selv, sier jeg godt kan være med henne når hun skal kjøpe kjole, men får aldri noe ordentlig svar.. Hun er litt selvopptatt av seg uten at hun merker det selv, og har litt lett for å bare snakke om seg selv til tider.. Hun er singel selv og synes sikkert ikke bryllup er så interessant som det jeg gjør, men det går da an å vise litt interesse.. Vi snakket på tlf i en time tidligere i kveld og hun spurte ikke om noe som har med bryllupet å gjøre, bare snakket om seg selv hele tiden.. Kjenner jeg blir skuffet og frustrert Samtidig får jeg dårlig samvittighet for at jeg skriver dette om henne..
♥Mirella♥ Skrevet 11. april 2007 #2 Skrevet 11. april 2007 Kan du ikke invitere henne på "bryllupsplanleggingskveld" med vin og kos? Presisere at det er for å planlegge bryllup, og "tving" henne til å ta del, kanskje hun blir mer gira etter hvert som hun får se hva du har tenkt med kjole, hår, smykker, blomster, dekorasjoner osv.. kanskje spørre litt om råd så hun føler at hun trengs.
mamma_mia Skrevet 11. april 2007 Forfatter #3 Skrevet 11. april 2007 Prøver så godt jeg kan og involvere henne, men føler responsen uteblir..
MAcy Skrevet 11. april 2007 #4 Skrevet 11. april 2007 Har ei venninne som har samme problem. hun har valgt ei venninne som hun fortiden bor med,og har bodd sammen med de siste 5 årene. men forlveren hennes vil ikke være sammen med henne og mannen, siden hun selv er singel..... hun interesserer seg lite og tar aldri iniativ til noe so har m bryllupet å gjøre. min venninne fortviler over dette og synes det er veldig leit. Jeg har heldigvis en forlover som er veldig interessert, selv om ho er singel og pået helt annet sted i livet enn meg.
mamma_mia Skrevet 11. april 2007 Forfatter #5 Skrevet 11. april 2007 Søstera til sambo er mer deltakende enn det forloveren er.. Hun er topp, tenkte litt på å ha henne som forlover men visste at min venninne hadde blitt veldig skuffet da.. Ble litt feil uansett, venninna mi kjenner meg jo ut og inn og vi har vokst opp sammen.. Det var søstera hans som var med meg å kjøpte brudekjole, hun var med å bestilte bukett og snakker hele tiden om bryllupet.. Hun surfer rundt på internet for å få inspirasjon og alt mulig. Føles litt rart hele greia
♥Mirella♥ Skrevet 11. april 2007 #6 Skrevet 11. april 2007 Høres litt vanskelig ut ja.. Men fungerer det om forloveren bare gjør de oppgavene hun "skal" som å skrive forlovererklæring osv, og at din samboers søster er med på det andre? Tyder jo på at hun synes det er gøy, i motsetning til forloveren. Skjønner at du synes det er rart, men høres jo ut som det funker på ett vis, du har i alle fall noen som er med på planleggingen Alternativet er jo å "dumpe" forloveren, men da ryker kanskje vennskapet?
mamma_mia Skrevet 11. april 2007 Forfatter #7 Skrevet 11. april 2007 For meg så går det greit slik, visste vel egentlig at hun ikke var helt "forlovertypen", men ville ha henne fordi hun er min beste venninne.. Vet hun ikke mener noe vondt med det Ikke meningen å henge henne ut eller noe, ble bare litt frusterert.. *dårlig samvittighet*
mamma_mia Skrevet 12. april 2007 Forfatter #9 Skrevet 12. april 2007 Enig i det med at en selvsagt synes det er mer spennende med sitt eget bryllup, og synes på ingen måte at jeg har urealistiske forventninger..Men er det virkelig for mye forlangt å lure på hvordan kjolen til den du er forlover til ser ut f.eks? Synes også det handler om å vise interesse for andres liv, og ikke bare sitt eget. Det er jo vanlig å snakke om det som opptar en, begge veier selvsagt.. Selv satt jeg å hørte på henne en time i går når hun snakket om ferieplanene sine for i sommer.. Jeg synes ikke jeg forventer mye av henne i det hele tatt.. Var forresten ikke helt i humør når jeg skrev dette inlegget i går, så i dag ser jeg annerledes på det. Og forventer på ingen m,åte at forloveren skal ordne opp for meg, det er jo vårt bryllup og ikke hennes..
Snippa Skrevet 12. april 2007 #10 Skrevet 12. april 2007 Jeg er enig med B2B Min forlover bryr seg ikke om klær, kjoler, dill eller dall. Ikke forventer jeg at hun skal bry seg heller. Jeg kjenner henne godt, og valgte henne fordi hun er en veldig god venninde -ikke for å være motekonsulent
mamma_mia Skrevet 12. april 2007 Forfatter #11 Skrevet 12. april 2007 Hadde noen av mine venninner giftet seg hadde jeg ihvertfall vist litt interesse, enten jeg var forlover eller ei.. Skal ikke venninner være interessert i hverandres liv?
Gjest baby-E Skrevet 12. april 2007 #12 Skrevet 12. april 2007 Skal ikke venninner være interessert i hverandres liv? ← Selvfølgelig skal man det, men om man ikke finnes interisert i bryllup, skal man da late som man er sååå interisert? Syns det blir falskt jeg. Og faalsk er ikke jeg mot mine venner hvertfall.
Snippa Skrevet 12. april 2007 #13 Skrevet 12. april 2007 Selvfølgelig bør venninden din være interessert i annet enn seg selv, og være der for deg Men jeg synes godt at man kan være en god venninde og bry seg om bryllup og det som skjer i livet til hverandre uten å ha meninger om kjoler og serviettringer.
Gjest =tentacle= Skrevet 12. april 2007 #14 Skrevet 12. april 2007 Å aldri vise interesse for bryllupsplanene er ikke god venninnetakt. Samtidig bør det absolutt være mulig å ha en entimes telefonsamtale uten at oppdatering på bryllupsplanene er et selvsagt tema, og kanskje har hun gått litt lei selv om du ikke synes at du prater spesielt mye om bryllup. Store endringer i sitt eget liv blir man gjerne litt overfokusert på, og selv om en synes en begrenser seg hele tiden, kan den delen som slipper ut fortsatt være så stor at det blir veldig mye bryllupsfokus for en som ikke synes at bryllup er veldig interessant. Da er det lurt å fordele praten ut over flere personer når man ser at det kan bli litt mye for enkelte venner.
Mischa Skrevet 12. april 2007 #15 Skrevet 12. april 2007 Huff skjønner at du er skuffet, man har ofte sett for seg hvordan ting skal bli og så blir det ikke sånn.. Selv er jeg elendig på å takle skuffelser Det jeg tenkte var at det kan jo faktisk være at hun synes situasjonen er litt vanskelig.. Som du nevner er hun singel , du derimot er snart gift. Kanskje hun rett og slett er litt misunnelig på deg (selv om hun helt sikkert er glad på dine vegne også!) og at hun derfor vegrer seg litt for å delta i planleggingen - da hun konstant vil bli minnet på at hun er singel.. Bryllup kan virke ganske fjernt for noen som ikke har kjæreste.. Selv har jeg venninner som er bekymrede og triste for de er i begynnelsen av tyveårene og ennå ikke har hatt kjæreste..de er redd de for at de aldri kommer til å møte den rette, og å da få andres bryllupsplanlegging dyttet på seg tror jeg kan være tøft Det at hun ble glad for å bli forlover tyder jo på at hun ser det på som en stor ære og at hun er glad du valgte henne, hun hadde bare kanskje ikke ventet å måtte delta så mye i selve planleggingen av noen andres bryllup
mamma_mia Skrevet 12. april 2007 Forfatter #16 Skrevet 12. april 2007 Ja, det kan godt være noe i det du skriver Mischa Kanskje litt vanskelig å sette seg inn i min situasjon når hun er i en helt annen livssituasjon selv.. Likte svaret ditt
Gjest Pjusk Skrevet 12. april 2007 #17 Skrevet 12. april 2007 For meg så går det greit slik, visste vel egentlig at hun ikke var helt "forlovertypen", men ville ha henne fordi hun er min beste venninne.. Vet hun ikke mener noe vondt med det Ikke meningen å henge henne ut eller noe, ble bare litt frusterert.. *dårlig samvittighet* ← Du får nok bare godta at din forlover er slik hun er. Også kan du heller fortelle din kommende svigerinne at du setter veldig pris på entusiasmen hun viser for bryllupet og at det gleder deg.
Branna Skrevet 13. april 2007 #18 Skrevet 13. april 2007 Søstera til sambo er mer deltakende enn det forloveren er.. Hun er topp, tenkte litt på å ha henne som forlover men visste at min venninne hadde blitt veldig skuffet da.. Ble litt feil uansett, venninna mi kjenner meg jo ut og inn og vi har vokst opp sammen.. Det var søstera hans som var med meg å kjøpte brudekjole, hun var med å bestilte bukett og snakker hele tiden om bryllupet.. Hun surfer rundt på internet for å få inspirasjon og alt mulig. Føles litt rart hele greia ← Jeg hadde akkurat det samme problemet. Spurte først den venninnen som jeg hadde kjent lengst, og hun virket veldig glad i begynnelsen, men aldri noe særlig interessert i bryllupet. Hver gang jeg inviterte henne med på "brudeting", var det enten noe i veien eller så gadd hun ikke å svare. Og det var ikke ofte jeg snakket om det heller. Jeg hadde også en annen venninne (som lenge egentlig hadde vært bestevenninnen min) som viste mye mer interesse for bryllupet, og som var veldig støttende, og jeg begynte å ønske at jeg hadde valgt henne som forlover i stedet. Så til slutt så spurte jeg forloveren min rett ut om hun egentlig hadde lyst til å være forlover (prøvde å være veldig sympatisk og forståelsesfull), i og med at hun jo hadde så mye annet å tenke på, eller om hun heller ville være brudepike (en æresfull, men ikke like ansvarsfull posisjon), og da ble hun veldig takknemlig. Så valgte jeg min beste venninne til forlover, og er kjempefornøyd med valget. Det jeg vil frem til, er at kanskje det lønner seg å velge søsteren til samboeren din som forlover i stedet, siden hun er mer engasjert. Hvis du setter deg sammen med venninnen din og hører hva hun egentlig har lyst til, så kanskje dere kommer til en løsning på det slik jeg gjorde.
pike28 Skrevet 13. april 2007 #19 Skrevet 13. april 2007 Jeg er ikke i en slik situasjon selv, men har ei venninne som også skal gifte seg nå som var det: Hun var ikke helt sikker på hvem av sine to beste venninner hun skulle velge som sin forlover; barndomsvenninne, eller venninne som hun hadde blitt kjent med i voksen alder og var superengasjert i bryllupsplanene allerede. Det hun gjorde var rett og slett å spørre barndomsvenninnen sin hva hun selv ønsket og dillemaet løste seg av seg selv. Barndomsvenninnen innrømmet at forloveroppgaven nok ikke var en ting for henne og hun selv om hun så på det som en ære ville hun helst slippe Mye kan løse seg ved en prat tror jeg bare en viser litt takt og tone
dront Skrevet 13. april 2007 #20 Skrevet 13. april 2007 Synes Branna har et godt poeng her, og løste det på en bra måte. Det passer nok ikke alle å være med på alt mulig av bryllupsplanlegging, selv om det er en ære å bli bedt om å være forlover, selvsagt. En annen ting jeg tenkte på er om hun er klar over hva du forventer av henne som forlover? Om jeg hadde blitt spurt om å være forlover for to-tre år siden hadde jeg ikke tenkt over at jeg sa ja til så mye mer enn å være vitne, faktisk. Klart man gjerne leter opp litt informasjon rundt rollen og kommer på det der med utdrikningslag, men... Det virker dessuten som folk "bruker" forloverne sine forskjellig. Ei venninne av meg skal gifte seg til sommern, og hennes forlover er involvert i alt fra kjole til arrangering av utdrikningslag til gjestelister og svar på invitasjoner. Kanskje litt fordi bruden ikke har så mye konstruktiv kontakt med sin egen nære familie - uansett er det noe forloveren vil, altså. Ei anna venninne av meg som giftet seg for noen år siden, brukte ikke forloveren sin så mye - de bor langt fra hverandre, blant annet. Og det var en annen som arrangerte utdrikningslaget av praktiske årsaker. Uansett - jeg ville hørt med venninnen om hun egentlig kunne tenkt seg å slippe å være forlover, i hvert fall om du føler du trenger en forlover som engasjerer seg og hjelper deg litt mer. Eller om hun i det hele tatt har skjønt hva du ønsker av henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå