Gå til innhold

Proplaps

Fremhevede innlegg

Skrevet

er det noen som har noen gode råd om hvordan man kan få hjelp til å bli kvitt prolaps i nakken?Vet ikke om det går an å bli kvitt det,men noe som kan hjelpe til å lindre smerte kanskje?spør på vegne av en jeg kjenner som lurer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hun har visst prøvd både naprapat og kiropraktor uten at noe av det har hjulpet...

Skrevet

Jeg fikk nakkeprolaps for 4 år siden og sliter fortsatt noe med muskelsmerter i nakke,skuldre og armer.......

Selv prolapset trekker seg som oftest mer eller mindre tilbake av seg selv etter en 6-8 uker, men det er ikke alltid musklene i kroppen skjønner det. Prolapset mitt trakk seg ikke helt tilbake, men det berører ikke lenger nervene. Så smertene burde egentlig vært borte, men er ikke det.

Jeg gikk til fysikalsk behandling og fikk bl.a. traksjonsbehandling på sykehuset. Det er en strekkbehandling av nakken hvor håpet er at det skal lette tilbaketrekningen av prolapset(noe omdiskutert). Faktisk tror jeg denne strekkbehandlingen var med å øke muskelsmertene mine, men det hjalp på nummenheten og prikkingen i hendene.

Jeg har gått til kiropraktisk behandling uten særlig hjelp.

Det som faktisk hjalp til slutt var massasje hos en muskel-og idrettsmassør, men det var etter en tid.(må begynne der igjen nå) I akuttfasen er nok ikke det anbefalt.

Jeg ble også sendt til et spesialsykehus og fikk der også et tre-dagers nakke-kurs og fikk da forklaringen på hvorfor smertene vedvarte.

I akuttfasen så levde jeg bare fra dose til dose av smertestillende, døgnet rundt............ :tristbla:

Skrevet

Pappa har prolaps i ryggen, og han holder det i sjakk med å trene selv om det visstnok ikke skal være mulig å trene en prolaps bedre i følge enkelte eksperter. Når han var som verst kunne han bare ligge på harde underlag, og klarte hverken ligge, stå, gå eller sitte over noe særlig tid. Ikke bra for nattesøvnen akkurat...

Det første han begynte å gjøre var å gå turer. Vet at han i perioder gikk 200 meter bortover veien, la seg ned på rygg i grøftekanten for å hvile (bor på landet ja..) før han gikk hjem igjen. Nå kan han gå turer på flere mil, han trener på ergometersykkel, gjør en del styrketrening og padler i kajak. Det siste tok det lang tid før han tålte å gjøre. Det han sier er at han måtte selv finne ut hva han tålte og ikke, hva som gjorde han bedre og hva han måtte holde seg unna. Han trenger å hvile med jevne mellomrom, og blir værre av å jobbe. Det å holde seg bra i ryggen med riktig blanding av trening og hvile er en fulldagsjobb for han, så han er uføretrygdet.

Vet ikke om dette gav noen innspill, for den viktigste lerdommen er vel kanskje at man må prøve selv hva som virker.

Skrevet
Pappa har prolaps i ryggen, og han holder det i sjakk med å trene selv om det visstnok ikke skal være mulig å trene en prolaps bedre i følge enkelte eksperter. Når han var som verst kunne han bare ligge på harde underlag, og klarte hverken ligge, stå, gå eller sitte over noe særlig tid. Ikke bra for nattesøvnen akkurat...

Det første han begynte å gjøre var å gå turer. Vet at han i perioder gikk 200 meter bortover veien, la seg ned på rygg i grøftekanten for å hvile (bor på landet ja..) før han gikk hjem igjen. Nå kan han gå turer på flere mil, han trener på ergometersykkel, gjør en del styrketrening og padler i kajak. Det siste tok det lang tid før han tålte å gjøre. Det han sier er at han måtte selv finne ut hva han tålte og ikke, hva som gjorde han bedre og hva han måtte holde seg unna. Han trenger å hvile med jevne mellomrom, og blir værre av å jobbe. Det å holde seg bra i ryggen med riktig blanding av trening og hvile er en fulldagsjobb for han, så han er uføretrygdet.

Vet ikke om dette gav noen innspill, for den viktigste lerdommen er vel kanskje at man må prøve selv hva som virker.

En trener jo egentlig ikke prolapset bedre, men man kan trene ryggmusklene sterkere..................

Og nakkemusklene er det litt vanskelig å trene, men jeg husker jeg fikk beskjed om å gå turer og svinge armene hele tiden. Hjalp ikke, men det "skulle" visst ha hjulpet....

Enig med det siste du sier at man får prøve litt og finne ut selv hva man synes hjelper.

Husker plutselig at broren min hevdet at akupunktur hjalp han med smertene da han hadde nakkeprolaps.

At vi er to søsken som fikk nakkeprolaps med to års mellomrom gjør at jeg synes det er interessant med forskning som antyder at det er genetiske årsaker hvorfor noen får det og andre ikke...............

Skrevet
En trener jo egentlig ikke prolapset bedre, men man kan trene ryggmusklene sterkere..................

Og nakkemusklene er det litt vanskelig å trene, men jeg husker jeg fikk beskjed om å gå turer og svinge armene hele tiden. Hjalp ikke, men det "skulle" visst ha hjulpet....

Enig med det siste du sier at man får prøve litt og finne ut selv hva man synes hjelper.

Husker plutselig at broren min  hevdet at akupunktur hjalp han med smertene da han hadde nakkeprolaps.

At vi er to søsken som fikk nakkeprolaps med to års mellomrom gjør at jeg synes det er interessant med forskning som antyder at det er genetiske årsaker hvorfor noen får det og andre ikke...............

Er klar over at det er musklene man trener så de støtter opp bedre, og det er klart at dette er lettere med rygg enn med nakke. Har forresten en kollega med prolaps som ble mye bedre av ballanse-trening. Tror han brukte bla. sånn pilates-ball, men skal ikke si det for sikkert for jeg overhørte bare det han sa i lunsjen.

Håper ikke jeg er disponert for å arve pappa sin prolaps da...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...