Gå til innhold

Ost og vin (hvilken vin?)


Dorri

Anbefalte innlegg

Skal i ost og vinselskap på lørdag og lurer på.

Hvilken vin passer best til ost og kjeks? (helst ikke av de aller dyreste)

Samme om det er rød eller hvit da jeg synes begge deler er godt.

Vet ikke enda om jeg skal ta med meg flasker med vin eller 2 eller 3 liters kartong.

(virker det dumt å komme til ost og vin selskap med kartongvin?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ost og vin er egentlig en vanskelig kombinasjon.

Fortell meg hva slags oster du liker, så skal jeg prøve å

gi deg noen tips. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvilke oster det er. Hvitvin passer til flere oster enn rødvin, så det er antakelig det beste valget. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er to gode hvitviner som jeg vil tro passer bra til ulike oster:

Azumbre Verdejo (spansk), koster rundt 90 kr., og Château Bonnet (fransk), koster litt over 100 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken vin som passer, kommer helt an på hvilke oster som serveres.

Min erfaring er forøvrig at ost og kjeks hos "vanlige" folk stort sett ikke passer sammen i det hele tatt. Hverken vinene, ostene, tilbehøret eller kjeksen. Og også at folk synes det er helt ok..... :)

Så jeg ville sett litt an hvem som inviterer til dette selskapet. Er det mer matinteresserte "gourmet" folk - som f.eks. aldri serverer ost med salte kjeks, druer og paprika ;) - ville jeg rett og slett ringt for å spørre hvilke viner som passer.

Skal du til "vanlige" folk, ta med vin du liker selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er helt vanlige folk (ikke noe gourmet he,he)

Aner ikke hvilke type oster som vil bli servert, blir nok camenbert, brie, og noen blåmuggoster tenker jeg.

Men synes dere det er teit å ta med seg kartongvin på 2 eller 3 liter i et slikt selskap?

Takker så mye for svarene jeg har fått :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det er endel som er invitert, og det er "vanlige" :ler: folk, synes jeg det er helt ok å ta med pappvin. Men jeg ville styrt unna de aller billigste.

Hvitvin er deilig til gorgonzola. Du finner endel greie hvitviner på papp til rundt 300 kroner på polet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå på polet og spør! Si at du skal i ostelag, og at det blir camembert, brie og blåmuggost. Be dem om å foreslå en rimelig hvit og en rimelig rød. Uansett billigere å kjøpe to flasker enn en treliter, og så trenger du ikke å bekymre deg for hva folk evt vil si...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...