Gå til innhold

Hvor mye koster et barn?

Mortie

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg regner med at den storfamilien du viser til i et tidligere innlegg, var en innvandrerfamilie.

Familien var norsk den, ikke noen innvandrerfamilie.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest stine k.

Denne familen det var snakk om på Migrapolis, var ikke en innvandrerfamilie. Det var en norsk mor og far (ikke medlemmer av sekt), som "gjerne kunne tenke seg flere barn", selv etter å ha fått 16 unger. Da sier det seg selv at økonomien og arbeidsmengden blir deretter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Milla! Noe mer sneversynt og fordomsfult er det lenge siden jeg har hørt!!!

typisk modent og sakelig :roll:

Jeg tor ikke barn i storfamilier får hverken mer eller mindre oppmerksomhet enn andre barn.. Hva med familier der foreldrene har viktige karierer,med møtevirksomhet og diverse fritids aktiviteter? De fleste som velger å få mange barn gjør det jo fordi de elsker barn!

klart at du som foreldre har en begrenset mengde tid.. denne tiden begrenses selvfølgelig av karriere og egne fritidsinteresser, men den begrensese også i aller høyeste grad av tid til de andre barna.. En time delt på to barn er ikke det samme som en time delt på 6!!

og jeg mener det er sunt for barna at foreldrene har egne fritidsinteresser osv. og ikke minst for foreldrene..

det at du vil ha mange barn fordi du "elsker barn" betyr ikke at barna dine setter pris på situasjonen de lever i..

alle barn fortjener å få mye PERSONLIG oppfølging av foreldrene.. Dette betyr selvfølgelig at du må være allene i et rom med barna osv Men det betyr at barna IKKE skal bli behandlet som i et klasserom på en skole.. Det er nettopp det som bør være den store forskjellen på hjem og skole. På skole blir du i første rekke behandlet som en del av en gruppe og får "gruppebasert omsorg". Mens i hjemmet bør hvert enkelt barn være et viktig individ og få en helt annen personlig oppføling enn det som er mulig i en "gruppeoppdragelse"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
Denne familen det var snakk om på Migrapolis' date=' var ikke en innvandrerfamilie. Det var en norsk mor og far (ikke medlemmer av sekt), som "gjerne kunne tenke seg flere barn", selv etter å ha fått 16 unger. Da sier det seg selv at økonomien og arbeidsmengden blir deretter...[/quote']

Fint at det var flere som fikk med seg det programmet, takk Stine k.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale
det at du vil ha mange barn fordi du "elsker barn" betyr ikke at barna dine setter pris på situasjonen de lever i..

alle barn fortjener å få mye PERSONLIG oppfølging av foreldrene.. Dette betyr selvfølgelig at du må være allene i et rom med barna osv Men det betyr at barna IKKE skal bli behandlet som i et klasserom på en skole.. Det er nettopp det som bør være den store forskjellen på hjem og skole. På skole blir du i første rekke behandlet som en del av en gruppe og får "gruppebasert omsorg". Mens i hjemmet bør hvert enkelt barn være et viktig individ og få en helt annen personlig oppføling enn det som er mulig i en "gruppeoppdragelse"

Glitrende formulert!

Jeg får nemlig følelsen av at Asterix (i likhet med mange andre mødre i stor-familier) driver hjemmet sitt på samme måte som man skriver en barneskole med mye "felles felles felles" og lite personlig oppfølgning.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da intervjueren spurte om hun og familien tilhørte en sekt så svarte hun jo klart "nei". Eller var det meg som hørte feil?

Vel, selv om de tilhører en sekt så spiller ikke det så stor rolle for levestandard og holdninger i henhold til barnas "egen-tid". Økonomien er jo den samme og det sier seg selv at har man 8-10 barn så blir det lite på alle sammen.

Og ikke kom med argumentet om at penger ikke betyr noe- for det er ikke sant. God levestandard er viktig for trivsel. Og når får disse barna tid til sine venner- så og si aldri. Dermed blir de isolerte.

Milla

Dette er den familien som var i Migrapolis:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=9773888

Som du ser er de Smith's venner. Om de ble spurt om de er i en sekt er det jo ikke så rart de svarte nei. Tipper det ikke er mange av trossamfunn som "vi andre" ser på som sekter som regner seg selv som det.

Ditt argument med økonomi blir helt irrelevant så lenge ikke alle familier i dette landet har lik inntekt. F.eks hadde vi mye dårligere råd da vi hadde bare 1 barn enn det vi har nå. Jeg kjenner også mange familier med bare et barn eller to som må snu på hver en krone, noe vi slett ikke behøver.

Din bemerkning ang. tid til venner forstår jeg ærlig talt ikke. Hvorfor skulle egentlig barn med mange søsken få mindre tid til venner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Minnie Emmerdale
Din bemerkning ang. tid til venner forstår jeg ærlig talt ikke. Hvorfor skulle egentlig barn med mange søsken få mindre tid til venner?

Det sitter hardt inne for din del Asterix!

De får ikke tid til hverken seg selv eller venner fordi de hele tiden må passe søsken og hjelpe til hjemme- de får aldri fri.

Milla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Familien var norsk den, ikke noen innvandrerfamilie.

Milla

Åh.. tok det som en selvfølge at det ikke var det iom at det var migrapolis.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nemlig følelsen av at Asterix (i likhet med mange andre mødre i stor-familier) driver hjemmet sitt på samme måte som man skriver en barneskole med mye "felles felles felles" og lite personlig oppfølgning.

Milla

Nok en gang uttaler du deg om ting du ikke har det minste greie på. Siden vi har hele dagene sammen med barna betyr det jo logisk nok at vi får langt mere tid både med barna sammen og med hver enkelt enn foreldre med f.eks 1 barn, men hvor barna er i barnehage full dag. Jeg kunne i hvertfall ikke tenkt meg å avspist ungene med bare et par timer før sengetid. Såkalt "kvalitetstid" er oppfunnet av foreldre med dårlig samvittighet fordi de bruker alt for lite tid på ungene sine.

Leksearbeid ser jeg det som en stor fordel at ungene gjør samtidig fordi de da kan prate om oppgavene og få innspill og ideer fra flere enn foreldrene. Vi har også hatt andres unger her for leksearbeidet innimellom fordi disse synes det er trist å gjøre lekser alene.

I andre situasjoner er en og en unge ofte alene med oss foreldrene, men de blir faktisk litt rastløse da, fordi de gjerne vil ha søsknene med på det vi gjør. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Siden vi har hele dagene sammen med barna betyr det jo logisk nok at vi får langt mere tid både med barna sammen og med hver enkelt enn foreldre med f.eks 1 barn, men hvor barna er i barnehage full dag.

så dere er sammen hver dag alle sammen?

ingen skole og jobb..??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det sitter hardt inne for din del Asterix!

De får ikke tid til hverken seg selv eller venner fordi de hele tiden må passe søsken og hjelpe til hjemme- de får aldri fri.

Milla

Har du tilbrakt mye tid i "storfamilier"? Det har visst ikke jeg ser det ut for, for jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i det du stadig prater om at barna må jobbe så mye. Hvor har du egentlig dette fra? Ja, bortsett fra din tolkning av det Migrapolisprogrammet som du har hengt deg opp i. Her i huset huset utgjør vel "jobbingen" til hvert enkelt barn ca 5-15 min totalt pr dag. Noe jeg faktisk synes blir i minste laget. Men hvordan du mener de skulle ha vondt av dette og hvordan det skulle hindre dem i omgang med venner begriper ikke jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så dere er sammen hver dag alle sammen?

ingen skole og jobb..??

Vi har en fleksibel jobbsituasjon som gjør at minst en av oss er hjemme med barna(de av dem som er hjemme) hele tiden. Vi bytter på jobbing og jobber en del etter at barna er i seng. Pga denne fleksibiliteten og nærhet til skole/jobb har vi også langt mer tid hvor alle er hjemme enn i "vanlige" familier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi har en fleksibel jobbsituasjon som gjør at minst en av oss er hjemme med barna(de av dem som er hjemme) hele tiden. Vi bytter på jobbing og jobber en del etter at barna er i seng. Pga denne fleksibiliteten og nærhet til skole/jobb har vi også langt mer tid hvor alle er hjemme enn i "vanlige" familier.

hva med egne fritidsinteresser..?

er det ikke viktig å være gode rollemodeller for barna også når det gjelder å ha en meningsfull fritid..?

og når det gjelder karriere?

husk at dere (foreldrene) en dag (forhåpentligvis) ikke lager flere barn.. og da må dere ha deres eget liv å falle tilbake på..

husk at noe av det viktigeste du kan gjøre for ditt barn er å være en god rollemodell når det gjelder;

legge arbeid i å få parforholdet til å fungere

ha en egen privat personlig sfære

legge stolthet i arbeidet du gjør (og tjene penger til tilværelsen)

ikke gape over mer enn du kan klare (det gjelder også antall barn)

opprettholde gode vennskaper til personer på din egen alder

osv, osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Er dere ikke litt på viddene nå?

"Hva koster det å ha barn?" leste jeg før jeg klikket inn for å se på et emne som interesserte meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva med egne fritidsinteresser..?

er det ikke viktig å være gode rollemodeller for barna også når det gjelder å ha en meningsfull fritid..?

Skjønner det er mye rare ideer og fordommer ute og går når det gjelder "storfamilier. Vi har da våre fritidsinteresser som alle andre.

og når det gjelder karriere?

husk at dere (foreldrene) en dag (forhåpentligvis) ikke lager flere barn.. og da må dere ha deres eget liv å falle tilbake på..

Karriere i betydningen "klatre høyest mulig i arbeidslivet" har jeg aldri brydd meg om, barn eller ikke. Vårt eget liv har vi da likevel i høyeste grad allerede. Hvorfor skulle det utsettes til vi ikke har barn lenger? Mennesker som kun tenker på og snakker om barna sine i alle sammenhenger må ha litt tomme liv enten de har 1 barn eller 10.

husk at noe av det viktigeste du kan gjøre for ditt barn er å være en god rollemodell når det gjelder;

legge arbeid i å få parforholdet til å fungere

Parforholdet vårt fungere helt utmerket det og har alltid gjort det. Jeg ville da aldri fått barn/flere barn i et forhold som ikke fungerte.

ha en egen privat personlig sfære

Vi har jo begge våre egne ting vi er opptatt av, men vi har også en god del felles interesser og vi liker veldig godt å være sammen også når det gjelder fritidsinteresser.

legge stolthet i arbeidet du gjør (og tjene penger til tilværelsen)

Hvorfor skulle stolthet i arbeidet være noe annerledes for oss enn andre? Tjener penger gjør vi da også, så vi greier oss og mere til. ;)

ikke gape over mer enn du kan klare (det gjelder også antall barn)

Når en trives ypperlig med livet sitt og ikke synes en har det travelt synes jeg vel ikke det er et tegn på at en gaper over for mye.

opprettholde gode vennskaper til personer på din egen alder

osv, osv

Har flyttet noen ganger de for noen år siden så har dessverre mistet kontakten med en del venner på veien, men har de vennene jeg føler behov for i hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

asterix: synes det er beundringsverdig at noen faktisk prioriterer barna sine. har desverre gjennom jobben vært borti mange tilfeller av omsorgssvikt - fra det ekstremt rå og brutale (som jeg ikke vil komme inn på her, det har jo ikke noe med saken å gjøre), til de mildere former der man går ut fra at 'kvalitetstid' mellom barne-tv og sengetid er tilstrekkelig. kvalitetstid=KVANTITETSTID, for guds skyld. deprimerende når barna kommer nederst på prioriteringslista. kan ærlig si at jeg en del ganger har tenkt 'hvorfor i all verden har du barn når du ikke har tid til dem!'

godt det finnes unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Anonymous

typisk modent og sakelig :roll:

klart at du som foreldre har en begrenset mengde tid.. denne tiden begrenses selvfølgelig av karriere og egne fritidsinteresser, men den begrensese også i aller høyeste grad av tid til de andre barna.. En time delt på to barn er ikke det samme som en time delt på 6!!

og jeg mener det er sunt for barna at foreldrene har egne fritidsinteresser osv. og ikke minst for foreldrene..

Kan du forklare meg hva som er umodent og usakelig ved å si at jeg synes det Milla skriver er sneversynt og fordomsfult?

Jeg har 2 barn,og er mer enn godt nok fornøyd med det! Jeg er fullstendig enig i at alle barn fortjener personlig oppfølging! Dette er faktisk årsaken til at jeg velger å få 2 barn og ikke flere..jeg lever et liv der jeg ikke ville kunne gi barna så mye personlig oppfølging som jeg ønsker hvis jeg skulle få flere barn. Det er dermed IKKE gitt at andre mødre ikke har energi og evne til å følge opp mange barn.

Kan du forklare meg hvorfor det er så godt for barna at foreldrene har fritidsaktiviteter? Jeg ser ikke helt den..det er jo en annen sak at endel foreldre trenger å gjøre noe utenom hjemmet for sin egen del,men dette kan da ikke være et kriterie for at barna skal ha det godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Ble positivt overrasket da jeg så at denne tråden engasjerte mange. :ler:

Men da jeg leste mer og mer - skjønte jeg jo at tråden ikke handler om det opprinnelige lenger:

HVA KOSTER ET BARN !!!!!

KLARER DERE Å LESE DET?

Det er en annen tråd hvor dere kan diskutere storfamilier!

Oppfordrer dere til å fortsette der. :wink:

Et vennlig, men bestemt dytt fra Maya30 :kul:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVA KOSTER ET BARN !!!!!

KLARER DERE Å LESE DET?

Det er en annen tråd hvor dere kan diskutere storfamilier!

Helt enig med deg i det, men nå provoserer Milla, bl.a meg såpass at jeg bare MÅ svare!

Huset var preget av enkelhelt og nøysomhet, lite bøker, lite ting for aktivisering, maten var meget enkel, suppe og knekkebrød, rommene til barna inneholdt nesten bare en seng. Da mener jeg at det har gått altfor langt.

Og denne holdningen vet jeg at finnes i mange "stor-familier".

Hvor mange storfamilier kjenner du til Milla?

Jeg er fra en sånn familie. Jeg har 5 søsken og har aldri opplevd å ha det "enkelt" innredet, eller at vi kun har hatt råd til suppe og knekkebrød. Og foreldrene mine hadde ikke romslig økonomi. UTEN at det gikk utover oss barna.

Og ikke kom med argumentet om at penger ikke betyr noe- for det er ikke sant. God levestandard er viktig for trivsel. Og når får disse barna tid til sine venner- så og si aldri. Dermed blir de isolerte.
Hva har penger med saken om at barna ikke får tid til sine venner og gjøre??

det at du vil ha mange barn fordi du "elsker barn" betyr ikke at barna dine setter pris på situasjonen de lever i.. alle barn fortjener å få mye PERSONLIG oppfølging av foreldrene.. Dette betyr selvfølgelig at du må være allene i et rom med barna osv Men det betyr at barna IKKE skal bli behandlet som i et klasserom på en skole.. Det er nettopp det som bør være den store forskjellen på hjem og skole. På skole blir du i første rekke behandlet som en del av en gruppe og får "gruppebasert omsorg". Mens i hjemmet bør hvert enkelt barn være et viktig individ og få en helt annen personlig oppføling enn det som er mulig i en "gruppeoppdragelse"

Glitrende formulert!

Nå må dere slutte og uttale dere om ting dere tydelig ikke har det minste peiling på! Som nevnt har jeg 5 søsken og mamma var hjemmeværende. Pappa var sjømann og ofte "ute" opptil 1 år av gangen. ALDRI fikk jeg eller noen av de andre søsknene mine følelsen av å være "bare en i mengden". Det å vokse opp i en storfamile er helt topp. Man har alltid noen å leke med, krangle med, betro seg til osv.

All ære til deg Asterix som velger å ha en stor barneflokk! Skulle ønske jeg var av ditt kaliber.

Siden vi har hele dagene sammen med barna betyr det jo logisk nok at vi får langt mere tid både med barna sammen og med hver enkelt enn foreldre med f.eks 1 barn, men hvor barna er i barnehage full dag. Jeg kunne i hvertfall ikke tenkt meg å avspist ungene med bare et par timer før sengetid. Såkalt "kvalitetstid" er oppfunnet av foreldre med dårlig samvittighet fordi de bruker alt for lite tid på ungene sine.

Leksearbeid ser jeg det som en stor fordel at ungene gjør samtidig fordi de da kan prate om oppgavene og få innspill og ideer fra flere enn foreldrene. Vi har også hatt andres unger her for leksearbeidet innimellom fordi disse synes det er trist å gjøre lekser alene.

Kan bare si: JEG ER SÅ ENIG, SÅ ENIG!!!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden har gått fra å omhandle hva et barn koster til at en bruker må forsvare seg og sitt liv. Det virker ikke som dere klarer å hente tråden inn igjen. Tråden lukkes!

Cassandra - modrator

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...