Gjest Seculia Skrevet 10. april 2007 #1 Skrevet 10. april 2007 Jeg har nå prøvd to forskjellige typer p-piller, Yasmin og Cerazette. Sistnevnte inneholder minimalt med hormoner, men likevel tåler jeg ingen av dem. De gjør at jeg blir dypt deprimert og humørsyk, så til de grader at jeg blir suicidal. Derfor er det uaktuelt å prøve noen måneder for å se om det går over. Bortsett fra kondom og lady-comp, finnes det noe type prevensjon jeg kan prøve? Jeg har lest meg til at det må være et hormon som heter gestagen som påvirker psyken min så voldsomt. Er det noen piller som ikke inneholder gestagen?
Gjest Tweek Skrevet 10. april 2007 #2 Skrevet 10. april 2007 Tviler sterkt på at det er noe p-piller uten gestagen. Mange prevensjon har bare gestagen. Men du har jo kobberspiral da http://www.prevensjon.net/prevensjon/detal...p?prevensjon=22. Det er vel det eneste prevensjonsmiddelet som ikke har gestagen og som ikke er kondom.
Gjest Tweek Skrevet 10. april 2007 #3 Skrevet 10. april 2007 Det står noe også om østrgenfri p-pille, men jeg tror ikke det er det samme..
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2007 #4 Skrevet 11. april 2007 ^Østrogenfri p-pille er Cerazette. Denne inneholder kun gestagen.
kamela Skrevet 11. april 2007 #5 Skrevet 11. april 2007 Vanlig kobberspiral! Har fungert greit hos meg i alle år.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2007 #6 Skrevet 11. april 2007 Du kan muligens få tak i pessar enda, det er jo egentlig et perfekt prevensjonsmiddel helt uten hormoner. Men er visst problemer med å få tak i den spermdrepende kremen som må brukes sammen med det. Synd det, for det er det eneste aktuelle prevensjonsmiddelet for meg.
Gjest Gjest Skrevet 11. april 2007 #7 Skrevet 11. april 2007 Bruker sykuskontroll selv. Er sikrere enn lady-comp pga at det tar hensyn til flere fruktbarhetstegn, og betydelig billigere, Bruker litt klippe-lime fra gamle tråder jeg har svart i: Denne tråden er ganske grei: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?sho...ic=252032&st=20 Og et hurtigsøk: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?act...ighlite=temping Ang pessar: Det får du tilmålt hos gynekolog (vær klar over at enkelte ikke gidder eller har kompetanse). Spør, og vær tydelig på hvorfor du bestilller time. Du kan få tak i pessar her i landet, men det kan kreve litt innsats. Apoteket kan (og jeg om de ikke egentlig er pliktig til å ta det inn om legen har gitt deg en resept/tilmålning) ta det inn, men letteste vil være å bestille fra et utenlandsk apotek etter du har fått det tilmålt. Den vanligste sæddrepende kremen er som flere her sier tatt av markedet. Hovedårsaken til dette er at nonoxynol-9 øker smittefaren for HIV og enkelte andre sykdommer, noe som sjelden er et problem for kvinner som vurderer pessar. Da de fleste i den kategorien er i faste forhold, og det står mellom hormoner, spiral eller pessar. Et annet spørsmål som er grunnen til at jeg selv unngår det er at det er snakk om at det kan ha en hormonforstyrrende effekt på lik linje med ftalater. Dette er noe usikkert ennå, men jeg liker ikke å ta slike sjanser. Har fortsatt vurdert pessar, men vi har såpass få “røde” dager at kondom eller hoppe av i svingen er like greit frem til vi begynner prøvingen. Etter at et eventuelt barn er født så vil jeg vurdere det på nytt, men da med sæddrepende middel som er basert på melkesyre eller sitrus. Sikkerheten er ikke like godt undersøkt på de, men det er pr dags dato ingen rapporter som gir grunn til å mistenke annen fare enn midlertidig lokal irritasjon. For de som er interessert: http://www.famplan.de/shop.htm jeg har ikke handlet der selv, men de selger både pessar, og ulike former for sæddrepende middel. Håper dette hjelper
prescella Skrevet 11. april 2007 #8 Skrevet 11. april 2007 (endret) Jeg har nå prøvd to forskjellige typer p-piller, Yasmin og Cerazette. Sistnevnte inneholder minimalt med hormoner, men likevel tåler jeg ingen av dem. De gjør at jeg blir dypt deprimert og humørsyk, så til de grader at jeg blir suicidal. Derfor er det uaktuelt å prøve noen måneder for å se om det går over. Bortsett fra kondom og lady-comp, finnes det noe type prevensjon jeg kan prøve? Jeg har lest meg til at det må være et hormon som heter gestagen som påvirker psyken min så voldsomt. Er det noen piller som ikke inneholder gestagen? ← Jeg aner ikke hva som er ute i markedet nå men har slitt med nøyaktig det samme bivirkninger som deg ved bruk av P-Piller. I 10 år har jeg leitet etter prevensjon som jeg kan fungere/leve med. I Vinter(januar??)fikk jeg kobberspiral. Det er som en ny verden for meg. Merker ingenting til den. Eneste Bivirkning(er) jeg har er at mensen varer lengre og kraftig blødning. Har ikke noe smerter. For meg er det bare helt genialt! Storveis fornøyd og kan anbefales. (Koster heller ikke mye,noen hundre kroner.) Endret 11. april 2007 av prescella
Litt Lost Skrevet 12. april 2007 #9 Skrevet 12. april 2007 Henger meg på kobber spiralen. Har hatt den siden i høst og bivirkningene er ingen. Har vanlig, regelmessig mens. Jeg tåler heller ikke hormoner, uansett i hvor liten mengde. Har prøvd hormonspiral, funket ikke for meg humørmessig. Hadde en gynekolog som fikk helt hakeslepp da jeg sa jeg var motstander av prevensjon, hun fikk haken på plass igjen da jeg fortalte om hormonene jeg ikke lenger vil putte i kroppen min Hun foreslo kobberspiral, og jeg er kjempetakknemlig for at hun gjorde det!
venus* Skrevet 13. april 2007 #10 Skrevet 13. april 2007 Jeg aner ikke hva som er ute i markedet nå men har slitt med nøyaktig det samme bivirkninger som deg ved bruk av P-Piller. I 10 år har jeg leitet etter prevensjon som jeg kan fungere/leve med. I Vinter(januar??)fikk jeg kobberspiral. Det er som en ny verden for meg. Merker ingenting til den. Eneste Bivirkning(er) jeg har er at mensen varer lengre og kraftig blødning. Har ikke noe smerter. For meg er det bare helt genialt! Storveis fornøyd og kan anbefales. (Koster heller ikke mye,noen hundre kroner.) ← Dette kunne vært skrevet av meg. Bortsett fra at jeg ikke har fått økte blødninger.
Gjest SuperMoo Skrevet 13. april 2007 #11 Skrevet 13. april 2007 Dere som har kobberspiral, har dere barn?
venus* Skrevet 14. april 2007 #12 Skrevet 14. april 2007 Dere som har kobberspiral, har dere barn? ← Ja, men jeg brukte kobberspiral i 5 år før jeg fikk det (jeg tok den ut først altså, ble ikke gravid med den ). Jeg merket absolutt ingen forskjell på å sette den inn før og etter fødsler. Akkurat like vondt, hehe.
Litt Lost Skrevet 14. april 2007 #13 Skrevet 14. april 2007 Dere som har kobberspiral, har dere barn? ← Ja, 2.
Gjest Eir Skrevet 14. april 2007 #14 Skrevet 14. april 2007 Dere som har kobberspiral, har dere barn? ← Nei. Og det er ikke så lenge siden jeg satte den inn, men så langt er jeg veldig fornøyd, selv om det gjorde dritvondt å sette den inn, så var det absolutt verdt det. Virker som ett veldig bra alternativ, dersom amn ikke liker å putte i seg hormoner.
Gjest Gjest_mia_* Skrevet 25. september 2007 #15 Skrevet 25. september 2007 jeg satt inn kobberspiral for 3 mnd siden etter en frivillig abort, og den har ikke gjort annet enn å gi meg plager.. Det hender det stikker skikkelig under navelen, den stikker kjærsten min både titt og ofte, og jeg har ukontrollerte blødninger minimum 3 uker av gangen.. mensen varer gjerne 2 uker, og den er ikke regelmessig.. skal fjerne min nå og gleder med villt! jeg har ingen barn..
Gjest AnonymBruker Skrevet 4. april 2010 #16 Skrevet 4. april 2010 Det sies at yngre kvinner som ikke har fått barn, ikke skal ha kobber spiral
finkel Skrevet 4. april 2010 #17 Skrevet 4. april 2010 Dere som har kobberspiral, har dere barn? Nei. Det fins også mindre versjoner av kobberspiralen, som passer oss med mindre livmorhule. Nei. Og det er ikke så lenge siden jeg satte den inn, men så langt er jeg veldig fornøyd, selv om det gjorde dritvondt å sette den inn, så var det absolutt verdt det. Virker som ett veldig bra alternativ, dersom amn ikke liker å putte i seg hormoner. Signerer denne!
finkel Skrevet 4. april 2010 #18 Skrevet 4. april 2010 (endret) Det sies at yngre kvinner som ikke har fått barn, ikke skal ha kobber spiral Dette var før i tiden, da man kun hadde en størrelse på spiralen. Nå fins det også en for de som ikke har født, som er hakket mindre for å slippe å irritere livmoren (Man prøver ofte med den største først, da den mindre ikke er så lett å få tak i). En stor grunn er også at smertene ved innsettelsen er større hos en kvinne som ikke har født. Man er også redd for å gjøre en barnløs kvinne steril, men her er sjansen for det like stor som hos en kvinne som har født. Endret 4. april 2010 av finkel
finkel Skrevet 4. april 2010 #19 Skrevet 4. april 2010 http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=408973
LillMari Skrevet 23. oktober 2017 #20 Skrevet 23. oktober 2017 Har brukt Cerazette pga menssmerter i ca. 5 mnd nå, men orker ikke fortsette pga kraftige blødninger annenhver uke. Hjelper heller ikke noe særlig på smertene. Er det noen som har erfaring med bruk av p-stav når det har vært tendens til å få blodpropp i nær familie? Er det trygt eller er det økt risiko?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå