Gå til innhold

Hvor mye maling på en vanlig kommode?

Anbefalte innlegg

Skrevet

3 store skuffer og to små øverst. Og hva slags maling bør jeg bruke? må jeg pusse med sandpapir for hvert lag, eller holder det å vaske over med strekt salmiakkvann?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror jeg hadde vasket først med f.eks. salmiakkvann... jukset og hoppet over grunninga og slipinga, siden jeg er lat:) Og påført minst to strøk, med vanlig oljemaling eller vanntynnet oljemaling. Jeg personlig hadde gått for den vanntynnede selv om ikke alle liker å male med den... siden den tørker fort. Ville valgt den for å slippe lukta av oljemalinga.

Det holder med en liter, skulle jeg tro, hvis du ikke skal male oppi og på sidene av skuffene. Går utfra at denne kommoden er i heltre, og ikke laminerte flater.

Ønsker du å gjøre en perfekt jobb, og kommoden er verdt en del, ville jeg gjort mer underarbeid, med sliping, grunning evt sparkling osv.

Skrevet

Jeg ville ha vasket den med salmiakkvann, sparklet hakk og sår, pusset den raskt med sandpapir og brukt et lag med heftgrunn. Jeg ville valgt interiørmaling. Har litt blandede erfaringer med den vanntynnede malingen ettersom jeg synes det fort blir striper. Om du bruker en liten, glatt rulle, så blir det som regel ganske bra.

Jeg ville sikkert ha kjøpt 3 liter maling. Du må ha 2-3 strøk og det er alltid greit å ha litt maling til overs. Det blir veldig dyrt om du plutselig må kjøpe flere 1 litersbokser.

(Bør vel kanskje legge til at jeg har ørten spann med maling i boden.. :sjenert: )

Skrevet (endret)
Jeg ville sikkert ha kjøpt 3 liter maling. Du må ha 2-3 strøk og det er alltid greit å ha litt maling til overs. Det blir veldig dyrt om du plutselig må kjøpe flere 1 litersbokser.

(Bør vel kanskje legge til at jeg har ørten spann med maling i boden.. :sjenert: )

Betviles ikke! :ler: Til et møbel av den størrelsen holder det sannsynligvis i massevis med en halv boks (0,45 l.), men det kan være greit å kjøpe en liter hvis man vil ha litt å gå på. Til sammenligning kan jeg nevne at jeg brukte ca. halvannen liter på baderomsinnredningen vår som består av ett servantskap, tre veggskap og ett høyskap som ble malt fem strøk på absolutt alle sider før de ble montert sammen.

For øvrig er jeg enig både m.h.t. fremgangsmåte og erfaringer med vanntynnet maling!

Endret av Leo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...