Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gode ønsker - håper å vite utfallet :)

Ble overrasket når den gamle tråden min dukket opp igjen...

Men sånn gikk iallefall saken:

Vi fikk ikke hevet kjøpet. Vi fikk prisavslag på den summen takstmannen regnet rep.kostnadene kom på. I tillegg fikk vi forsinkelsesrenter på summen fra den datoen vi reklamerte til forsikringsselskapet. Og vi fikk dekt en liten del av advokatutgiftene våre.

Da vi fikk dommen hadde vi allerede flyttet langt unna. Vi fikk dommen andre uka i des. 2007. Så vi heiv oss rundt og fikk tak i en god eiendomsmegler der nede. Hun la huset ut for salg. Holdt en visning i januar. 30 stk på visning. Det ble budrunde, og vi fikk 40000 mer enn vi selv hadde gitt for huset. Det dekket både lånet og meglerutgiftene, så vi var storfornøyd. Opplyste selvfølgelig alt om mangelen. La ved de rapportene vi hadde. Og siden det nå er 1,5 år siden, regner jeg med at huskjøperen er fornøyd. Vi tegnet IKKE eierskifteforsikring da vi solgte. Har ikke skjult noe, så kan derfor ikke få noe krav mot oss heller.

Kjøpte nytt hus her vi bor nå for 1 år siden som vi er veldig fornøyd med. Men uten boligforsikring for kjøper. Det hadde ikke meglerselskapet noe avtale på. Vi tok uansett sjansen, og var heldige denne gangen.

Misunner ingen som må gå den tunge veien gjennom rettsak. Det er tidkrevende, tøft økonomisk og kilde til mye irritasjon. Men må man så må man!!

Skrevet

Jeg leste denne tråden tidligere og kom med noen råd. Jeg er veldig glad for at det ordnet seg for dere! :) Dessverre har jeg selv kommet i samme situasjon, men med en bolig der manglene faktisk ikke lar seg rette slik at vi ønsker å heve kjøpet. Jeg ser derfor frem mot en hard kamp mot Protector og krysser fingrene for at det løser seg for oss også. :)

Skrevet

Huff, så uheldig!

Hva består mangelen av? Litt nyskjerrig siden du sier det ikke kan utbedres. Du vet vel at du får dekt opptil 80 000 av advokatutgiftene dine av husforsikringen? Eller har du huskjøper forsikring?

Ønsker deg lykke til. Belag deg på at det iallefall tar 1 år før du er ferdig med saken. Om ikke mer!

Skrevet
Det skal veldig mye til for å greie å heve ett kjøp.

Selger skal ha mulighet til å utbedre feilen (retting), og det skal som Sissan nevte utgjøre en vesentlig mangel. Hva som er en vesentlig mangel er jo ofte opp til domstolen å avgjøre, men en "tommelfingerregler" er at det må utgjøre minst 10% av kjøpesummen.

Nei, rettspraksis sier 3-5% av kjøpesummen, men subjektive forhold spiller også inn (f.eks. hvor åpen og ærlig selger har vært i salgsprosessen, hvilke forventninger prospekt har skapt hos kjøper osv.)

Jeg ville heller satset på å få prisreduskjon/erstatning, eventuelt at selger utbedrer feilen for sin regning... Er ikke så ille det vel, om dette er drømmehuset...

Rent generelt skal det mye til for å heve et kjøp, så jeg er enig med deg der.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...